Research Article
BibTex RIS Cite

Gender roles in school: the case of teachers and administrators

Year 2016, Volume: 44 Issue: 44, 111 - 124, 30.10.2016
https://doi.org/10.15285/maruaebd.286489

Abstract








This study aims to explore gender perceptions in school from the perspectives of teachers
and administrators and to investigate if any of those perceptions might have an effect on the
disproportionate representation of female administrators. The study was carried out using a
sample of public school teachers. The participants were selected using convenience sampling. The
study was conducted with a quantitative approach using a questionnaire. A sample of 71 male and
111 female teachers and administrators were asked to complete a questionnaire of 21 statements,
which measures gender views. It was found that there is a noticeable dependence between teachers’
work experience and their viewpoint of gender equality, and this indicates that as work experience
increases, a teacher is more likely to have a gender-neutral view. More than half of the teachers
who prefer head of the school to be a woman reported that female administrators are better at
public relations than their male counterparts. Overall, the survey reflects a gender-neutral view of
managerial skills, however, there is room for improvement in the promotion of female teachers to
administrative positions. 




References

  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L. and Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Young, M. D., McLeod, S. (2001). Flukes, opportunities, and planned interventions: Factors affecting women’s decisions to become school administrators. Educational Administration Quarterly, 37(4), 462-502.

Gender roles in school: the case of teachers and administrators

Year 2016, Volume: 44 Issue: 44, 111 - 124, 30.10.2016
https://doi.org/10.15285/maruaebd.286489

Abstract








Bu araştırma, öğretmen ve yöneticilerin bakış açılarından okuldaki cinsiyet algısını belirlemek
ve bu algılar ışığında kadınların okul yönetiminde orantısız olarak daha az temsil edilmelerinin
altında yatan nedenleri belirleyebilmek amacıyla yürütülmüştür. Araştırma, kolay ulaşılabilir
durum örneklemesi kullanılarak devlet okullarında çalışan 71 erkek ve 111 kadın öğretmen ve
yönetici ile yürütülmüştür. Nicel yaklaşımla yürütülen araştırmada katılımcılardan mesleklerinde
cinsiyete ilişkin rolleri ele alan 21 maddelik bir anketi doldurmaları istenmiştir. Analizler
sonucunda öğretmenlerin meslekteki deneyimleri ile yönetici pozisyonlarına yönelik cinsiyet
algıları arasında anlamlı bir bağımlılık bulunmuştur. Araştırma sonucunda meslekteki deneyimi
artan öğretmenlerin yönetici cinsiyetine ilişkin daha eşitlikçi bir görüşe sahip olma olasılıklarının
da arttığı bulunmuştur. Yapılan analizler kadınların daha iyi yöneticilik yapabileceğini düşünen
öğretmenlerin yarıdan fazlasının bunun altında yatan neden olarak onların halkla ilişkilerde
etkili olmalarını gördüklerini göstermiştir. Bu araştırma, öğretmenlerin çoğunluğunun yönetici
cinsiyetine ilişkin eşitlikçi bir görüşe sahip olduklarını göstermesine karşın kadın öğretmenlerin
yönetici pozisyonlarına terfilerinde orantılı bir temsil olmadığını da göstermektedir.





  




References

  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L. and Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Young, M. D., McLeod, S. (2001). Flukes, opportunities, and planned interventions: Factors affecting women’s decisions to become school administrators. Educational Administration Quarterly, 37(4), 462-502.
There are 2 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Omer Ozer

Publication Date October 30, 2016
Acceptance Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 44 Issue: 44

Cite

APA Ozer, O. (2016). Gender roles in school: the case of teachers and administrators. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44(44), 111-124. https://doi.org/10.15285/maruaebd.286489