Scientific distant education and learning have become fast and straightforward in the internet era for information dissemination and sharing through e-publishing. However, this breakthrough has a severe drawback as misinformation and inaccurate scientific pieces of literature might be delivered to the audience. One of the most significant sources of this kind of flaw is the fraudulent publishing that is progressively growing. We aimed in this study to analyze predatory behavior communication through investigation of the e-mail account of a non-academic researcher. The study involved a text analysis of the identified different spam mail types. First, we have transformed e-mails that were considered spam into an Excel database. Then, categorization was executed to identify types of scientific fraud and their rate of delivery in the account during a definite time frame. Common keywords and country names were analyzed to spot the predatory markers. The study showed five categories of scientific predatory e-mails with a remarkable alarming rate of occurrence for invitations received for contribution to journal publishing. More than half of the received e-mails from these types involved country names embracing India, USA and UK. Among the screened 50 words/keywords from suspicious e-mails, only six of them contributed by 60% in frequency of occurrence. The spotting of patterns using text analysis coupled with Pareto charting would be helpful in e-mail management for researchers and scientists, especially non-academicians who do not have a frame of reference in scientific publishing and any qualified mentors or librarian available who could guide the publication process.
Bilimsel uzaktan eğitim ve öğrenme, internet çağında e-yayıncılık yoluyla bilginin yayılması ve paylaşılması için hızlı ve anlaşılır hale geldi. Bununla birlikte, yanlış bilgi ve yanlış bilimsel literatür parçaları izleyiciye iletilebileceğinden, bu atılımın ciddi bir dezavantajı vardır. Bu tür kusurların en önemli kaynaklarından biri, giderek büyüyen hileli yayıncılıktır. Bu çalışmada, akademik olmayan bir araştırmacının e-posta hesabını inceleyerek saldırgan davranış iletişimini analiz etmeyi amaçladık. Çalışma, tanımlanan farklı spam posta türlerinin bir metin analizini içeriyordu. İlk olarak, spam olarak kabul edilen e-postaları bir Excel veritabanına dönüştürdük. Ardından, bilimsel dolandırıcılık türlerini ve bunların belirli bir zaman diliminde hesapta teslim edilme oranlarını belirlemek için kategorizasyon yapıldı. Yırtıcı işaretleri tespit etmek için yaygın anahtar kelimeler ve ülke adları analiz edildi. Çalışma, dergi yayıncılığına katkı için alınan davetler için dikkate değer endişe verici bir oranda ortaya çıkan beş bilimsel yırtıcı e-posta kategorisi gösterdi. Bu türlerden gelen e-postaların yarısından fazlası Hindistan, ABD ve İngiltere'yi kapsayan ülke adlarını içeriyordu. Şüpheli e-postalardan taranan 50 kelime/anahtar kelimeden sadece altı tanesi görülme sıklığına %60 oranında katkıda bulunmuştur. Pareto şemasıyla birleştirilmiş metin analizi kullanılarak kalıpların tespit edilmesi, araştırmacılar ve bilim adamları için, özellikle bilimsel yayıncılıkta bir referans çerçevesi olmayan akademisyen olmayanlar ve mevcut herhangi bir kalifiye danışman veya kütüphaneci için e-posta yönetiminde yardımcı olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies, Other Fields of Education, Ethics, Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.