In this study, a survey model, one of the quantitative research types, was used in order to examine secondary school teachers' differentiated instruction practice and competency levels. According to the location and structure of the school, a total of 346 teachers were reached by simple random method using the stratified sampling method. The data of the study were collected with “Practice and Competency Levels of Differentiated Instruction Approach Scale” developed by the researchers. SPSS statistical program was used to analyze the data. At the end of the study, it was determined that practice levels of differentiated instruction was determined as intermediate level, levels of competence was determined as high level. It’s found out that the total score of the current practice unchanged according to branch of the teachers and the state of education while creating a difference according to structure and location of the school, in favor of the private schools. Additionally, in the factor of competence size, the differences of scores create no significant difference according to variables. Furthermore, a statistically significant difference was found out between current status and competence. It’s found out that teachers are at the similar levels of competence of differentiated instruction but they are different at their practices depending on the school structure and location and this difference is in favor of private schools.
Bu araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretimi uygulama ve yetkinlik düzeyleri incelenmesi amacıyla nicel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Okulun konumu ve yapısına göre tabakalı örnekleme yöntemi ile toplam 346 öğretmene basit rastlantısal yolla ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen “Farklılaştırılmış Öğretim Yaklaşımını Uygulama ve Buna İlişkin Yetkinlik Düzeyi Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretimi mevcut koşullara göre uygulama düzeyleri orta düzeydeyken yetkinlik durumlarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Mevcut uygulama toplam puanının branşa ve öğrenim durumuna göre değişmediği, okulun yapısı ve konumuna göre ise özel okullar lehine fark oluşturduğu görülmüştür. Yetkinlik boyutunda ise araştırma değişkenlerine göre anlamlı bir fark görülmemiştir. Mevcut durum ve yetkinlik arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Farklılaştırılmış öğretimde öğretmenlerin benzer yetkinlik düzeyinde oldukları, okulun yapısı ve konumuna bağlı olarak uygulamada farklılaştıkları, bu farklılığın ise özel okullar lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Farklılaştırılmış Öğretim Öğrenci Farklılıkları Yetkinlik ve Uygulama Düzeyi . Differentiated Instruction Differences in Student Practice and Competence Levels
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |