The application of artificial intelligence in the production of scientific texts is becoming increasingly prevalent and pervasive. While the use of artificial intelligence tools enhances the efficacy of research procedures, they also present potential ethical, plagiarism, and content accuracy concerns. While errors and deficiencies are particularly evident in objective information, subjective content offers substantial support to intellectual processes. It is therefore recommended that artificial intelligence be used as a support tool in scientific don’t use comma in here, and that it be subjected to critical filtering. his study examines the potential applications of artificial intelligence in academic studies within the Turkish public administration literature. It does so by asking objective and subjective questions of both the current and paid version 4.0 of ChatGPT, the most popular artificial intelligence tool today. The answers given to these questions are then interpreted and evaluated. The study is based on five main topics, selected using the simple random sampling method. While the absence of accuracy and plagiarism concerns associated with objective information necessitates meticulous examination and oversight, the contributions of subjective content to the academic writing process offer a potential benefit that merits consideration. In order for artificial intelligence to be employed effectively in academic writing, it is imperative that ethical guidelines are adhered to rigorously and that the content generated by artificial intelligence is subjected to continuous scrutiny for scientific precision.
This paper complies with Research and Publication Ethics, has no conflict of interest to declare, and has received no financial support. The article has been checked for spelling and plagiarism/similarity. The article was evaluated by "at least two external referees" and "double blinding" method. The author sent a signed "Copyright Transfer Form" to the journal. There is no need to obtain ethical permission for the current study as per the legislation. The "Declaration Form Regarding No Ethics Permission Required" was sent to the journal by the authors on this subject. The author contributed to all sections and stages of the study alone.
No financial support was received for the conduct of the research.
Bilimsel metin üretimlerinde yapay zekâ kullanımı giderek artmakta ve yaygınlaşmaktadır. Yapay zekâ araçları, araştırma süreçlerinde verimliliği artırsa da etik, intihal ve içerik doğruluğu konularında riskler taşımaktadır. Özellikle nesnel bilgilerde hatalar ve eksiklikler görülebilirken, subjektif içerikler düşünsel süreçlere oldukça büyük destekler sağlamaktadır. Bu nedenle yapay zekâ, bilimsel üretimde bir destek aracı olarak kullanılmalı, eleştirel bir süzgeçten geçirilmesi önerilmektedir. Bu çalışmada, yapay zekânın Türk Kamu Yönetimi alanyazınındaki akademik çalışmalarda kullanım potansiyeli objektif ve subjektif sorulara verdiği yanıtlar üzerinden incelenmiştir. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen beş temel başlık çerçevesinde günümüz yapay zekâ araçlarından en popüleri olan ChatGPT’nin güncel ve ücretli versiyonu 4.0’a hem objektif hem de subjektif sorular yöneltilmiş, verilen cevaplar yorumlanarak değerlendirilmiştir. Nesnel bilgilerdeki doğruluk eksiklikleri ve intihal riskleri, dikkatli bir inceleme ve kontrol gerektirirken, subjektif içeriklerin akademik yazı süreçlerine katkıları göz önünde bulundurulabilecek avantaj sağlamaktadır. Yapay zekânın akademik yazımda etkin bir şekilde kullanılması için, etik kuralların sıkı bir şekilde takip edilmesi ve yapay zekâ tarafından üretilen içeriklerin bilimsel doğruluk açısından sürekli test edilmesi gerekmektedir.
Bu makale Araştırma ve Yayın Etiğine uygundur. Beyan edilecek herhangi bir çıkar çatışması yoktur. Araştırmanın ortaya konulmasında herhangi bir mali destek alınmamıştır. Makale yazım ve intihal/benzerlik açısından kontrol edilmiştir. Makale, “en az iki dış hakem” ve “çift taraflı körleme” yöntemi ile değerlendirilmiştir. Yazar, dergiye imzalı “Telif Devir Formu” belgesi göndermişlerdir. Mevcut çalışma için mevzuat gereği etik izni alınmaya ihtiyaç yoktur. Bu konuda yazarlar tarafından dergiye “Etik İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu” gönderilmiştir. Yazar, çalışmanın tüm bölümlerine ve aşamalarına tek başına katkıda bulunmuştur.
Araştırmanın ortaya konulmasında herhangi bir mali destek alınmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 6, 2025 |
Submission Date | November 2, 2024 |
Acceptance Date | December 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.