During the pandemic process that affected the whole world in 2019, all countries took a number of measures for the benefit of individuals studying in their own education systems and central system examination practices. In Türkiye, the Ministry of National Education has imposed restrictions on the acquisitions based on the entrance exam to higher education institutions (YKS) regarding the Covid-19 pandemic process. In 2023, an earthquake disaster occurred in Türkiye, affecting 10 cities, and many precautions had to be taken, which had a widespread social impact. For this reason, as in the pandemic process, restrictions have been made by the Turkish Ministry of National Education in terms of acquisitions based on entrance exams to higher education institutions. From this point of view, in this study, the content validity of the YKS-2023 Basic Proficiency (TYT) and Field Proficiency (AYT) exams Chemistry test questions was evaluated in the context of the acquisitions related to them and the Chemistry tests in the YKS-2020 Basic Proficiency (TYT) and Field Proficiency exam (AYT) sessions were evaluated. It was compared with the test questions. At the end of the study, it was determined that there was no difference in terms of Chemistry test acquisitions in the limitations imposed on the main acquisitions of YKS exams during the pandemic and earthquake period, but there were differences in terms of the achievements of the questions asked in the exam and the number of questions on a unit basis.
Basic proficiency test field proficiency test secondary education chemistry course outcomes
2019 yılında bütün dünyayı etkisi altına alan pandemi sürecinde bütün ülkeler kendi eğitim sisteminde ve merkezi sistem sınav uygulamalarında öğrenim gören bireylerin yararına olacak bir takım önlemler almışlardır. Türkiyede de Covid-19 pandemi sürecine yönelik Yükseköğretim kurumlarına giriş sınavına (YKS) esas kazanımlara Milli Eğitim Bakanlığı tarafından sınırlama getirilmiştir. 2023 yılında ise Türkiye’de 10 ili etkisine alan bir deprem felaketi yaşanmış ve toplumsal açıdan yaygın etkisi olan birçok önlemin alınması gerekli olmuştur. Bu nedenle pandemi sürecinde olduğu gibi Yükseköğretim kurumlarına giriş sınavlarına esas kazanımlar açısından Milli Eğitim Bakanlığı tarafından sınırlamalar yapılmıştır. Bu noktadan hareketle bu çalışmada YKS-2023 Temel Yeterlilik (TYT) ve Alan Yeterlilik (AYT) sınavları Kimya testi sorularının ilgili olduğu kazanımlar bağlamında kapsam geçerliği değerlendirilmiş ve YKS-2020 Temel Yeterlilik (TYT) ve Alan Yeterlilik sınavı (AYT) oturumlarında yer alan Kimya testi soruları ile karşılaştırması yapılmıştır. Çalışmanın sonunda pandemi ve deprem sürecinde YKS sınavlarına esas kazanımlara getirilen sınırlamalarda Kimya testi kazanımları açısından bir farkın olmadığı ancak sınavda sorulan soruların kazanımları ve ünite bazında soru sayıları açısından farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
Çalışmada etik kurul izni gerekmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 12, 2024 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | November 28, 2023 |
Acceptance Date | January 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |