Özet
Sunulan ürün ve hizmetlerin tek başına yeterli olmadığı günümüz ortamında tüketiciler, kendileri için
bir anlam ifade edebilecek, kendisini diğer markalardan farklılaştıracak ve .zgün bir değere sahip olan
markaları tercih etmektedirler. .zgün olmak işletmeler açısından önemli bir unsur olarak g.rülmektedir.
Ancak işletmeler ve literatür açısından artan önemine rağmen, marka .zgünlüğüne yönelik olarak yapılan
çalışmalar oldukça kısıtlıdır. Bu araştırmanın amacı, günümüzde markalar açısından fark yaratan bir unsur
olarak .zgünlük kavramının pazarlama dinamikleri açısından irdelenmesi ve tüketicilerin tercihleri,
tatmin dereceleri ve marka sadakatleri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bilgisayar markalarına yönelik
olarak yapılan araştırmada, 415 tüketiciye ulaşılmış ve verilerin analizinde yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda tüketicilere farklı deneyimler sunan, güvenilir vaatlerde bulunan ve bunları
gerçekleştiren markaların, tüketicilerin tercihlerini önemli .l.üde biçimlendirdikleri g.rülmektedir.
Abstract
Today’s consumers have become more conscious and selective. They prefer to choose brands which have, make sense for them, differentiate themselves from other brands and have an authentic value. Become authentic is seen as crucial element for companies under these circumstances. However, despite the increasing importance of authenticity in terms of business and literature, there are limited numbers of studies in the extant literature. The aim of this research is to analyze effects of the concept of authenticity, which is an element that makes difference for brands in these days, on the consumer preferences, satisfaction degrees and brand loyalty. The survey was conducted to 415 personal computer owners and we aimed to investigate authenticity perception of computer brands. The proposed model was tested structural equation modelling (SEM). The results of this study show that consumers intend to prefer brands that offer a unique experience and deliver on their brand promises.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 44 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377