Marketing, which is in the process of evolving into being people-oriented, has started to take place in two basic human fields (sectors) that the state carries on such as law and health. The aim of this research is to reveal the level of perception and application of marketing in these two sectors. For this purpose, one-on-one interviews were conducted with lawyers and doctors. The obtained opinions were evaluated qualitatively, supported by quantitative data. According to the findings, lawyers and doctors consider marketing to be identical with early-stage marketing promotional activities. It has been demonstrated that in order for a contemporary human-oriented marketing approach to come to life in these two sectors, the current perceptions must be changed first.
İnsan odaklılığa evrilmeye çalışan pazarlama, hukuk ve sağlık gibi rekabetin ve serbest girişimin tartışılmaya devam ettiği iki temel insani alanda yer almaya başlasa da bu sektörlerde diğer alanlara (sektörlere) göre nispeten zayıf durumdadır. Bu araştırmada her iki alanın önemli oyuncuları olan avukatlar ve doktorlarla toplam 20 mülakat gerçekleştirilmiştir. Elde edilen görüşler nicel verilerle desteklenerek nitel olarak değerlendirilmiştir. Buna göre avukat ve doktorlar pazarlamayı sadece sunum, reklam ve kişisel satış gibi tutundurma aktiviteleriyle sınırlı görmektedirler. Ayrıca avukatların pazarlama konusunda doktorlardan daha olumlu ve daha fazla bilgiye sahip oldukları ortaya konulmuştur. Avukatlara göre pazarlamacılar daha fazla ihtiyaç oluştururken doktorlara göre ise daha çok ihtiyaç gidermektedirler. Doktorların pazarlamanın etik olmadığına dair endişeleri bulunmaktadır. Bu iki alanda pazarlamanın ya da insan odaklılığın gelişebilmesi için öncelikle mevcut algıların değişmesi gerektiği ortaya konulmuştur..
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Published articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 27, 2023 |
Acceptance Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 21 |