Speaking is considered as an important, but also a difficult skill to gain in foreign language. For
this reason, various methods and techniques are applied in speaking education. This study deals with “speaking” dimension of foreign language education within the scope of digital storytelling
method in which sound and video are combined to create an effective content by users themselves.
In this study, case study, one of qualitative research methods, was used. Within this context,
the sample consisted of 41 preparatory students in School of Foreign Language in Karadeniz
Technical University in 2014-2015 Spring semester. During seven weeks in the study process, the
students were trained about preparing digital stories. After this training, they created their own
digital stories. The research findings indicated that digital storytelling method positively affected
retention of learning and that provided an opportunity for self-expression of students, who do not
like to make presentations in the classroom, more easily and comfortably. In addition, the use of
digital stories in speaking education was founded as entertaining and motivating by the students.
Some students expressed that digital storytelling method can prevent spontaneous speaking.
In future research, digital storytelling method can be applied in other language courses such as
reading and listening.
Konuşma,
yabancı dil eğitiminde önemli görülen fakat kazandırılması oldukça zor olan
bir beceridir. Bu sebeple konuşma eğitimlerinde, çeşitli yöntem ve teknikler
denenmektedir. Bu çalışmada, yabancı dil eğitiminin “konuşma” boyutu, ses ve
görüntüyü birleştirerek kullanıcıların etkili içerikleri kendilerinin
üretebildikleri dijital öyküleme yöntemi kapsamında ele alınmıştır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Bu kapsamda
çalışma grubu, 2014-2015 bahar döneminde Karadeniz Teknik Üniversitesi yabancı
diller yüksekokulu hazırlık sınıfında okuyan 41 öğrenciden oluşmaktadır. 7
haftalık çalışma sürecinde, öğrencilere dijital öykü hazırlama eğitimi
verilmiş, daha sonra öğrenciler kendi dijital öykülerini hazırlamışlardır.
Çalışma sonucunda; dijital öykü kullanımının, derslerin kalıcılığını olumlu
etkilediği, sınıf ortamında sunum yapmaktan hoşlanmayan öğrencilere
kendilerini daha kolay ve rahat ifade etme imkânı sağladığı görülmüştür.
Bunun yanı sıra dijital öykülerin konuşma eğitiminde kullanımı, öğrenciler
tarafından eğlenceli ve motive edici bulunmuştur. Bazı öğrenciler, dijital
öyküleme yönteminin konuşma dersinde doğaçlamayı engelleyebileceği yönünde
görüş bildirmişlerdir. Gelecek çalışmalarda; dijital öyküleme yönteminin
yabancı dil eğitiminde, okuma ve dinleme gibi farklı alanlarda uygulaması yapılabilir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 11, 2017 |
Acceptance Date | December 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 45 Issue: 45 |