Research Article
BibTex RIS Cite

INTERNET ADDICTION AND TIME MANAGEMENT RELATIONSHIP IN UNIVERSITY STUDENTS

Year 2021, , 95 - 124, 30.01.2021
https://doi.org/10.14783/maruoneri.714536

Abstract

Internet usage has increased rapidly in the last 15 years. As of 2020, approximately 59% of the world’s population has internet access. Along with the increasing popularity of inetnet, clinical cases with signs of abuse have begun to emerge. People who are “internet addicted”, usually do not realize exactly the time spent, when they are on the internet. The aim of this study is to measure whether there is a significant relationship between university students’ internet addiction and time management. We also test whether the internet addiction and time management differentiate according to the demographic features. The target population of the study consists of students studying at the Faculty of Health Sciences of a state university in Istanbul. This study is carried out in the form of a survey to the participants selected by convenience sampling method. The surveys were filled on the internet by the students who agreed to participate in the research. The statistical analyses of data were made with “SPSS 20 Software”. Analyses do not indicate any significant relationship between participants’ internet addiction tendencies and time planning sensitivity. However, we can conclude that there is a negative relationship between internet addiction and time attitudes and time wasters. In addition, it can be stated that there is a negative relationship between the participants’ internet addiction tendencies and elements of time attitudes such as using time constructively, completing the goals within the specified time, and saying no when it is required. Similarly, it can be put forward that there is a negative relationship between participants’ internet addiction tendencies and the tendencies of conducting beneficial activities and completing important assignments before the deadline.

References

  • Adams, G. A. (1999). Relationships Between Time Management, Control, Workfamily Conflict, and Strain. Journal of Occupational Health Psychology. 4 (1), 72-7.
  • Akatay, A. (2003). Örgütlerde Zaman Yönetimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10, 281-299.
  • Alay, S. & Koçak, S. (2002). Validity And Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 9-13.
  • Alay, S. & Koçak, S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. In Theory & Practice,. 35, 326-335.
  • Altuntaş, O. & Kayıhan, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Farkındalıklarının İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 1 (2), 47-54.
  • Aslan, S. & Aylaz, R. (2014). Akademisyenlerin İnternet Bağımlılık Düzeyleri ve Buna Bağlı Oluşabilecek Sağlık Sorunların Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 3 (2), 14-19.
  • Aslıyüksek, M. K. (2017). “Bilgi Profesyoneli Adaylarının İnternet Bağımlılığı Düzeyleri: Marmara Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Örneği. Bilgi ve Belge Araştırmaları. 6, 23-46.
  • Balta, Ö. Ç. & Horzum, M. B. (2008). Web Tabanlı Öğretim Ortamındaki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığını Etkileyen Faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 41 (1), 187-205.
  • Baruch, Y. (2001). The autistic society. Information & Management. 38 (3), 129-136.
  • Başak, T., Uzun, Ş. & Arslan, F. (2008). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin. 5, 429-434.
  • Batıgün, A. D. & Hasta, D. (2010). İnternet bağımlılığı: Yalnızlık ve kişilerarası ilişki tarzları açısından bir değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 11, 213-219.
  • Battles, B. (2005). Control Your Time: Become a More Efficient Manager,. Aircraft Maintenance Technology. 16 (6), 42-47.
  • Bay, E., Tuğluk, M. N. & Gençdoğan, B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 4 (14), 94-105.
  • Benligiray, S. (2005). Bürolarda Etkili Zaman Yönetimi. Benligiray, S. (Ed.). Büro Yönetimi (ss.153-180). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Boduç, N. (2016). Hemşirelerde Zaman Yönetimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Brenner, V. (1997). Psychology of computer use: XLVIL. Para-meters of internet use, abuse and addiction: The first 90 days of the internet usage survey. Psychol Rep. 80, 879-882.
  • Britton, B. K. & Tesser, A. (1991). Effects of Time-Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology. 83(3), 405-410.
  • Caplan, S. E. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in Human Behavior. 18 (5), 553-575.
  • Chang, M. K. & Law, S. P. (2008). Factor structure for young’s Internet addiction test: a confirmatory study. Computers in Human Behavior. 24 (6), 2597-2619.
  • Chou, C. & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratifi, cation and pleasure experience: The Taiwan college students’ case. Compuuters and Education. 35, 65-80.
  • Chou, C., Condron, L. & Belland, J. C. (2005). A review of the research on Internet addiction. Educational Psychology Review. 17 (4), 363-388.
  • Claessens, B. J., Eerde, W. V., Rutte, C. G. & Roe, R. A. (2007). A Review of the Time Management. Personnel Review. 36 (2), 255-276.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları: Remzi Kitabevi.
  • Çağlıyan, V. & Göral, R. (2009). Zaman Yönetimi Becerileri: Meslek Yüksek Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Değerlendirme. KMU İİBF Dergisi. 11 (17), 174-189.
  • Çakır, Ö., Ayas, T. & Horzum, M. (2011). An investigation of university addiction with respect to several variables. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences. 44 (2), 95-117.
  • Çimen, K., Ekinci, N., Altınok, B. & Özdilek, Ç. (2017). Üniversite Öğretim Elemanlarının Zaman Yönetimi Anlayışlarının İncelenmesi, Sportif Bakış. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (2), 111-118.
  • Daştan, S. (2012). Organizasyonlarda Zaman Yönetiminin İşgörenlerin Performansına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior. 17 (2), 187-195.
  • Döner, H. (2016). Hastane Yöneticilerinin Zaman Yönetimi Tekniklerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Namık Kemal Üniversitesi, Tekirdağ.
  • Durmaz, M., Hüseyinli, T. & Güçlü, C. (2016). Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarı Arasındaki İlişki. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 5 (7), 2291-2303.
  • Era, F. & Sönmeza, H. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik:Anadolu Üniversitesi Örneği. AKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 9 (1), 1-15.
  • Erdem, R. & Kaya, S. (1998). Zaman Yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler. 7 (2), 99-120.
  • Erdem, R., Pirinçci, E. & Dikmetaş, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışları ve Bu Davranışların Akademik Başarı İle İlişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14 (7), 167-177.
  • Eriş, H., Özmen, S. & Ilıman, E. (2019). Zaman Yönetimi ve Akademik Başarı Değerlendirmesi: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokul Örneği. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal. 5 (17), 499-508.
  • Everhard, R. A. (2000). Characteristics of pathological internet users: An examination of on-line gamers. Unpublished doctoral dissertation: Louiseville: Spalding University.
  • Flett, G. L. & Hewitt, P. L. (2004). The cognitive and treatment aspects of perfectionism: Introduction to the special issue. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 22 (4), 233-240.
  • Flisher, C. (2010). Getting plugged in: An overview of Internet addiction. Journal of Paediatrics and Child Health. 46 (10), 557-559.
  • Francis-Smythe, J. A. & Robertson, I. T. (1999). On The Relationship Between Time Management and Time Estimation. British Journal of Psychology. 90 (3), 333-347.
  • Gayef, A., Tapan, B. & Sur, H. (2017). Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 20 (2), 247-257.
