Research Article
BibTex RIS Cite

The Role of Regional Boarding Schools in Equalizing Opportunities to Increase Success

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 171 - 194, 28.06.2022

Abstract

There is in an intense competition to achieve effective and prestigious positions in society. In democratic societies with open class stratification, all posts and positions are open to every citizen of merit. However, while some advantageous segments can access the necessary educational tools for success, socio-educationally lower classes are deprived of these opportunities. As the comparison of scores obtained from such exams as TEOG and LGSclearly indicates, there is some inequality against the children of disadvantaged groups.
It is the requirement of justice to eliminate the unfavorable conditions of disadvantaged children, to enhance their opportunities as high levels as possible and to provide fair and equal competition with others.
Regional Boarding Secondary Schools (RBSS) plays an important role in increasing the success of disadvantagedchildren. RBSSs meet several needs of these children such as nutrition, accommodation, dressing, etudes and acculturation with middle class. It is thanks to these additional opportunities that children from disadvantageous families can compete more fairly and obtain the chance of becoming academically successful.

References

  • Cangökçe Koç, Ö. & Ünder, H. (2020). “Claude Adrien Helvétius ve Eğitimsel Eşitlik”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, C.8, S.23, s.153-174.

Başarı Arttırıcı İmkanları Eşitlemede Yatılı Bölge Okulları’nın Rolü

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 171 - 194, 28.06.2022

Abstract

Toplumda var olan etkin ve prestijli konumları elde etmek için yoğun bir yarış sürmektedir. Açık sınıf tabakalaşmasının olduğu demokratik toplumlarda bütün makam ve mevkiler liyakat sahibi her vatandaşa açıktır. Fakat liyakatleri kazandıran eğitim-öğretim süreçlerinde başarı için gerekli imkanlara sosyal, kültürel ve ekonomik bakımdan avantajlı kesimler ulaşabilirken dezavantajlı kesimler bu imkânlardan mahrum kalmaktadır. Türkiye’de TEOG ve LGS gibi sınavlarda avantajlı ve dezavantajlı ailelerden gelen öğrencilerin aldıkları puanların bir karşılaştırmasının gösterdiği gibi üst konumlara gelmenin gerekli koşulu olan liyakatleri kazanma konusunda dezavantajlı grupların çocukları aleyhine bir eşitsizlik söz konusudur.
Dezavantajlı ailelerin çocuklarının kendi seçimi olmayan okul başarısı açısından elverişsiz koşullarını avantajlı ailelerin çocuklarının sahip oldukları seviyeye mümkün olduğu kadar yükseltmek, onlara diğerleri ile eşit ve adil yarışma olanaklarını sunmak adaletin bir gereğidir.
Dezavantajlı ailelerin çocuklarını daha başarılı yapmak için Yatılı Bölge Ortaokulları çok önemli bir işlev görmektedir. YBO’lar yoksul aile çocuklarının beslenme, barınma, giyinme, ders, etüt, orta sınıf kültürü ile kültürlenme gibi dezavantaj oluşturacak imkânsızlıklarını gidermektedir. Bu ek imkânlar sayesinde dezavantajlı ailelere ait çocuklar nispeten daha adil bir yarış imkânına kavuşmaktadır.

References

  • Cangökçe Koç, Ö. & Ünder, H. (2020). “Claude Adrien Helvétius ve Eğitimsel Eşitlik”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, C.8, S.23, s.153-174.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Fazıl Alptekin Ceylan 0000-0002-9621-6492

Hasan Ünder 0000-0003-4322-6221

Publication Date June 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Ceylan, F. A., & Ünder, H. (2022). Başarı Arttırıcı İmkanları Eşitlemede Yatılı Bölge Okulları’nın Rolü. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 171-194.