Bu
araştırmanın amacı, Türkiye’de kademeler arası geçiş ve sınav sisteminde
yapılan değişikliklere ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin
incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle
yürütülmüş olan bu çalışmanın verileri, yüz yüze görüşme yoluyla yarı
yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma
kapsamında İstanbul ili Çekmeköy ve Sancaktepe ilçelerinde bulunan farklı okul
türlerinde görev yapan 22 okul yöneticisi ile görüşülmüştür. Görüşmeler
sonucunda elde edilen veriler, kodlanarak temalar altında toplanmış ve içerik
analizine tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre sınav sisteminde sık
yapılan değişiklikler; okullarda planlama sorunları, yöneticilerde bilgi
eksikliği problemi oluşturarak yöneticilerde ekstra iş yükünü arttırmakta ve
sorunların çözülmesini zorlaştırmaktadır. Aynı zamanda sık yapılan
değişikliklerin; veliler ve öğrencilerde karamsarlığa, güvensizliğe, kaygıya ve
yılgınlığa neden olmaktadır. Öğretmenlerde ise olumsuz rahatlamaya, performans
düşüklüklerine, uyum sorunlarına, hedefleri görmezden gelmeye ve ölçme
araçlarında değişmelere yol açmaktadır. Araştırmada okul yöneticileri,
kademeler arası geçiş ve sınav sistemiyle ilgili olarak; değişikliklerin
öğrenci özelliklerine ve fırsat eşitliğine uygun olması gerektiğini, müfredatla
uyumlu, milli, istikrarlı, uzun vadeli, ülke ihtiyaçlarıyla uyumlu, niteliksel,
objektif ve kaynağının okul olduğu bir geçiş ve sınav sistemi olması
gerektiğine dair görüşleri dikkate değerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Acceptance Date | May 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 50 Issue: 50 |