TÜRKİYE’DE PERAKENDE SEKTÖRÜNDE DAĞITIM KANALLARININ PERFORMANSLARININ KARŞILAŞTIRILMASINDA VERİ ZARFLAMA ANALİZİ VE BİR UYGULAMA
Year 2009,
Volume: 8 Issue: 31, 35 - 42, 10.01.2009
Filiz Çakır Zeytinoğlu
,
Mert Uydacı
Abstract
Ekonomik gelişme ve kalkınma düzeylerindeki yükseliş ve globalleşmenin etkisiyle ortaya çıkan hızlı değişimler hayatın her alanını olduğu gibi perakende sektörünü de etkilemektedir. Günümüz işletmelerinin en önemli sorunu rekabet ortamında ayakta kalabilmek için kaynakların verimli bir şekilde kullanılmasın sağlamaktır. Perakendeciler, hem kendi hedef müşterilerinin gereksinimlerini karşılamak, hem de en iyi koşulları elde edebilmek için mağazalarını en iyi biçimde yönetmekten sorumludurlar. Bu bağlamda perakende sektöründe performans işletmelere stratejik rekabet üstünlüğü sağlayan bir unsur haline gelmiştir. Bu nedenle de perakende sektöründe ölçme ve değerlendirme çalışmaları yapılmalıdır. Bu çalışmada bir süpermarket zincirinin şubeleri arasındaki performansının ölçümleri ve etkinlikleri veri zarflama analizi ile belirlenmeye çalışılmıştır.
References
- Cengiz, E. & Özden, B. (2003). Perakendecilikte Büyük Alışveriş Merkezleri ve Tüketicilerin Büyük Alış Veriş Merkezleri İle İlgili Tutumlarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, Ege Üniversitesi İktisadi İdari Siyasi Bilimler Dergisi, 2(1), 65-78.
- Ada, E.; Kazancıoğlu, Y. & Aracıoğlu, B. (2005). Stratejik Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Tedarikçi Seçiminin Analitik Hiyerarşik Süreç ile Gerçekleştirilmesi. V.Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul Ticaret Üniversitesi, 25-27 Kasım, 605-611.
- Gavcar, G. & Didin, S. (2007). Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 21-32.
- Tetik, S. (2004). İşletme Performansım Belirlemede Veri Zarflama Analizi. Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F., 10(2), 221-229
- Yılmaz, C.; Özdil, T. & Akdoğan, G. (2002)., Seçilmiş İşletmelerin Toplam Etkinliklerinin Veri Zarflama Yöntemi ile Ölçülmesi, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (4), Bişkek-Kırgızistan, 174—183
- Bussofıane, A.; Dyson, R. & Rhodes, E. (1991). Applied Data Envolepment Analysis. European Journal of Operational Research, 2(6), 1-15
- A Data Envolepment analysis (DEA) Home Page, Graphical Example. (http://www.etm.pdx.edu/dea/ homedea.html). [01.11.2008].
- Cooper,W.; Seiford, L. & Tone, K. (2006). İntroductıon to Data Envelopment Analysis and İts Uses, with DEA-Solver Software and References. New York: Springer Science- Business Media Inc.
- Bal, H. & Örkcü, H.H. (2005). Çok Kriterli Karar Verme Açısından Veri Zarflama Analizi ile Diskriminant Analizinin Birleştirilmesi: Yeni Bir Model. G.Ü. Fen Bilimleri Dergisi, 18(3), 355-364
- Yaralıoğlu, K. (2004). "Uygulamalı Karar Destek Yöntemleri", (http://www.deu.edu.tr./userweb/k.yaralioglu/dosyalar/Veri20%20Zarflama%20analizi.doc). [12.09.2008].
- Esenbel, M.; Erkin, M.O. & Erdoğan, F.K. Veri Zarflama Analizi ile Dokuma,Giyim Eşyası ve Deri Sektöründe Faaliyet Gösteren Firmaların Etkinliğinin Karşılaştırılması. (http://analiz.ibsyazilim.com/egitim/gazi001.html).
[01.11.2008] ,
- Cook, W.D. & Zhu, J. (2005). Modeling Performance Measurement, Applications and Implementation Issues in DEA. New York: Springer Science-Business Media Inc.
- (www.migros.com.tr). [21.10.2008].
Year 2009,
Volume: 8 Issue: 31, 35 - 42, 10.01.2009
Filiz Çakır Zeytinoğlu
,
Mert Uydacı
References
- Cengiz, E. & Özden, B. (2003). Perakendecilikte Büyük Alışveriş Merkezleri ve Tüketicilerin Büyük Alış Veriş Merkezleri İle İlgili Tutumlarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, Ege Üniversitesi İktisadi İdari Siyasi Bilimler Dergisi, 2(1), 65-78.
- Ada, E.; Kazancıoğlu, Y. & Aracıoğlu, B. (2005). Stratejik Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Tedarikçi Seçiminin Analitik Hiyerarşik Süreç ile Gerçekleştirilmesi. V.Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul Ticaret Üniversitesi, 25-27 Kasım, 605-611.
- Gavcar, G. & Didin, S. (2007). Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 21-32.
- Tetik, S. (2004). İşletme Performansım Belirlemede Veri Zarflama Analizi. Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F., 10(2), 221-229
- Yılmaz, C.; Özdil, T. & Akdoğan, G. (2002)., Seçilmiş İşletmelerin Toplam Etkinliklerinin Veri Zarflama Yöntemi ile Ölçülmesi, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (4), Bişkek-Kırgızistan, 174—183
- Bussofıane, A.; Dyson, R. & Rhodes, E. (1991). Applied Data Envolepment Analysis. European Journal of Operational Research, 2(6), 1-15
- A Data Envolepment analysis (DEA) Home Page, Graphical Example. (http://www.etm.pdx.edu/dea/ homedea.html). [01.11.2008].
- Cooper,W.; Seiford, L. & Tone, K. (2006). İntroductıon to Data Envelopment Analysis and İts Uses, with DEA-Solver Software and References. New York: Springer Science- Business Media Inc.
- Bal, H. & Örkcü, H.H. (2005). Çok Kriterli Karar Verme Açısından Veri Zarflama Analizi ile Diskriminant Analizinin Birleştirilmesi: Yeni Bir Model. G.Ü. Fen Bilimleri Dergisi, 18(3), 355-364
- Yaralıoğlu, K. (2004). "Uygulamalı Karar Destek Yöntemleri", (http://www.deu.edu.tr./userweb/k.yaralioglu/dosyalar/Veri20%20Zarflama%20analizi.doc). [12.09.2008].
- Esenbel, M.; Erkin, M.O. & Erdoğan, F.K. Veri Zarflama Analizi ile Dokuma,Giyim Eşyası ve Deri Sektöründe Faaliyet Gösteren Firmaların Etkinliğinin Karşılaştırılması. (http://analiz.ibsyazilim.com/egitim/gazi001.html).
[01.11.2008] ,
- Cook, W.D. & Zhu, J. (2005). Modeling Performance Measurement, Applications and Implementation Issues in DEA. New York: Springer Science-Business Media Inc.
- (www.migros.com.tr). [21.10.2008].