-
Coğrafya öğretimi ile ilgili sorunlar hemen hemen her ülkede
yaşanmaktadır. Zaman zaman öğretim programlarında yapılan değişikliklerle
sorunlu görülen öğretim alanlarında toplumun beklentileri ile Milli Eğitim
Bakanlığı’nın beklentilerinin karşılanması amaçlanmaktadır. Coğrafya
öğretiminde amaç sorumluluk sahibi, ülkesini ve çevresini tanıyan, ülkesinin
zenginlikleri yanında sorunlarını da bilen, sorunlara çözüm üretebilecek
bireylerin yetiştirilmesini sağlamaktır. Bu amaçla coğrafya öğretim
programları zaman zaman gözden geçirilmekte, değişen şartlar da dikkate
alınarak yeniden düzenlenmektedir. Ülkelerin kalkınma stratejilerine uygun
olarak yeniden düzenlenen ve uygulamaya konulan öğretim programlarının
uygulayıcısı okullarda veya sınıflarda derse giren öğretmenlerdir. Dolayısıyla
programın işleyişinin sorgulanması, eksiklerin tespiti bakımından
öğretmenlerin düşünceleri ve karşılaştıkları sorunların bilinmesi önemlidir.
Bu çalışmanın amacı, 2005 yılında yapılandırmacı yaklaşımla
hazırlanan lise coğrafya programının uygulayıcıları olan öğretmenlerin
program hakkındaki görüşleri doğrultusunda yeni programın olumlu ve
olumsuz yönlerinin tespit edilerek, yeni programın klasik coğrafya öğretim
programından farklılıklarının belirlenmesidir.
Verilerin toplanmasında uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından
oluşturulan kişisel bilgiler anketi ile programın bazı niteliklerini belirlemeye
yönelik açık uçlu sorular kullanılmış, ayrıca yüz yüze yapılan görüşmelerden
elde edilen bilgilerden faydalanılmıştır.
Sonuç olarak yeni coğrafya öğretim programının hem içerik hem de
öğretim stratejisi, yöntemi ve teknikleri ile kazanımlar boyutunda önceki programlardan önemli farklılıkları olduğu anlaşılmaktadır. Programın
uygulayıcısı olan öğretmenler, yenilenen coğrafya öğretim programının
öğrenciyi merkeze aldığı, yaparak, yaşayarak, keşfederek öğrenmeyi teşvik
ettiği ve coğrafyayı yaşamın bir parçası haline getirdiği görüşündedir.
Coğrafya coğrafya öğretimi öğretmen görüşü coğrafya öğretmenleri yenilenen coğrafya öğretim programı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 18 |