Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Public Education Center Programs in Terms of Migration and Social Cohesion: An Analysis in Antalya, Muğla, Hatay and Van Provinces

Year 2024, , 536 - 555, 31.10.2024
https://doi.org/10.33712/mana.1495238

Abstract

Crisis and wars occur in our world for various reasons. Globalization, The rapid development of technology, and global problems impact our countries. Due to the effects of globalization, crises, and wars, peopler leave their homes and migrate to different countries and regions. Aims to determine/ investigate the impact of public education center programs on language problems and social adaptation among "immigrants" and "asylum seekers," individuals who migrate from abroad to Turkey as part of the global migration movement. The global migration problem is important in the world as well as in our country. The most basic adaptation obstacle for immigrants and refugees who have social adaptation problems is the language barrier. Education provides the best way to overcome the language barrier and social adaptaion. The best organized institutions in Turkey to overcome the language barrier and ensure social harmony are public education centers. In this study, which aimed to understand the impact of public education center programs in terms of migration and social adaptation, qualitative research method was used and an application was made in Antalya, Muğla, Hatay and Van provinces. In short, semi-structured interviews were conducted with 58 public education center directors in these provinces. The themes and codes obtained through the content analysis method were determined. The created themes, codes, and relationships with concepts were tried to be explained. As a result of the study, it was concluded that public education center programs had an impact on the language problems and social adaptation of people who migrated from abroad.

References

  • AKINCI, Buket, NERGİZ, Ahmet ve GEDİK, Ercan (2015), “Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul”, Göç Araştırmaları Dergisi, S.2, ss.58-83.
  • ALAEDDİN, Rawan ve BATUHAN, Tuna (2022), “Hatay-Antakya’da Yaşayan Suiyeli Sığınmacıların Sosyal Uyumunun Ölçlmesi”, Ortadoğu ve Göç, S.12(2), ss.378-426.
  • BAPAEVA, Aya (2021), “Göç Nedeniyle Van Kırgızlarının Doğumla İlgili Gelenek-Göreneklerinde ve Çocukluk Dönemindeki Geçiş Törenlerinde Oluşan Değişimler”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, S.4(8), ss.347-361.
  • CRESWELL, John W. (2013), Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (Çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • GÖÇ İDARESİ BAŞKANLIĞI (2023), “Geçici Koruma Statütüsü İstatistik”, GİB Kurumsal Web Sayfası, www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 (Erişim Tarihi: 13.06.2024).
  • KARA, Ece, DÖNMEZ YAPUCUOĞLU, Melek ve ERYILMAZ BALLI, Funda (2023), “Göçmen Kadınların Sosyal Uyum Süreçlerinin İncelenmesi”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.(34), ss.420-442.
  • KÜMBETOĞLU, Belkıs (2019), Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI- MEB (2023), “Kurs Programları”, MEB Kurumsal Web Sayfası (e-yaygın), https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • ÖZKAN, Recep (2019), “Göç Olgusu ve Toplumsal Yapıya Etkisi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.33(47), ss.127-145.
  • PATTON, Michael Quinn (2014), Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • PEKER, Doğan (2023), “Türkiye’de Halk Eğitimi Merkezi Programlarının Beşeri Sermayenin Geliştirilmesi ve Yoksullukla Mücadele Açısından Etkinliği: Antalya, Muğla, Van ve Hatay Örnekleri”, Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • PEKER, Doğan (2024), “Yoksullukla Mücadelede Yerel Yönetimlerin Rolü: Antalya, Muğla, Hatay ve Van Büyükşehir Belediyesinde Bir Analiz”, Kent Akademisi Dergisi, S.17(2), ss.433-455.
  • PEKER, Doğan, DEMİREL, Betül, YUMUŞAKER, Mehmet Can, KÜÇÜKBEYAZİT, Zekeriya ve PEKER, Furkan (2021), “Halk Eğitimi Merkezlerinde Uygulanan Kurslara Kursiyerlerin Katılma Nedenleri ve Memnuniyet Algısı: Erzin İlçesi Örneği”, Assam Uluslararası Hakemli Dergi, S.8(19), ss.123-139.
  • PEKER, Doğan, ERDEM, Mehmet, CEMİLOĞLU, Mehmet ve PEKER, Hatice (2023), “Göç Yönetiminde Yerel Yönetimlerin Rolü: Hatay İlçelerinde bir Analiz”, Assam Uluslararası Hakemli Dergi, S.10(23), ss.1-16.
  • TDK – TÜRK DİL KURUMU (2023), “Göçmen”, Güncel Türkçe Sözlük, TDK Yayını, Ankara, 13. Baskı, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 13.06.2024).
  • UYSAL, Yusuf ve GÜLER, Fatih (2020), “Türkiye’de Dış Göçün Kent Hayatına Etkileri: Çanakkale Örneği”, Türkiye’de Göçün Kentler Üzerindeki Etkileri ve Yönetimi (Ed. Vedat Yılmaz, Yıldız Atmaca), Ekin Yayınları, Bursa, ss.219-240.
  • YILDIRIM, ALİ ve ŞİMŞEK, Hasan (2018), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YILMAZ, Vedat ve MECEK, Mehmet (2023), "Kavramsal ve Kuramsal Açıdan Göç”, Türkiye’de Göç Yönetim Politikaları (Ed. Vedat Yılmaz, Muzaffer Bimay), Nobel Yayınları, Ankara, ss.1-26.
  • YILMAZ, Vedat, ÇELİK EFŞAN, Nur ve MECEK, Mehmet (2020), “Suriyeli Göçmenlerin Kentlere Etkilerinin Torbalı Özelinde Değerlendirilmesi”, Türkiye’de Göçün Kentler Üzerindeki Etkileri ve Yönetimi (Ed. Vedat Yılmaz, Yıldız Atmaca), Ekin Yayınevi, Bursa, ss.285-312.
  • 6548 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu (04.04.2013 tarih ve 28615 sayılı Resmi Gazete).