  • Göktan, N. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Yöneticilerin Etkili Zaman Yönetimi. İstanbul: Hiperlink Eğitim İletişim Yayıncılık.
  • Griffiths, M. (2003). Internet abuse in the workplace. Issues and concerns for employers and employment counselors. Journal of Employment Counseling. 40 (2), 87-95.
  • Griffiths, M. D. (2001). Sex on the Internet: Observations and implications for sex addiction. Journal of Sex Research. 38 (4), 333-342.
  • Guadagno, R. E., Okdie, B. M. & Eno, C. A. (2008). Who blogs? Personality predictors of blogging. Computers in Human Behavior. 24, 1993-2004.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 25 (25), 81-106.
  • Güzel, N., Kahveci, İ., Solak, N., Cömert, M. & Turan, F. N. (2018). Internet Addiction And Its Impact On Physical Health. Turkish Medical Student Journal. 5 (2), 32-36.
  • Ha, J. H., Kim, S. Y., Bae, S. C., Bae, S., Kim, H., Sim, M., Lyoo, I. K. & Cho, S. C. (2007). Depression and Internet Addiction in Adolescents. Psychopathology. 40 (6), 424-430.
  • Hall, A. S. & Parsons, J. (2001). Internet addiction: College student case study using best practices in cognitive behavior therpy. J Ment Health Couns. 23, 312-328.
  • Jonson, K. F., Cappelloni, N. & Niesyn, M. (2011). The New Elementary Teacher’s Handbook: Flourishing in Your First Year-3rd ed. Thousand Oaks, United States: Corwin.
  • Kaltiala-Heino, R., Lintonen, T. & Rimpela, A. (2004). Internet addiction? Potentially problematic use of the internet in a population of 12-18-year-old adolescents. Addiction Research and Theory. 12, 104-121.
  • Kandell, J. (1998). Internet addiction on campus: The vulnerability of college students. Cyberpsychology & Behavior. 1(1), 11-17.
  • Kemp, S. (2020, 30 Ocak). Digital 2020: Global Digital Overview. We Are Social: Hootsuite, https://wearesocial. com/digital-2020 adresinden alındı.
  • Kibar, B., Fidan, Y. & Yıldıran, C. (2015). The Relation Between Academic Succeses and Time Management of University Students Karabük University. Business & Management Studies: An International Journal. 2 (2), 136-153.
  • Kim, K., Ryu, E., Chon, M.-Y., Yeun, E.-J., Choi, S.-Y., Seo, J.-S. & Nam, B.-W. (2006 ). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 43 (2), 185-192.
  • Ko, C., Yen, J. Y., Yen, C. C. & Chen, C. C. (2012). The association between Internet addiction and psychiatric disorder: A review of the literature. European Psychiatry. 27 (1), 1-8.
  • Koch, R. (1998). The 80/20 Principle: The Secret of Achieving More with Less. London: Nicholas Brealey Publishing.
  • Korkeila, J., Kaarlas, S., Jääskeläinen, M., Vahlberg, T. & Taiminen, T. (2010). Attached to the web – harmful use of the Internet and its correlates. European Psychiatry. 25 (4), 236-241.
  • Köse, D., Çınar, N. & Akduran, F. (2012). Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi . Sakarya University Journal of Science. 16 (3), 227-233.
  • Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y. & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 17, 69-76.
  • Küçükaltan, D., Karalar, S. & Keskin, G. (2013). Etkili Zaman Yönetimi Uygulamalarında Yöneticileri Engelleyen Zaman Tuzakları: Edirne İl Merkezindeki Tekstil Fabrikalarında Görev Yapan Yöneticiler Üzerinde Bir Araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 15 (24), 65-73.
  • Lakein, A. (1973). How to Get Control of Your Time and Your Life. New York: Wyden.
  • Lee, O. & Shin, M. (2004). Addictive consumption of avatars in cyberspace. Cyberpsychology and Behavior. 7, 417-420.
  • Li, M., Deng, Y., Ren, Y., Guo, S. & He, X. (2013). Obesity Status of Middle School Students in Xiangtan and its Relationship with Internet Addiction. Obesity. 22 (2), 482-487.
  • Lutz, D. J. (2010). The Time in Your Life: Use It Wisely. American Journal of Obstetrics & Gynecology. 202 (3), 302-305.
  • Macan, T. H. (1994). Time Management: Test of a Process Model. Journal of Applied Psychology. 79, 381-391.
  • Macan, T. H. (1996). Time-Management Training: Effects on Time Behaviors, Attitudes, and Job Performance. The Journal of Psychology. 130, 229-236.
  • Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L. & Phillips, A. P. (1990). College students’ time management: Correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology. 82 (4), 760-768.
  • Mackenzie, R. A. & Nickerson, P. (2009). The Time Trap (4b.). New York, NY: AMACOM.
  • McCown, W., Petzel, T. & Rupert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality and Individual Differences, 8(6), 781-786.
  • Mersin, S., Eren, B. & Öksüz, E. (2013). Eğitimde Hedef Geliştirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 7 (29), 640-644.
  • Milgram, N. A., Sroloff, B. & Rosenbaum, M. (Journal of Research in Personality). The Procrastination of Everyday Life. 1988. 22 (2), 197-212.
  • Misra, R. & McKean, M. (2000). College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time Management, and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies. 16, 41-51.
  • Morahan-Martin, J. & Schumacher, P. (2000). Incidence and Correlates of Pathological Internet Use among College Students. Computer Human Behaviour. 16, 13-29.
  • Mpofu, E., D’Amico, M. & Cleghorn, A. (1996). Time management practices in an African culture: Correlates with college academic grades. Canadian Journal of Behavioural Science. 28 (2), 102-112.
  • Murali, V. & George, S. (2007). Lost online: an overview of Internet addiction. Advances in Psychiatric Treatment. 13 (1), 24-30.
  • Nalwa, K. & Anand, A. (2003). Internet addiction in students: a cause of concern. Cyberpsychology & Behavior. 6 (6), 653-656.
  • Ohannessian, C. M. (2009). Does technology use moderate the relationship between parental alcoholism and adolescent alcohol and cigarette use? Addiction Behaviors. 34 (6-7), 606-60.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y. & Kalyoncu, A. (2007). İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi. Bağımlılık Dergisi. 8 (1), 36-41.
