Research Article
BibTex RIS Cite

ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 1 - 17, 31.12.2018

Abstract

Bu araştırmanın amacı; ergen futbolcuların şiddet eğilimleri ile sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evreni, Ankara amatör futbol liglerinde yer alan U14 ve U17 kategorilerindeki futbolculardan oluşmaktadır. Örneklemi ise bu liglerden yer alan 400 gönüllü sporcudan oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak, Şiddet Eğilim Ölçeği (ŞEÖ) ile Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ASDÖ) kullanılmıştır. Futbolcuların demografik özelliklerini incelemek amacıyla, merkezi dağılım ölçeklendirmesi yapılmış olup, U-14 ve U-17 yaş grubu öğrencilerinin şiddet eğilim durumlarının demografik bilgilerle kıyaslamaları yapılırken, değişkenlerin parametrik olup olmadıklarını belirlemek için Kolmogrov-Smirnov testi uygulanmış, bütün değişkenler için p-değeri (0,05) den büyük olduğu için Independent Samples t testi, One-Way Anova testi ve Ki-kare testleri uygulanmıştır. Yapılan istatistiki analizler SPSS 21.0 paket programıyla yapılmıştır. Araştırmada sonuç olarak; sporcuların yaşları ile şiddet eğilim durumları arasında (p-değeri=,000), anne çalışma durumlarıyla, algılanan sosyal destek düzeyleri arasında (p-değeri=,047), baba çalışma durumlarıyla, şiddet eğilim durumları arasında (p-değeri=,030), baba eğitim düzeyleriyle, algılanan sosyal destek düzeyleri arasında (p-değeri=,039), televizyonda izlenilen program içerikleriyle, şiddet eğilim durumları arasında (p-değeri=,020) ve sporun hoşgörüyü arttırma durumuyla, algılanan sosyal içerik düzeyleri arasında (p-değeri=,000) anlamlı bir ilişki bulunmuştur.

