Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Predictors of University Students' Happiness Levels: Empathy and Emotional Intelligence

Yıl 2024, Cilt: 59 Sayı: 59, 161 - 170, 31.01.2024

Öz

In the study, the prediction of emotional intelligence and empathy levels of university students' happiness levels was examined. The research was handled in terms of concepts that will increase the level of happiness on the concept of happiness. Research data were collected through accessible convenience sampling of different departments studying at the faculty of education of a state university in the 2022-2023 academic year. A total of 420 students participated in the research. The age range of the participating students is 17-29 with an average age of 19.25, and there are 106 male and 314 female students in terms of gender. Toronto Empathy Scale and Oxford Happiness Scale-Short Form, Emotional Intelligence Trait Scale-Short Form were used to collect data. The analysis of the research data was analysed with SPSS 26 package programme, Pearson product-moment correlation and multiple regression analysis techniques were used for the analysis. Firstly, kurtosis skewness values, secondly reliability analysis, thirdly correlation relationship and finally multiple regression analysis were examined. In the study, the relationship between emotional intelligence, empathy and happiness was analysed and significant positive relationships were found. As a result, it was determined that emotional intelligence and empathy explained 25% of the variance according to the happiness variable.

Kaynakça

  • Aydoğdu, F. (2021). Öğretmenlerde çözüm odaklı düşünme ile mutluluk ilişkisinde sürekli umut ve yaşam doyumunun aracı rolü. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(Suppl. 1), 337-360.
  • Bal, P. N., ve Gülcan, A. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1), 41-52.
  • Baltaş Z. (2015). İnsanın dünyasını aydınlatan ve işine yansıyan ışık duygusal zekâ. 7. Basım, s:62. Remzi Kitapevi.
  • Biçer, M. (2021). Örgütsel sadakat ve lider-üye etkileşiminin çalışanların bireysel iş performansları üzerindeki etkileri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1518-1538.
  • Bourgault, P., Lavoie, S., Paul-Savoie, E., Grégoire, M., Michaud, C., Gosselin, E., and Johnston, C. C. (2015). Relationship between empathy and well-being among emergency nurses. Journal of Emergency Nursing, 41;4, 323-328.
  • Çağlayan Mülazım, Ö. ve Eldeleklioğlu, J. (2016). What is the role of self-compassion on subjective happiness and life satisfaction? Journal of Human Sciences, 13;3 , 3895. doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4001
  • Demirtaş, A. S. (2018). Duygu düzenleme stratejileri ve benlik saygısının mutluluğu yordayıcılığı. Turkish Studies, 13, 11.
  • Deniz, M. E. ve Yılmaz, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka yetenekleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi bildiri özetleri içinde (s. 68-77). Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Deniz, M. E., Özer, E. ve Işık, E. (2013). Duygusal zeka özelliği ölçeği–kısa formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 407-419.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin 95, 542– 575.
  • Doğan, T., ve Çötok, N. A. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk psikolojik danışma ve rehberlik dergisi, 4(36), 165-172.
  • Goleman, D. (1998, March). The emotionally competent leader. In The Healthcare Forum Journal. 41 2, (36-38).
  • Goleman, D. (2005). Duygusal zekâ (neden ıq ’dan daha önemlidir). (Çev: B. S. Yüksel), 29. Basım. Varlık Yayınları,
  • Karamehmetoğlu, M. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin mesleki öz yeterlik ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi (Doktora tezi, Marmara Üniversitesi ).
  • Kaya, Ö. S., ve Demir, E. (2017). Kendini toparlama gücü ve stresle başa çıkma stratejilerinin mutluluk düzeyini yordama gücü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 18-33.
  • Lyubomirsky, S. (2007).The How of happiness: A scientific approach to getting the life you want. New York: The Penguin Press.
  • Lyubomirsky, S., King, L. ve Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803–855. doi.org/10.1037/0033- 2909.131.6.803
  • Malkoç, A. ve Yalçın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık, sosyal destek, başa çıkma ve iyi-oluş arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(43), 35- 53.
  • Maşa, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin belirleyicileri: Adana ili örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Mayer, J.D., ve Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. İntelligence. 17, 433-442
  • Petrides, K. V., ve Furnham, A. (2003). Trait emotional ıntelligence: behavioural validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood ınduction. European Journal of Personality, 17(1), 39-57.
  • Ruiz-Aranda, D., Extremera N., ve Pineda-Galán, C. (2013). Emotional intelligence, life satisfaction and subjective happiness in female student health professionals: The mediating effect of perceived stress. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 21(2), 106-113.
  • Salovey P., ve Mayer, J.D. (1990) Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9,185-211.
  • Schiffrin, H. H., & Nelson, S. K. (2010). Stressed and happy? Investigating the relationship between happiness and perceived stress. Journal of Happiness Studies, 11, 33-39. doi:10.1007/s10902-008-9104-7
  • Seligman, M. (2002). Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York, NY: Free Press.
  • Seligman, M.P., ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14. doi:10.1037/0003-066X.55.1.5
  • Shanafelt, TD, West, C., Zhao, X., Novotny, P., Kolars, J., Habermann, T. ve Sloan, J. (2005). Artan kişisel refah ile artan empati arasındaki ilişki. Genel İç Hastalıkları Dergisi, 20 (7), 559-564.
  • Thomas, M., Dyrbye, L., Huntington, J. ve Shanafelt, T. (2007). How do distress and well-being relate to medical student empathy?. Journal of General Internal Medicine, 22(2): 177-183.
  • Totan, T., Dogan, T., ve Sapmaz, F. (2012). The Toronto Empathy Questionnaire: Evaluation of psychometric properties among turkish tniversity students. Eurasian Journal of Educational Research, 46, 179-198.
  • Tuğrul, C. (1999). Duygusal zeka. 1, 12-20. Klinik Psikiyatri.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2023). Türk Dil Kurumu sözlüğü. http://www.tdk.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Wei, M., Liao, K. Y. H., Ku, T. Y., ve Shaffer, P. A. (2011). Attachment, self‐compassion, empathy, and subjective well‐being among college students and community adults. Journal of Personality, 79(1), 191-221.
  • Yavuz, Ç. (2006). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinde öznel iyi olma, psikiyatrik beliktiler ve bazı kişilik özellikleri: Karşılaştırmalı bir çalışma. Yüksek lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Üniversite Öğrencilerinin Mutluluk Düzeylerinin Yordayıcıları: Empati ve Duygusal Zeka

