The purpose of this study is to analyze the relationships between organizational health, organizational trust and, life satisfaction, besides to determine the predictive value of organizational health and organizational trust on the life satisfaction. The research was carried out according to the relational survey model. The research sample of the study consists of 329 primary and secondary school teachers working in private and public schools in the 2018 -2019 academic year in Darıca district of Kocaeli province. The data were obtained with the help of three scales. These are The Organizational Health Inventory, The Organizational Trust Scale and The Life Satisfaction Scale. The data were analyzed by independent t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation and regression analyses. The results suggest that there is a positive and medium correlation found between organizational health and organizational trust and life satisfaction of the teachers. In addition, it was concluded that teachers' organizational health and organizational trust levels related to the 32 % of the life satisfaction.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin örgüt sağlığı, örgütsel güven ve yaşam doyumu arasındaki ilişkileri inceleyerek, örgüt sağlığı ve örgütsel güvenin yaşam doyumunu yordayıp yordamadığını ortaya koymaktır. Araştırma modeli olarak ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2018-2019 öğretim yılında Kocaeli Darıca ilçesinde özel ve resmi ilk ve ortaokullarda görev yapan 329 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada verileri toplamak için, Örgüt Sağlığı Envanteri, Örgütsel Güven Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Veriler bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelâsyon ve regresyon analizleri ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, öğretmenlerin örgütsel sağlık ile örgütsel güven ve yaşam doyum düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde ilişki vardır. Ayrıca öğretmenlerin örgüt sağlığı ile örgütsel güven düzeyleri, yaşam doyumlarını %32 oranında yordamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Acceptance Date | April 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 52 Issue: 52 |