While some parents arrive at the physician’s office with concerns about their child’s behavior, others are unaware of their child’s physiological and behavioral problems until they are asked specific questions about their child’s conduct. An understanding of the child’s physiological and temperamental factors, together with an assessment of the settings in which the behaviors occur are critical for the physician to provide a successful treatment plan, as are events preceding the behavior, and consequences of the behavior. Physicians must therefore ascertain potential problems and identify contributing factors in order to recommend specific interventions, or refer the child to the appropriate specialist. This article reviews common physiological and behavioral problems of children so that primary care physicians can effectively aid families in identifying problem behaviors and promoting appropriate behaviors
Hekim muayenehanesine getirilen bazı bebek ve çocukların ebeveynleri, bebek ve çocuklarının yaşadığı bazı fizyolojik fonksiyon sıkıntıları ve/veya davranış değişikliği konusunda endişeli iken, diğer bir kısmı, çocuklarının iletişimi konusunda spesifik sorular sorulmadıkça farkında değildirler. Bebekte ve çocukta fizyolojik sıkıntı ve davranış değişikliği yaratan faktörleri anlamak için, hangi durumlarda bu sıkıntıların ve davranış değişikliklerinin görüldüğünü, davranış öncesinde görülen olayları ve sonuçlarını doğru değerlendirmek, hekimler için kritik öneme sahiptir. Bu nedenle, birinci basamak hekimleri potansiyel problemleri kesinleştirmeli, spesifik girişim önerileri için eşlik eden faktörleri belirlemeli, ya da aileyi uygun uzmana yönlendirmelidirler. Bu makale, özellikle birinci basamak hekimlerine yol gösterici olması düşüncesi ile, bebek ve çocuklarda görülen yaygın fizyolojik fonksiyon sıkıntılarının ve davranış değişikliklerinin oluş nedenlerini ve problemlerini derleyerek, sosyal pediatri hekimlerinin etkili bir şekilde aileleri yönlendirmelerini, dolayısı ile çocuğun ve ailenin rahatlamasının sağlanması için hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 27 Issue: 3 |