Göç ve Sosyal Uyum Açısından Halk Eğitimi Merkezi Programlarının Etkisi: Antalya, Muğla, Hatay ve Van İllerinde Bir Analiz

Year 2024, , 536 - 555, 31.10.2024
https://doi.org/10.33712/mana.1495238

Abstract

Dünyamızda çok çeşitli nedenlerle krizler ve savaşlar yaşanmaktadır. Küreselleşme, teknolojinin hızlı gelişmesi, dünyamızın herhangi bir yerinde yaşanan problem, diğer ülkeleri de etkilemektedir. Küreselleşme, kriz ve savaşların etkisi ile insanlar bulundukları mekânları terk ederek farklı ülke ve bölgelere göç etmektedir. Bu araştırmanın amacı küresel göç hareketi ile Türkiye’ye gelen “göçmen” ve “sığınmacıların” (Yurt dışı kaynaklı göç ile gelen insanların) dil problemi ve sosyal uyum açısından halk eğitimi merkezi programlarının etkisini belirlemektir. Küresel göç problemi dünyanın önemli problemi olduğu gibi ülkemiz içinde önemli problemdir. Sosyal uyum problemi yaşayan göçmen ve sığınmacıların en temel uyum engeli dil bariyeridir. Dil bariyerini aşmayı ve sosyal uyumu en iyi şekilde eğitim sağlamaktadır. Türkiye’dede dil bariyeri aşma ve sosyal uyumu sağlama konusunda en iyi örgütlenmiş olan kurumlar, halk eğitimi merkezleridir. Göç ve sosyal uyum açısından halk eğitimi merkezi programlarının etkisini anlamak için hedeflenen bu çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve Antalya, Muğla, Hatay ve Van illerinde bir uygulama yapılmıştır. Kısacası bu illerde bulunan 58 halk eğitimi merkezi müdürü ile yarı yapılanmış görüşme yapılmıştır. İçerik analizi yöntemi ile elde edilen temalar ile kodlar tespit edilmiştir. Oluşturulan temalar, kodlar ile kavramlarla ilişkiler açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda, yurtdışı kaynaklı göç ile gelen insanların dil problemi ve sosyal uyum açısından halk eğitimi merkezi programlarının etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Çalışmada etik kurallara uyulmuştur.

Supporting Institution

Yoktur

Thanks

Teşekkür ederim.

