The aim of this study is to compare pharmacy faculties in Turkey in terms of their curriculums, theoretical and practical lectures, thesis, training courses and internship applications.
21 faculties of pharmacy’s curriculums have been examined and compared with the pharmin’s classification. These 21 faculties have accepted students in the education year of 2013-2014.
When comparing faculties of pharmacy’s curriculums with each other; there have been differences in the graduation criteria, credit on the each semester, graduation project, practice applications and internship.
After pharmacy education duration has been adopted to 5 years, 11 new faculties of pharmacy began to education in Turkey. Different curriculums may lead to restrict mobility of students between faculties of pharmacy in or out of the country. For prevent this kind of situations, National Accreditation Council for Pharmacy Education was established at September, 16 2011 in Turkey and determined minimum competency standards for pharmacy education.
The aim of this study is to compare pharmacy faculties in Turkey in terms of their curriculums, theoretical and practical lectures, thesis, training courses and internship applications.
21 faculties of pharmacy’s curriculums have been examined and compared with the pharmin’s classification. These 21 faculties have accepted students in the education year of 2013-2014.
When comparing faculties of pharmacy’s curriculums with each other; there have been differences in the graduation criteria, credit on the each semester, graduation project, practice applications and internship.
After pharmacy education duration has been adopted to 5 years, 11 new faculties of pharmacy began to education in Turkey. Different curriculums may lead to restrict mobility of students between faculties of pharmacy in or out of the country. For prevent this kind of situations, National Accreditation Council for Pharmacy Education was established in September, 16 2011 in Turkey and determined minimum competency standards for pharmacy education.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki
eczacılık fakültelerinin müfredatlarını,
Türkiye’deki eczacılık istihdamını ve öğrenci/
akademisyen/eczacı dağılımını kendi içinde ve bazı AB (Avrupa Birliği) ülkeleri ile karşılaştırarak,
öğrenciler, akademisyenler, akreditasyon
kurumları ve ilgili kuruluşlara Türkiye’deki
eczacılık eğitim hakkında bilgi sağlamaktır.
Son yıllarda eğitimin
uluslararasılaşması hızla artmıştır. Hem
gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkeler, uluslararasılaşmaya özellikle önem vermektedir. Genç nüfusuyla
Türkiye, öğrenci ve akademisyen
hareketliliği için büyük potansiyele sahiptir.
Eczacılık eğitimi 5 yıla
çıktıktan sonra, Türkiye’de 2013-2014 yılına
kadar 11 yeni eczacılık fakültesi eğitime başlamıştır. Müfredatlar arasındaki uyumsuzluk, yüksek
öğretim hareketliliğini yurtiçi ve
yurtdışında Türkiye için kısıtlayabilir.
Bu çalışmada, Türkiye’de yer alan
21 eczacılık fakültesinin müfredatları,
Pharmine sınıflandırılmasına göre incelenmiştir. Eczacılık fakültelerinin müfredatları
karşılaştırıldığında kimya grubu
(CHEMSCI) dersleri ile tıp/tedavi grubu (MEDISCI) dersleri arasında negatif bir korelasyon
bulunmuş ve bazı ders gruplarının
fakülteler arasında normal dağılmadığı gözlenmiştir.
Yüksek öğretimin
uluslararasılaşmasından faydalanmak için
Türkiye’deki eczacılık fakülteleri, ulusal ve uluslararası düzeyde akredite olmalıdır. Müfredatın dizaynı,
akreditasyonun temel inceleme
alanlarından biri olduğundan, müfredat ülke
içindeki ve dışındaki eczacılık fakülteleri göz önüne alınarak hazırlanmalıdır.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 21 Issue: 1 |
.