The purpose of the study is to find out the opinions of special education
proffesionals towards computer assisted special education and of perceived computer
efficacy levels in computer assisted special education and computer attitudes in general.
The sample of the study consisted of 329 special education proffessionals (female 58%,
n:192; male 42%, n:137) working in special education schools in İstanbul. Computer
attitudes of special education proffessionals were measured by Computer Attitude Scale-
Marmara (CAS-M) developed by Deniz (1996) whereas opinions towards computer
assisted special education and perceived computer efficacy levels in computer assisted
special education were measured by 8 questions. Some of the major findings are as
follows: (a) No significant differences were found between gender, type of school
(public/private), type of special education field (mentally retarded, hearing impaired,
visual handicaps etc.) and computer attitudes of special education proffessionals; (b)
Special education proffessionals have positive opinions towards computer assisted special
education; (c) Special education proffessionals have lack of knowledge and experience
towards computer assisted special education applications, software and hardware.
Key words: Special education, computer attitudes, computer assisted education
Özel eğitim kurumlarında çalışan özel eğitim meslek elemanlarının, özel eğitimde bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin, bilgisayar tutumlarının ve bilgisayar yeterliliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde 2004-2005 öğretim yılında özel eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 329 (kadın %58, n:192; erkek %42, n:137) özel eğitim meslek elemanı oluşturmuştur. Özel eğitim meslek elemanlarının bilgisayar tutumları Deniz (1996) tarafından geliştirilen Bilgisayar Tutum Ölçeği-Marmara (BTÖ-M) aracılığıyla belirlenmiştir. Özel eğitim meslek elemanlarının özel eğitimde bilgisayar destekli eğitimin yararına yönelik görüşleri ile bu alandaki yeterliliklerinin belirlenmesi amacıyla da araştırmacılar tarafından oluşturulan 8 soruluk bir anket kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre özel eğitim meslek elemanlarının, cinsiyetlerine, görev yaptıkları kurum türüne (devlet/özel) ve hizmet verdikleri engel türüne yönelik olarak bilgisayar tutumlarının farklılaşmadığı belirlenmiştir. Özel eğitim meslek elemanlarının bilgisayar destekli özel eğitim uygulamalarının yararlı olacağını düşündükleri bununla birlikte bilgisayar destekli özel eğitim uygulamalarına ve bu uygulamalarda kullanılacak yazılım ve donanımlara yönelik olarak ise kendilerini çoğunlukla yetersiz algıladıkları anlaşılmıştır.
Primary Language | en. |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2013 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 24 Issue: 24 |