  • Papastylianou, A. (2013). Relating on the internet, personality traits and depression: research and implications. Eur J Couns Psychol. 2 (1), 65-78.
  • Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C. & Brand, M. (2013). Validation and psychometric properties of a short version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior 29 (3), 1212-1223.
  • Pektaş, Ö., Genç, Y., Öztürk, Ö. & Odabaşıoğlu, G. (2007). On Olguluk Bir Seri ile İnternet Bağımlılığı Klinik Görünümleri. Bağımlılık Dergisi. 8 (1), 46-51.
  • Pippin, A. (2000). Time... Time... Not Enough Time. Hispanic Times Magazine, 21.
  • Porta, C. A. (2013). Effective Time Management: Surgery, Research, Service, Travel, Fitness, and Family. Clinics in Colon and Rectal Surgery. 26 (4), 239-243.
  • Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M. & Kaymaz, K. (2010). Zaman Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Scherer, K. & Bost, J. (1997). Internet use patterns: is there internet dependency on campus? Internet use patterns: is there internet dependency on campus? 105th Annual Conference of the American Psychological Association. Chicago, IL.
  • Schuler, R. S. (1979). Managing Stress Means Managing Time. Personnel Journal. 58 (12), 851-854.
  • Sezen, A. (2013). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Akademik Bakış Dergisi. 38, 1-18.
  • Shapira, N. A., Lessig, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M. & Gold, M. S. (2003). Problematic internet use: proposed classification and diagnostic criteria. Depression and Anxiety. 17 (4), 207-216.
  • Shotton, M. A. (1991). The costs and benefits of ‘computer addiction’. Behaviour & Information Technology. 10 (3), 219-230.
  • Siddiqi, S. & Memon, Z. A. (2016). Internet Addiction Impacts On Time Management That Results In Poor Academic Performance. International Conference on Frontiers of Information Technology, 1, (ss. 63-68), Pakistan.
  • Solomon, L. J. (1984). Academic procrastination:Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology. 31 (4), 503-509.
  • Song, I., LaRose, R., Eastin, M. & Lin, C. (2004). Internet gratifications and Internet addiction: on the uses and abuses of new media. Cyberpsychology and Behavior. 7, 384-394.
  • Stack, L. (2020, 02 Mayıs). Top 10 Time Management Traps. Macink Consulting & Coaching. https://uploadsssl.webflow.com/5cd090fde7801df051c08851/5cd0999e6a47ef6d23d47069_MacInk-Top-10 TimeManagement-Traps.pdf adresinden alındı.
  • Subrahmanyam, K. & Lin, G. (2007). Adolescents on the net: Inter-net use and well-being. Adolescence. 42, 659-677.
  • Sullivan, E. & Decker, P. (2009). Effective Leadership and Management in Nursing. (7th ed.). London: Courier Kendaville.
  • Şahin, S. & Açar, V. (2017). İnternet Bağımlılığı ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı: Hastanelerde Uygulanan Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 13 (13),1094-1103.
  • Tabachnick, B. & Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Tektaş, M. & Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 221-229.
  • Tengilimoğlu, D., Altınöz, M., Başpınar, N. Ö., Erdönmez, C. & Tutar, H. (2015). Zaman Yönetimi. (H. Tutar, Dü.) Seçkin Yayıncılık.
  • Thatcher, A. & Goolam, S. (2005). Development and psychometric properties of the problematic internet use questionnaire. South African Journal of Psychology. 35 (4), 793-809.
  • Thurlow, C., Lengel, L. & Tomic, A. (2004). Computer mediated communication: Social interaction and the internet. London: Sage Publications.
  • Tsai, H. F., Cheng, S. H., Yeh, T. L., Shih, C.-C., Chen, K. C., Yang, Y. C. & Yang, Y. K. (2009). The risk factors of Internet addiction-A survey of university freshmen. Psychiatry Research. 167 (3), 294-299.
  • Tutar, H. (2015). Zaman Yönetimi (3b.). (H. Tutar, Dü.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Üstün, B., Çağlıyan, V. & Karagülle, E. (2017). Zaman Yönetimi Becerileri ve İnternet Bağımlılığı Üzerine Bir Araştırma:Başkent Üniversitesi Konya Sağlık Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. UMYOSInternational Vocational Schools Symposium, (ss.290-297). Bosnia and Herzegovina.
  • Vaizoğlu, S. A., Aslan, D., Görmüş, U., Ünlügüzel, G., Özemri, G., A., S. A. & Güler, C. (2004). Internet use among high school students in Ankara, Turkey. Sudi Medical Journal. 25, 737-740.
  • Whang, L., Lee, S. & Chang, G. (2003). Internet over-users’ psychological profiles: a behavior sampling analysis on Internet addiction. Cyberpsychology and Behavior. 6, 143-150.
  • Yellowlees, P. & Marks, S. (2007). Problematic Internet use or Internet addiction? Computers in Human Behaviour. 23 (3), 1447-1453.
  • Yenihan, B. & Öner, M. (2013). Zamanı Yönetmek: Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E - Dergi. 2 (2), 56-68.
  • Yılmaz, A. & Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 3 (1), 25-46.
  • Yılmazel, G. & Akbulut, B. (2012). Ergen Yaş Grubunda İnternet Bağımlılığı Düzeyinin Belirlenmesi. 15. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, (ss.12-26). Bursa.
  • Yılmazsoy, B. & Kahraman, M. (2017). Uzaktan eğitim öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi . AÖF Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 3 (4), 9-29.
  • Young, K. S. (1997). What makes the Internet addictive: Potential explanation for pathological Internet use. 105th Annual Conference of the American Psychological Association, Chicago, IL.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior. 1 (3), 237-24. Young, K. S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist. 48 (4), 402-415.
  • Young, K. S. (2007). Cognitive Behavior Therapy with Internet Addicts: Treatment Outcomes and Implications. CyberPsychology & Behavior. 10 (5), 671-679.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE ZAMAN YÖNETİMİ İLİŞKİSİ

