The COVID-19 pandemic is an epidemic that has led to many changes and transformations in individuals’ lives, which may even be called revolutionary. The most significant impact of the pandemic is causing high and permanent digitalization in every area of daily lives, from shopping to working from home, from participating in virtual events to education. In many countries of the world, within the scope of total closure measures, online education has been started at all education levels, and in this sense, experiences that are similar or different at some points have been gained. Online education experience in higher education has displayed rationalization in education and alienation from the profession due to the surveillance and supervision of academicians and the characteristics of the online environment. In this study, which was prepared with this framework at the center, in-depth interviews were conducted with 16 academicians working at universities in different regions of Turkey. According to the findings obtained from the interviews, online education in higher education creates problems such as surveillance, rationalization, and alienation for Turkish academicians. The details of these experiences achieved results, and recommendations for future education models will be discussed throughout the article.
COVID-19 pandemisi, bireylerin hayatında belki de devrim niteliğinde denilebilecek birçok değişiklik ve dönüşüme yol açan bir salgındır. Pandeminin en büyük etkisi; alışverişten evden çalışmaya, sanal etkinliklere katılmaktan eğitime kadar günlük hayatın her alanında yüksek ve kalıcı dijitalleşmeye neden olmasıdır. Dünyanın birçok ülkesinde kapanma tedbirleri kapsamında tüm eğitim kademelerinde çevrimiçi eğitim başlatılmış ve bu anlamda bazı noktalarda benzer veya farklı olan deneyimler kazanılmıştır. Yükseköğretimde çevrimiçi eğitim deneyimi, akademisyenlerin gözetlenmesi, denetlenmesi ve çevrimiçi ortamın özellikleri nedeniyle eğitimde rasyonelleşmeyi ve mesleğe yabancılaşmayı ortaya çıkarmıştır. Bu çerçeve merkezinde hazırlanan bu çalışmada, Türkiye’nin farklı bölgelerindeki üniversitelerde görev yapan 16 akademisyen ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen bulgulara göre; yükseköğretimde çevrimiçi eğitim, Türk akademisyenler için gözetim, rasyonalizasyon ve yabancılaşma gibi sorunlar yaratmaktadır. Bu deneyimlerin detayları, belirlenen sonuçlar ve gelecek eğitim modelleri için öneriler makale boyunca tartışılacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Early Pub Date | July 26, 2023 |
Publication Date | July 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 18 Issue: 60 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377