Yıl 2024, Cilt: 59 Sayı: 59, 161 - 170, 31.01.2024

Öz

Araştırmada üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ile empati düzeylerinin mutluluk düzeylerini yordaması incelenmiştir. Araştıma mutluluk kavramını üzerine mutluluk düzeyinin arttıracak kavramlar açısından ele alınmıştır. Araştırma verileri bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde 2022-2023 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören farklı bölümlerin erişilebilir kolay örneklem yoluyla toplanmıştır. Araştırmaya toplamda 420 öğrenci katılmıştır. Katılan öğrencilerin yaş aralığı 17-29 ortalama yaş ise 19,25, cinsiyet olarak ise 106 erkek, 314 kız öğrenci mevcuttur. Veri toplamak için Toronto Empati Ölçeği ve Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu, Duygusal Zeka Özelliği Ölçeği–Kısa Formu, kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi SPSS 26 paket programı ile analiz edilmiş, analiz için Pearson moment çarpım korelasyonu ve çoklu regresyon analiz tekniği kullanılmıştır. İlk olarak basıklık çarpıklık değerlerine, ikinci olarak güvenirlik analizine, üçüncü olarak korelasyon ilişkisine ve son olarak da çoklu regresyon analizine bakılmıştır. Araştırmada duygusal zeka, empati ve mutluluk arasındaki ilişkiye bakılmış olup pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuç olarak duygusal zeka ve empatinin mutluluk değişkenine göre varyansın %25’ini açıkladığı tespit edilmiştir.

Teşekkür

İlginiz için teşekkür ederim. İyi çalışmalar.