Year 2021, , 95 - 124, 30.01.2021
https://doi.org/10.14783/maruoneri.714536

Abstract

Son 15 yılda İnternet kullanımı hızlı bir artış göstermiştir: 2020 yılı itibariyle dünya nüfusunun yaklaşık %59’u internet erişimine sahiptir. Artan erişim ile birlikte, kötüye kullanım belirtileri gösteren klinik vakalar da ortaya çıkmaya başlamıştır. “İnternet bağımlısı” olan kişiler; çevrimiçi olduklarında, genellikle tam olarak harcanan zamanın farkına varmamaktadırlar. Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin internet bağımlılıkları ile zaman yönetimleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının ölçülmesidir. Ayrıca internet bağımlılığı ve zaman yönetiminin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığı da test edilmektedir. Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul’da yer alan bir devlet üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Üniversite öğrencileri üzerinde uygulanan bu çalışma, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen katılımcılara anket şeklinde uygulanmıştır. Anketler araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilere internet ortamında doldurtulmuştur. Verilerin istatistiksel analizi “SPSS 20 Programı” ile yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların internet bağımlılık eğilimleri ile zaman planlama hassasiyetleri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Ancak internet bağımlılığı ile zaman tutumları ve zaman harcattırıcılar arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte katılımcıların internet bağımlılık eğilimleri ile zamanı yapıcı olarak kullanma, hedefleri belirlenen sürede tamamlama, gerektiğinde hayır diyebilme gibi zaman tutumları unsurları arasında olumsuz bir ilişki olduğu belirtilebilir. Benzer biçimde katılımcıların fayda sağlayıcı faaliyetler yürütme, önemli ödevleri son teslim tarihinden önce bitirme eğilimleri ile internet bağımlılığı eğilimleri arasında olumsuz yönde bir ilişki olduğu ileri sürülebilir.

