Gösterişçi tüketim genel olarak bireyin
kendisini alt sınıflardan ayırmak ve ait olmak istediği üst sınıfa yaklaştırmak
amacıyla gerçekleştirdiği tüketim türünü ifade eder. Diğer bir deyişle,
gösterişçi tüketimde bireyin üst sınıfın tüketim kalıplarını taklit etmesi söz
konusudur. Bu çerçevede kişiyi bir anda varlıklı, başarılı, güçlü, seçkin veya
zevk sahibi bir bireye dönüştürme gibi birtakım gizsel güçlerin tüketim nesnelerine
atfedilmiş olduğu görülür. Benzer şekilde göstergeyi ele geçirerek, göstergenin
kimi zaman doğrudan kimi zaman ise rastlantısal olarak temsil ettiği güce de sahip
olunabileceği fikri paranormal inançlar bağlamında ele alınabilir. Bu çalışma ise, gösterişçi tüketim nesnelerine
atfedilen söz konusu güce yönelik inanç ile paranormal inançlar arasında kökensel
olarak bir benzerlik kurar. Buradan yola çıkan araştırma gösterişçi tüketim
eğilimi ile paranormal inanç eğilimi arasında bir ilişkinin olup olmadığını
nicel olarak sorgular. Bu doğrultuda Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde
313 katılımcı ile gerçekleşen araştırma, gösterişçi tüketim eğilimi ile
paranormal inanç eğilimi arasında pozitif yönlü bir ilişki tespit eder
Conspicuous consumption
is a kind of consumption through which individuals approximate themselves to
upper class, which they dream to belong, while separating from lower classes.
In other words, individuals imitate the form of upper class’ consumption in
conspicuous consumption. In this context, some mystical powers such as
transforming a person into a wealthy, successful, powerful, elite or
sophisticated individual are attributed to the objects of consumption. Likewise,
the idea, referring that owning a sign means getting a grip of power
represented by that sign directly or by coincidence, can be considered in the
context of paranormal beliefs. Thus, this study makes an analogy between the
belief in the power of conspicuous consumption objects and the paranormal
beliefs, originally. From this point of view, this research analyzes
quantitatively the relationship between conspicuous consumption tendency and
paranormal belief tendency.
The research conducted with 313 participants from the Communication Faculty of Marmara University, found that there is a
positive correlation between conspicuous consumption tendency and paranormal
belief tendency
Conspicious consumption conspicious consumption tendency paranormal belief paranormal belief tendency
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eski Sayılar |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 49 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377