The aim of this study is to examine whether there is a relationship between employees’ perceptions of gratitude and perceptions of psychological capital, and whether expressing gratitude in written form for 21 days’ changes employee’s perception of gratitude and psychological capital. This study comprises of 3 phases; in the first phase on-line psychological capital and gratitude scale were applied to 115 employees, and then in the second phase, the volunteers were asked to write three items they were grateful for that day by clicking on the link sent to them for 21 days. In the last stage, psychological capital and gratitude scales were applied again to the 21 subjects who list their gratitude for 21 days. In order to motivate the participants to participate in the experiment for 21 days, video training on “Coping with Stress” was given as a gift to the subjects who continued to work. At the end of the 21 days, the subjects who continued for 21 days were asked by e-mail about the changes they observed in themselves. As a result of the study, it has been found out that there is a significant relationship between employees’ perceptions of gratitude and psychological capital and writing gratitude for 21 days changes the subjects’ perceptions of gratitude and psychological capital positively.
Bu çalışmanın amacı çalışanların minnettarlık algıları ile psikolojik sermaye algıları arasında bir ilişki olup olmadığını ve minnettarlığı yazılı olarak 21 gün boyunca ifade etmenin çalışanın minnettarlık ve psikolojik sermaye algısını değiştirip değiştirmediğini incelemektir. Üç aşamadan oluşan bu çalışmada, ilk aşamada 115 çalışana çevrim içi psikolojik sermaye ve minnettarlık ölçeği uygulanmıştır. İkinci aşamada deneklerden 21 gün boyunca kendilerine gönderilen bağlantıya tıklayarak çıkan sayfaya o gün için minnettar oldukları üç maddeyi ilgili kutucuğa yazmaları istenmiştir. Son aşamada ise 21 gün boyunca listeleme yapmaya devam eden 21 deneğe tekrar psikolojik sermaye ve minnettarlık ölçekleri uygulanmıştır. Katılımcıların deneye 21 gün boyunca iştirak etmesini motive etmek amacıyla çalışmaya devam eden deneklere “stresle baş etme” video eğitimi hediye edilmiştir. Ayrıca 21 gün boyunca çalışmaya devam eden deneklere bu süre sonunda e-posta yolu ile kendilerinde gözlemledikleri değişimler olup olmadığı, var ise bunların neler olduğu sorulmuştur. Çalışmanın sonucunda minnettarlık ile psikolojik sermaye algısı arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve minnettarlığı 21 gün boyunca yazmanın, deneklerin minnettarlık ve psikolojik sermaye algılarını pozitif yönde değiştirdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 16 Issue: 56 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377