References

  • Adams, G. A. (1999). Relationships Between Time Management, Control, Workfamily Conflict, and Strain. Journal of Occupational Health Psychology. 4 (1), 72-7.
  • Akatay, A. (2003). Örgütlerde Zaman Yönetimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10, 281-299.
  • Alay, S. & Koçak, S. (2002). Validity And Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 9-13.
  • Alay, S. & Koçak, S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. In Theory & Practice,. 35, 326-335.
  • Altuntaş, O. & Kayıhan, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Farkındalıklarının İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 1 (2), 47-54.
  • Aslan, S. & Aylaz, R. (2014). Akademisyenlerin İnternet Bağımlılık Düzeyleri ve Buna Bağlı Oluşabilecek Sağlık Sorunların Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 3 (2), 14-19.
  • Aslıyüksek, M. K. (2017). “Bilgi Profesyoneli Adaylarının İnternet Bağımlılığı Düzeyleri: Marmara Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Örneği. Bilgi ve Belge Araştırmaları. 6, 23-46.
  • Balta, Ö. Ç. & Horzum, M. B. (2008). Web Tabanlı Öğretim Ortamındaki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığını Etkileyen Faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 41 (1), 187-205.
  • Baruch, Y. (2001). The autistic society. Information & Management. 38 (3), 129-136.
  • Başak, T., Uzun, Ş. & Arslan, F. (2008). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin. 5, 429-434.
  • Batıgün, A. D. & Hasta, D. (2010). İnternet bağımlılığı: Yalnızlık ve kişilerarası ilişki tarzları açısından bir değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 11, 213-219.
  • Battles, B. (2005). Control Your Time: Become a More Efficient Manager,. Aircraft Maintenance Technology. 16 (6), 42-47.
  • Bay, E., Tuğluk, M. N. & Gençdoğan, B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 4 (14), 94-105.
  • Benligiray, S. (2005). Bürolarda Etkili Zaman Yönetimi. Benligiray, S. (Ed.). Büro Yönetimi (ss.153-180). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Boduç, N. (2016). Hemşirelerde Zaman Yönetimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Brenner, V. (1997). Psychology of computer use: XLVIL. Para-meters of internet use, abuse and addiction: The first 90 days of the internet usage survey. Psychol Rep. 80, 879-882.
  • Britton, B. K. & Tesser, A. (1991). Effects of Time-Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology. 83(3), 405-410.
  • Caplan, S. E. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in Human Behavior. 18 (5), 553-575.
  • Chang, M. K. & Law, S. P. (2008). Factor structure for young’s Internet addiction test: a confirmatory study. Computers in Human Behavior. 24 (6), 2597-2619.
  • Chou, C. & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratifi, cation and pleasure experience: The Taiwan college students’ case. Compuuters and Education. 35, 65-80.
  • Chou, C., Condron, L. & Belland, J. C. (2005). A review of the research on Internet addiction. Educational Psychology Review. 17 (4), 363-388.
  • Claessens, B. J., Eerde, W. V., Rutte, C. G. & Roe, R. A. (2007). A Review of the Time Management. Personnel Review. 36 (2), 255-276.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları: Remzi Kitabevi.
  • Çağlıyan, V. & Göral, R. (2009). Zaman Yönetimi Becerileri: Meslek Yüksek Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Değerlendirme. KMU İİBF Dergisi. 11 (17), 174-189.
  • Çakır, Ö., Ayas, T. & Horzum, M. (2011). An investigation of university addiction with respect to several variables. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences. 44 (2), 95-117.
  • Çimen, K., Ekinci, N., Altınok, B. & Özdilek, Ç. (2017). Üniversite Öğretim Elemanlarının Zaman Yönetimi Anlayışlarının İncelenmesi, Sportif Bakış. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (2), 111-118.
  • Daştan, S. (2012). Organizasyonlarda Zaman Yönetiminin İşgörenlerin Performansına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior. 17 (2), 187-195.
  • Döner, H. (2016). Hastane Yöneticilerinin Zaman Yönetimi Tekniklerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Namık Kemal Üniversitesi, Tekirdağ.
  • Durmaz, M., Hüseyinli, T. & Güçlü, C. (2016). Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarı Arasındaki İlişki. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 5 (7), 2291-2303.
  • Era, F. & Sönmeza, H. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik:Anadolu Üniversitesi Örneği. AKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 9 (1), 1-15.
  • Erdem, R. & Kaya, S. (1998). Zaman Yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler. 7 (2), 99-120.
  • Erdem, R., Pirinçci, E. & Dikmetaş, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışları ve Bu Davranışların Akademik Başarı İle İlişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14 (7), 167-177.
  • Eriş, H., Özmen, S. & Ilıman, E. (2019). Zaman Yönetimi ve Akademik Başarı Değerlendirmesi: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokul Örneği. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal. 5 (17), 499-508.
  • Everhard, R. A. (2000). Characteristics of pathological internet users: An examination of on-line gamers. Unpublished doctoral dissertation: Louiseville: Spalding University.
  • Flett, G. L. & Hewitt, P. L. (2004). The cognitive and treatment aspects of perfectionism: Introduction to the special issue. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 22 (4), 233-240.
  • Flisher, C. (2010). Getting plugged in: An overview of Internet addiction. Journal of Paediatrics and Child Health. 46 (10), 557-559.
  • Francis-Smythe, J. A. & Robertson, I. T. (1999). On The Relationship Between Time Management and Time Estimation. British Journal of Psychology. 90 (3), 333-347.
  • Gayef, A., Tapan, B. & Sur, H. (2017). Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 20 (2), 247-257.
  • Göktan, N. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Yöneticilerin Etkili Zaman Yönetimi. İstanbul: Hiperlink Eğitim İletişim Yayıncılık.
