Coğrafya
öğretim programında yer alan coğrafi gözlem ve arazide çalışma becerisinin
öğrencilere kazandırılmasında ve coğrafi bilginin aktarılmasında gezi-gözlem
yöntemi etkili bir şekilde uygulanmalıdır. Ancak bu uygulamanın amacından
uzaklaşmaması için planlı ve programlı olarak gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Bu çalışma coğrafya öğretimi kapsamında planlanan gezi-gözlem yöntemi
uygulamaları için fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafya konularını kapsayan bir
gezi-gözlem rotası oluşturmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Aksaray il
merkezinden başlayan gezi-gözlem rotası, sırasıyla Akhisar köyü, Karacaören
köyü, Helvadere kasabası, Belisırma köyü, Ihlara kasabası, Güzelyurt ilçesi,
Sivrihisar köyü, Yaprakhisar köyü, Selime kasabası ve Kızılkaya köyü
etaplarından oluşmaktadır. 10 farklı etaptan oluşan bu rotanın gezi-gözlem
yöntemi uygulamaları kapsamında tamamı kullanılabileceği gibi konu ve anahtar
kavramlar çerçevesinde zengin bir coğrafi donanıma sahip her etap kendi
içerisinde ya da birkaç etap birleştirilerek de kullanılabilir. Ortaöğretim
coğrafya öğretim programında yer alan öğrenme alanlarıyla ve kazanımlarla da ilişkilendirilmiş
olan bu rotanın, coğrafya öğretim programının ilgili kazanımlarıyla yüksek
düzeyde ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma ile ortaya konulan
gezi-gözlem rotasının, üniversitelerin coğrafya, sosyal bilgiler ve sınıf
öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören öğrenciler ve ortaöğretim
öğrencileri ile gerçekleştirilecek olan planlı gezi-gözlem faaliyetlerine katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
The method of excursion-observation should be effectively used in
teaching students the skills of geographical observation and studying in the
field which are a part of geography teaching program and in transferring
geographical knowledge. However, this practice should be executed accordingly
to plan and program in order not to deviate from the purpose. This study is
realized to create an excursion observation route for excursion observation
practices planned within geography teaching including physical, humane and
economical geography. The excursion observation route starting in Aksaray city
center consists of Akhisar Village, Karacaören Village, Helvadere Village,
Belisırma Village, Ihlara town, Güzelyurt County, Sivrihisar Village,
Yaprakhisar Village, Selime town and Kızılkaya Village, respectively. This
route including 10 different stages can be used within excursion observation
method practices and also each stage with rich geographical equipment in the
frame of key concepts can be used alone or by uniting a few stages. This route
associated with learning domains and achievements in secondary education
geography teaching program is detected to be highly associated with related
achievements of geography teaching program. The excursion observation route
stated with this study is thought to contribute to students studying in the
departments of geography, social studies and classroom teacher and to their
secondary students in their planned excursion observation activities.
Subjects | Human Geography |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2018 |
Acceptance Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 37 |