References

  • AKINCI, Buket, NERGİZ, Ahmet ve GEDİK, Ercan (2015), “Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul”, Göç Araştırmaları Dergisi, S.2, ss.58-83.
  • ALAEDDİN, Rawan ve BATUHAN, Tuna (2022), “Hatay-Antakya’da Yaşayan Suiyeli Sığınmacıların Sosyal Uyumunun Ölçlmesi”, Ortadoğu ve Göç, S.12(2), ss.378-426.
  • BAPAEVA, Aya (2021), “Göç Nedeniyle Van Kırgızlarının Doğumla İlgili Gelenek-Göreneklerinde ve Çocukluk Dönemindeki Geçiş Törenlerinde Oluşan Değişimler”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, S.4(8), ss.347-361.
  • CRESWELL, John W. (2013), Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (Çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • GÖÇ İDARESİ BAŞKANLIĞI (2023), “Geçici Koruma Statütüsü İstatistik”, GİB Kurumsal Web Sayfası, www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 (Erişim Tarihi: 13.06.2024).
  • KARA, Ece, DÖNMEZ YAPUCUOĞLU, Melek ve ERYILMAZ BALLI, Funda (2023), “Göçmen Kadınların Sosyal Uyum Süreçlerinin İncelenmesi”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.(34), ss.420-442.
  • KÜMBETOĞLU, Belkıs (2019), Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI- MEB (2023), “Kurs Programları”, MEB Kurumsal Web Sayfası (e-yaygın), https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • ÖZKAN, Recep (2019), “Göç Olgusu ve Toplumsal Yapıya Etkisi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.33(47), ss.127-145.
  • PATTON, Michael Quinn (2014), Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • PEKER, Doğan (2023), “Türkiye’de Halk Eğitimi Merkezi Programlarının Beşeri Sermayenin Geliştirilmesi ve Yoksullukla Mücadele Açısından Etkinliği: Antalya, Muğla, Van ve Hatay Örnekleri”, Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • PEKER, Doğan (2024), “Yoksullukla Mücadelede Yerel Yönetimlerin Rolü: Antalya, Muğla, Hatay ve Van Büyükşehir Belediyesinde Bir Analiz”, Kent Akademisi Dergisi, S.17(2), ss.433-455.
  • PEKER, Doğan, DEMİREL, Betül, YUMUŞAKER, Mehmet Can, KÜÇÜKBEYAZİT, Zekeriya ve PEKER, Furkan (2021), “Halk Eğitimi Merkezlerinde Uygulanan Kurslara Kursiyerlerin Katılma Nedenleri ve Memnuniyet Algısı: Erzin İlçesi Örneği”, Assam Uluslararası Hakemli Dergi, S.8(19), ss.123-139.
  • PEKER, Doğan, ERDEM, Mehmet, CEMİLOĞLU, Mehmet ve PEKER, Hatice (2023), “Göç Yönetiminde Yerel Yönetimlerin Rolü: Hatay İlçelerinde bir Analiz”, Assam Uluslararası Hakemli Dergi, S.10(23), ss.1-16.
  • TDK – TÜRK DİL KURUMU (2023), “Göçmen”, Güncel Türkçe Sözlük, TDK Yayını, Ankara, 13. Baskı, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 13.06.2024).
  • UYSAL, Yusuf ve GÜLER, Fatih (2020), “Türkiye’de Dış Göçün Kent Hayatına Etkileri: Çanakkale Örneği”, Türkiye’de Göçün Kentler Üzerindeki Etkileri ve Yönetimi (Ed. Vedat Yılmaz, Yıldız Atmaca), Ekin Yayınları, Bursa, ss.219-240.
  • YILDIRIM, ALİ ve ŞİMŞEK, Hasan (2018), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YILMAZ, Vedat ve MECEK, Mehmet (2023), "Kavramsal ve Kuramsal Açıdan Göç”, Türkiye’de Göç Yönetim Politikaları (Ed. Vedat Yılmaz, Muzaffer Bimay), Nobel Yayınları, Ankara, ss.1-26.
  • YILMAZ, Vedat, ÇELİK EFŞAN, Nur ve MECEK, Mehmet (2020), “Suriyeli Göçmenlerin Kentlere Etkilerinin Torbalı Özelinde Değerlendirilmesi”, Türkiye’de Göçün Kentler Üzerindeki Etkileri ve Yönetimi (Ed. Vedat Yılmaz, Yıldız Atmaca), Ekin Yayınevi, Bursa, ss.285-312.
  • 6548 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu (04.04.2013 tarih ve 28615 sayılı Resmi Gazete).
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Articles
Authors

Doğan Peker 0000-0001-8202-1902

Publication Date October 31, 2024
Submission Date June 3, 2024
Acceptance Date October 30, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Peker, D. (2024). Göç ve Sosyal Uyum Açısından Halk Eğitimi Merkezi Programlarının Etkisi: Antalya, Muğla, Hatay ve Van İllerinde Bir Analiz. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 7(2), 536-555. https://doi.org/10.33712/mana.1495238