  • Griffiths, M. (2003). Internet abuse in the workplace. Issues and concerns for employers and employment counselors. Journal of Employment Counseling. 40 (2), 87-95.
  • Griffiths, M. D. (2001). Sex on the Internet: Observations and implications for sex addiction. Journal of Sex Research. 38 (4), 333-342.
  • Guadagno, R. E., Okdie, B. M. & Eno, C. A. (2008). Who blogs? Personality predictors of blogging. Computers in Human Behavior. 24, 1993-2004.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 25 (25), 81-106.
  • Güzel, N., Kahveci, İ., Solak, N., Cömert, M. & Turan, F. N. (2018). Internet Addiction And Its Impact On Physical Health. Turkish Medical Student Journal. 5 (2), 32-36.
  • Ha, J. H., Kim, S. Y., Bae, S. C., Bae, S., Kim, H., Sim, M., Lyoo, I. K. & Cho, S. C. (2007). Depression and Internet Addiction in Adolescents. Psychopathology. 40 (6), 424-430.
  • Hall, A. S. & Parsons, J. (2001). Internet addiction: College student case study using best practices in cognitive behavior therpy. J Ment Health Couns. 23, 312-328.
  • Jonson, K. F., Cappelloni, N. & Niesyn, M. (2011). The New Elementary Teacher’s Handbook: Flourishing in Your First Year-3rd ed. Thousand Oaks, United States: Corwin.
  • Kaltiala-Heino, R., Lintonen, T. & Rimpela, A. (2004). Internet addiction? Potentially problematic use of the internet in a population of 12-18-year-old adolescents. Addiction Research and Theory. 12, 104-121.
  • Kandell, J. (1998). Internet addiction on campus: The vulnerability of college students. Cyberpsychology & Behavior. 1(1), 11-17.
  • Kemp, S. (2020, 30 Ocak). Digital 2020: Global Digital Overview. We Are Social: Hootsuite, https://wearesocial. com/digital-2020 adresinden alındı.
  • Kibar, B., Fidan, Y. & Yıldıran, C. (2015). The Relation Between Academic Succeses and Time Management of University Students Karabük University. Business & Management Studies: An International Journal. 2 (2), 136-153.
  • Kim, K., Ryu, E., Chon, M.-Y., Yeun, E.-J., Choi, S.-Y., Seo, J.-S. & Nam, B.-W. (2006 ). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 43 (2), 185-192.
  • Ko, C., Yen, J. Y., Yen, C. C. & Chen, C. C. (2012). The association between Internet addiction and psychiatric disorder: A review of the literature. European Psychiatry. 27 (1), 1-8.
  • Koch, R. (1998). The 80/20 Principle: The Secret of Achieving More with Less. London: Nicholas Brealey Publishing.
  • Korkeila, J., Kaarlas, S., Jääskeläinen, M., Vahlberg, T. & Taiminen, T. (2010). Attached to the web – harmful use of the Internet and its correlates. European Psychiatry. 25 (4), 236-241.
  • Köse, D., Çınar, N. & Akduran, F. (2012). Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi . Sakarya University Journal of Science. 16 (3), 227-233.
  • Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y. & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 17, 69-76.
  • Küçükaltan, D., Karalar, S. & Keskin, G. (2013). Etkili Zaman Yönetimi Uygulamalarında Yöneticileri Engelleyen Zaman Tuzakları: Edirne İl Merkezindeki Tekstil Fabrikalarında Görev Yapan Yöneticiler Üzerinde Bir Araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 15 (24), 65-73.
  • Lakein, A. (1973). How to Get Control of Your Time and Your Life. New York: Wyden.
  • Lee, O. & Shin, M. (2004). Addictive consumption of avatars in cyberspace. Cyberpsychology and Behavior. 7, 417-420.
  • Li, M., Deng, Y., Ren, Y., Guo, S. & He, X. (2013). Obesity Status of Middle School Students in Xiangtan and its Relationship with Internet Addiction. Obesity. 22 (2), 482-487.
  • Lutz, D. J. (2010). The Time in Your Life: Use It Wisely. American Journal of Obstetrics & Gynecology. 202 (3), 302-305.
  • Macan, T. H. (1994). Time Management: Test of a Process Model. Journal of Applied Psychology. 79, 381-391.
  • Macan, T. H. (1996). Time-Management Training: Effects on Time Behaviors, Attitudes, and Job Performance. The Journal of Psychology. 130, 229-236.
  • Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L. & Phillips, A. P. (1990). College students’ time management: Correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology. 82 (4), 760-768.
  • Mackenzie, R. A. & Nickerson, P. (2009). The Time Trap (4b.). New York, NY: AMACOM.
  • McCown, W., Petzel, T. & Rupert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality and Individual Differences, 8(6), 781-786.
  • Mersin, S., Eren, B. & Öksüz, E. (2013). Eğitimde Hedef Geliştirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 7 (29), 640-644.
  • Milgram, N. A., Sroloff, B. & Rosenbaum, M. (Journal of Research in Personality). The Procrastination of Everyday Life. 1988. 22 (2), 197-212.
  • Misra, R. & McKean, M. (2000). College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time Management, and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies. 16, 41-51.
  • Morahan-Martin, J. & Schumacher, P. (2000). Incidence and Correlates of Pathological Internet Use among College Students. Computer Human Behaviour. 16, 13-29.
  • Mpofu, E., D’Amico, M. & Cleghorn, A. (1996). Time management practices in an African culture: Correlates with college academic grades. Canadian Journal of Behavioural Science. 28 (2), 102-112.
  • Murali, V. & George, S. (2007). Lost online: an overview of Internet addiction. Advances in Psychiatric Treatment. 13 (1), 24-30.
  • Nalwa, K. & Anand, A. (2003). Internet addiction in students: a cause of concern. Cyberpsychology & Behavior. 6 (6), 653-656.
  • Ohannessian, C. M. (2009). Does technology use moderate the relationship between parental alcoholism and adolescent alcohol and cigarette use? Addiction Behaviors. 34 (6-7), 606-60.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y. & Kalyoncu, A. (2007). İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi. Bağımlılık Dergisi. 8 (1), 36-41.
  • Papastylianou, A. (2013). Relating on the internet, personality traits and depression: research and implications. Eur J Couns Psychol. 2 (1), 65-78.
  • Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C. & Brand, M. (2013). Validation and psychometric properties of a short version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior 29 (3), 1212-1223.
  • Pektaş, Ö., Genç, Y., Öztürk, Ö. & Odabaşıoğlu, G. (2007). On Olguluk Bir Seri ile İnternet Bağımlılığı Klinik Görünümleri. Bağımlılık Dergisi. 8 (1), 46-51.
  • Pippin, A. (2000). Time... Time... Not Enough Time. Hispanic Times Magazine, 21.
  • Porta, C. A. (2013). Effective Time Management: Surgery, Research, Service, Travel, Fitness, and Family. Clinics in Colon and Rectal Surgery. 26 (4), 239-243.
  • Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M. & Kaymaz, K. (2010). Zaman Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Scherer, K. & Bost, J. (1997). Internet use patterns: is there internet dependency on campus? Internet use patterns: is there internet dependency on campus? 105th Annual Conference of the American Psychological Association. Chicago, IL.
  • Schuler, R. S. (1979). Managing Stress Means Managing Time. Personnel Journal. 58 (12), 851-854.
  • Sezen, A. (2013). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Akademik Bakış Dergisi. 38, 1-18.
  • Shapira, N. A., Lessig, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M. & Gold, M. S. (2003). Problematic internet use: proposed classification and diagnostic criteria. Depression and Anxiety. 17 (4), 207-216.
  • Shotton, M. A. (1991). The costs and benefits of ‘computer addiction’. Behaviour & Information Technology. 10 (3), 219-230.
  • Siddiqi, S. & Memon, Z. A. (2016). Internet Addiction Impacts On Time Management That Results In Poor Academic Performance. International Conference on Frontiers of Information Technology, 1, (ss. 63-68), Pakistan.
  • Solomon, L. J. (1984). Academic procrastination:Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology. 31 (4), 503-509.
  • Song, I., LaRose, R., Eastin, M. & Lin, C. (2004). Internet gratifications and Internet addiction: on the uses and abuses of new media. Cyberpsychology and Behavior. 7, 384-394.
  • Stack, L. (2020, 02 Mayıs). Top 10 Time Management Traps. Macink Consulting & Coaching. https://uploadsssl.webflow.com/5cd090fde7801df051c08851/5cd0999e6a47ef6d23d47069_MacInk-Top-10 TimeManagement-Traps.pdf adresinden alındı.
  • Subrahmanyam, K. & Lin, G. (2007). Adolescents on the net: Inter-net use and well-being. Adolescence. 42, 659-677.
  • Sullivan, E. & Decker, P. (2009). Effective Leadership and Management in Nursing. (7th ed.). London: Courier Kendaville.
  • Şahin, S. & Açar, V. (2017). İnternet Bağımlılığı ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı: Hastanelerde Uygulanan Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 13 (13),1094-1103.
  • Tabachnick, B. & Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Tektaş, M. & Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 221-229.
  • Tengilimoğlu, D., Altınöz, M., Başpınar, N. Ö., Erdönmez, C. & Tutar, H. (2015). Zaman Yönetimi. (H. Tutar, Dü.) Seçkin Yayıncılık.
  • Thatcher, A. & Goolam, S. (2005). Development and psychometric properties of the problematic internet use questionnaire. South African Journal of Psychology. 35 (4), 793-809.
  • Thurlow, C., Lengel, L. & Tomic, A. (2004). Computer mediated communication: Social interaction and the internet. London: Sage Publications.
  • Tsai, H. F., Cheng, S. H., Yeh, T. L., Shih, C.-C., Chen, K. C., Yang, Y. C. & Yang, Y. K. (2009). The risk factors of Internet addiction-A survey of university freshmen. Psychiatry Research. 167 (3), 294-299.
  • Tutar, H. (2015). Zaman Yönetimi (3b.). (H. Tutar, Dü.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Üstün, B., Çağlıyan, V. & Karagülle, E. (2017). Zaman Yönetimi Becerileri ve İnternet Bağımlılığı Üzerine Bir Araştırma:Başkent Üniversitesi Konya Sağlık Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. UMYOSInternational Vocational Schools Symposium, (ss.290-297). Bosnia and Herzegovina.
  • Vaizoğlu, S. A., Aslan, D., Görmüş, U., Ünlügüzel, G., Özemri, G., A., S. A. & Güler, C. (2004). Internet use among high school students in Ankara, Turkey. Sudi Medical Journal. 25, 737-740.
  • Whang, L., Lee, S. & Chang, G. (2003). Internet over-users’ psychological profiles: a behavior sampling analysis on Internet addiction. Cyberpsychology and Behavior. 6, 143-150.
  • Yellowlees, P. & Marks, S. (2007). Problematic Internet use or Internet addiction? Computers in Human Behaviour. 23 (3), 1447-1453.
  • Yenihan, B. & Öner, M. (2013). Zamanı Yönetmek: Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E - Dergi. 2 (2), 56-68.
  • Yılmaz, A. & Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 3 (1), 25-46.
  • Yılmazel, G. & Akbulut, B. (2012). Ergen Yaş Grubunda İnternet Bağımlılığı Düzeyinin Belirlenmesi. 15. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, (ss.12-26). Bursa.
  • Yılmazsoy, B. & Kahraman, M. (2017). Uzaktan eğitim öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi . AÖF Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 3 (4), 9-29.
  • Young, K. S. (1997). What makes the Internet addictive: Potential explanation for pathological Internet use. 105th Annual Conference of the American Psychological Association, Chicago, IL.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior. 1 (3), 237-24. Young, K. S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist. 48 (4), 402-415.
  • Young, K. S. (2007). Cognitive Behavior Therapy with Internet Addicts: Treatment Outcomes and Implications. CyberPsychology & Behavior. 10 (5), 671-679.
There are 113 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale Başvuru
Authors

Eda Yılmaz Alarçin 0000-0002-6100-1272

Handan Şirin 0000-0002-2377-0177

Publication Date January 30, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Yılmaz Alarçin, E., & Şirin, H. (2021). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE ZAMAN YÖNETİMİ İLİŞKİSİ. Öneri Dergisi, 16(55), 95-124. https://doi.org/10.14783/maruoneri.714536

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377