Kaynakça

  • Aydoğdu, F. (2021). Öğretmenlerde çözüm odaklı düşünme ile mutluluk ilişkisinde sürekli umut ve yaşam doyumunun aracı rolü. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(Suppl. 1), 337-360.
  • Bal, P. N., ve Gülcan, A. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1), 41-52.
  • Baltaş Z. (2015). İnsanın dünyasını aydınlatan ve işine yansıyan ışık duygusal zekâ. 7. Basım, s:62. Remzi Kitapevi.
  • Biçer, M. (2021). Örgütsel sadakat ve lider-üye etkileşiminin çalışanların bireysel iş performansları üzerindeki etkileri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1518-1538.
  • Bourgault, P., Lavoie, S., Paul-Savoie, E., Grégoire, M., Michaud, C., Gosselin, E., and Johnston, C. C. (2015). Relationship between empathy and well-being among emergency nurses. Journal of Emergency Nursing, 41;4, 323-328.
  • Çağlayan Mülazım, Ö. ve Eldeleklioğlu, J. (2016). What is the role of self-compassion on subjective happiness and life satisfaction? Journal of Human Sciences, 13;3 , 3895. doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4001
  • Demirtaş, A. S. (2018). Duygu düzenleme stratejileri ve benlik saygısının mutluluğu yordayıcılığı. Turkish Studies, 13, 11.
  • Deniz, M. E. ve Yılmaz, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka yetenekleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi bildiri özetleri içinde (s. 68-77). Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Deniz, M. E., Özer, E. ve Işık, E. (2013). Duygusal zeka özelliği ölçeği–kısa formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 407-419.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin 95, 542– 575.
  • Doğan, T., ve Çötok, N. A. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk psikolojik danışma ve rehberlik dergisi, 4(36), 165-172.
  • Goleman, D. (1998, March). The emotionally competent leader. In The Healthcare Forum Journal. 41 2, (36-38).
  • Goleman, D. (2005). Duygusal zekâ (neden ıq ’dan daha önemlidir). (Çev: B. S. Yüksel), 29. Basım. Varlık Yayınları,
  • Karamehmetoğlu, M. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin mesleki öz yeterlik ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi (Doktora tezi, Marmara Üniversitesi ).
  • Kaya, Ö. S., ve Demir, E. (2017). Kendini toparlama gücü ve stresle başa çıkma stratejilerinin mutluluk düzeyini yordama gücü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 18-33.
  • Lyubomirsky, S. (2007).The How of happiness: A scientific approach to getting the life you want. New York: The Penguin Press.
  • Lyubomirsky, S., King, L. ve Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803–855. doi.org/10.1037/0033- 2909.131.6.803
  • Malkoç, A. ve Yalçın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık, sosyal destek, başa çıkma ve iyi-oluş arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(43), 35- 53.
  • Maşa, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin belirleyicileri: Adana ili örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Mayer, J.D., ve Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. İntelligence. 17, 433-442
  • Petrides, K. V., ve Furnham, A. (2003). Trait emotional ıntelligence: behavioural validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood ınduction. European Journal of Personality, 17(1), 39-57.
  • Ruiz-Aranda, D., Extremera N., ve Pineda-Galán, C. (2013). Emotional intelligence, life satisfaction and subjective happiness in female student health professionals: The mediating effect of perceived stress. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 21(2), 106-113.
  • Salovey P., ve Mayer, J.D. (1990) Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9,185-211.
  • Schiffrin, H. H., & Nelson, S. K. (2010). Stressed and happy? Investigating the relationship between happiness and perceived stress. Journal of Happiness Studies, 11, 33-39. doi:10.1007/s10902-008-9104-7
  • Seligman, M. (2002). Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York, NY: Free Press.
  • Seligman, M.P., ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14. doi:10.1037/0003-066X.55.1.5
  • Shanafelt, TD, West, C., Zhao, X., Novotny, P., Kolars, J., Habermann, T. ve Sloan, J. (2005). Artan kişisel refah ile artan empati arasındaki ilişki. Genel İç Hastalıkları Dergisi, 20 (7), 559-564.
  • Thomas, M., Dyrbye, L., Huntington, J. ve Shanafelt, T. (2007). How do distress and well-being relate to medical student empathy?. Journal of General Internal Medicine, 22(2): 177-183.
  • Totan, T., Dogan, T., ve Sapmaz, F. (2012). The Toronto Empathy Questionnaire: Evaluation of psychometric properties among turkish tniversity students. Eurasian Journal of Educational Research, 46, 179-198.
  • Tuğrul, C. (1999). Duygusal zeka. 1, 12-20. Klinik Psikiyatri.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2023). Türk Dil Kurumu sözlüğü. http://www.tdk.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Wei, M., Liao, K. Y. H., Ku, T. Y., ve Shaffer, P. A. (2011). Attachment, self‐compassion, empathy, and subjective well‐being among college students and community adults. Journal of Personality, 79(1), 191-221.
  • Yavuz, Ç. (2006). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinde öznel iyi olma, psikiyatrik beliktiler ve bazı kişilik özellikleri: Karşılaştırmalı bir çalışma. Yüksek lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojik Danışmanlık Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Akyıl 0000-0002-9482-1429

Erken Görünüm Tarihi 1 Şubat 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 16 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 59 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Akyıl, Y. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Mutluluk Düzeylerinin Yordayıcıları: Empati ve Duygusal Zeka. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(59), 161-170. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1348163