The aim of this research is to get to know the environment and make 10th grade students aware of the environment as a result of geography and also to measure their levels of perception. In this respect, 250 10th grade students selected from 5 schools in Bağcılar district in İstanbul were surveyed to get the data about their knowledge of environment. The research data were analysed via MsExcel program and the descriptive statistical techniques were used. As a result of the research findings showed that the geography curriculum in terms of recognize the environment where we live in and its contribution to make students aware of the environment was at an average level. According to the findings, the rate of girls and boys, weekly class hours, school variety, the students’ interest in class, the subjects in the curriculum delivery format and frequency, the insufficiency of class material, environmental differences where students live, are factors that make the significant difference on the research results
Bu çalışmada çevreyi tanıma ve çevre bilincini oluşturma açısından 10.
sınıf öğrencilerinin coğrafya dersleri sonucunda; çevre hakkındaki kavram
algıları ve çevre bilgi düzeyleri ölçülmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda
2011-2012 öğretim yılında İstanbul ili Bağcılar ilçesi beş ortaöğretim
kurumunda 250 onuncu sınıf öğrencisinin coğrafya dersi sonucundaki çevre
bilgi düzeyleri anket yardımıyla incelenmiştir. Toplanan verilerin analizinde
MsExcel programı ve betimsel istatistikler kullanılmıştır.
Çalışma neticesinde öğrencilerin vermiş olduğu cevaplar, coğrafya
dersi müfredatının yaşadığımız çevreyi tanımaya ve çevre bilinci oluşmasına
katkısının ortalama bir seviyede olduğunu göstermiştir. Verilen cevaplarda kız
ve erkek öğrenci oranı, haftalık ders saati sayısı, okul türü, derse olan ilgi, konu
ve kazanımların müfredattaki veriliş biçimi ve sıklığı, görsel materyallerin
yetersizliği ve öğrencilerin yaşadığı çevre farklılığı en etken unsurlar olduğu
göze çarpmıştır.
Primary Language | tr; |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 31 |