References

  • KAYNAKLAR Acet, M. (2005). Sporda Saldırganlık ve Şiddet, Yaylacık Matbaası, İstanbul.
  • Avcı, R. (2006). Şiddet Davranışı Gösteren ve Göstermeyen Ergenlerin Ailelerinin Aile İşlevleri,Öfke ve Öfke İfade Tarzları Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ayan, S. (2007). Aile İçinde Şiddete Uğrayan Çocukların Saldırganlık Eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8, 206-214.
  • Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. ve Günay, Y. (2004). Televizyonda Çocukların En Çok Seyrettikleri Saatlerde Gösterilen Filmlerdeki Şiddet Düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5:133-140.
  • Çeviker A., Turkay, H, & Aydın, A. D, (2016) Beden Eğitimi Ve Spor Etkinliklerinin VII ve VIII. Sınıf Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 1
  • Çuhadaroğlu, F. (1996). Adolesansta Psikolojik Gelişim Özellikleri, Katkı Pediatri Dergisi 17: (5)Eylül-Ekim ss.783-788.
  • Gabay, R. (1984). Annelerin Sosyal Destek, Çocuk Yetiştirme Stresi ve Çocukla İlgili Sorunlarla Başa Çıkma Biçimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Göka, E. (2009). Saldırganlığın Nedenleri, Ankara Numune Hastanesi Psikiyatri Kliniği Şefi, Ankara.
  • Hüsman, Z. (2007). Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Şiddet Deneyimlerinin Nitelik ve Nicelik Açısından Tetkiki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi,İstanbul.
  • Johnson, J. G., Cohen, P., Smailes, E. M., Kasen, S., & Brook, J. S. (2002). Television Viewing and Aggressive Behavior During Adolescence and Adulthood. Science, 295, 2468-2471.
  • Karakaya, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin Çok Yönlü Olarak Değerlendirilmesi, İstanbul İli Avrupa Yakası Örneği Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Karataş, Z. B. (2002). Anne Baba Saldırganlığı İle Lise Öğrencilerinin Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.Kula, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Örgencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri ve Saldırganlık Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • McWhirter, BT, Besett-Alesch, T.M., Horibata, J. ve Gat, I. (2002). Loneliness in High Risk Adolescents: the Role of Coping, Self-esteem, and Empathy. Journal of Youth Studies, 5(1), 69-84.
  • Kula, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Örgencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri ve Saldırganlık Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Mumcu, H. E. (2017). Bazı AB Ülkelerinde Uygulanan Engelli Spor Politikalarının Ekonomik, Sosyal ve Proje Bazlı Olarak Türkiye ile Karşılaştırması. Doktora Tezi Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. s. 217.
  • Ögel, K., D. Tamar, D. Çakmak (1997). Ergenlik Döneminde Madde Kullanımı, Ege Psikiyatri Sürekli Yayınları, Sayı 2(4), s. 502-519.
  • Pınar, N. (2006). Görsel Medya ve Şiddet Kültürünün Ortaöğretim Öğrencileri Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Sezen, G. ve Paliç, G. (2011). Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisi Algılarının Belirlenmesi, 2. International Conference on New Trends in Educations and Their Implications, 27-29 April 2011, Antalya.
  • Sorias, Emine, O. (1988). Sosyal Destek Kavramı. E.Ü. Tıp fakültesi Dergisi, 27(1), 1988
  • Şekeroğlu, M. Ö. (2017) Study of the Concepts of Athletic Identity and Continuous Sport Self-Confidence in the Light of Various Variables.
  • Şenyüzlü, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinde Spora Katılımın Saldırgan Davranışlar Üzerine Etkilerinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Şişman, Y. (2006). Sokakta Çalışan Çocukların Yaşam Koşulları ve Gelecek Beklentileri. Sosyal Bilimler Dergisi, Ankara.
  • Vatandaş, C. (2003). Aile ve Şiddet. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. Afyonkarahisar
  • World Health Organization. (1998). Health Promotion Glossary, Geneva, Switzerland
  • Yavuzer, H. (2000). Çocuk Psikolojisi, 19. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yıldırım, İ. (2010). Anne Baba Desteği ve Başarı. Anı Yayıncılık, Ankara.
Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 1 - 17, 31.12.2018

Abstract

References

  • KAYNAKLAR Acet, M. (2005). Sporda Saldırganlık ve Şiddet, Yaylacık Matbaası, İstanbul.
  • Avcı, R. (2006). Şiddet Davranışı Gösteren ve Göstermeyen Ergenlerin Ailelerinin Aile İşlevleri,Öfke ve Öfke İfade Tarzları Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ayan, S. (2007). Aile İçinde Şiddete Uğrayan Çocukların Saldırganlık Eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8, 206-214.
  • Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. ve Günay, Y. (2004). Televizyonda Çocukların En Çok Seyrettikleri Saatlerde Gösterilen Filmlerdeki Şiddet Düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5:133-140.
  • Çeviker A., Turkay, H, & Aydın, A. D, (2016) Beden Eğitimi Ve Spor Etkinliklerinin VII ve VIII. Sınıf Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 1
  • Çuhadaroğlu, F. (1996). Adolesansta Psikolojik Gelişim Özellikleri, Katkı Pediatri Dergisi 17: (5)Eylül-Ekim ss.783-788.
  • Gabay, R. (1984). Annelerin Sosyal Destek, Çocuk Yetiştirme Stresi ve Çocukla İlgili Sorunlarla Başa Çıkma Biçimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Göka, E. (2009). Saldırganlığın Nedenleri, Ankara Numune Hastanesi Psikiyatri Kliniği Şefi, Ankara.
  • Hüsman, Z. (2007). Lise İkinci Sınıf Öğrencilerinin Şiddet Deneyimlerinin Nitelik ve Nicelik Açısından Tetkiki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi,İstanbul.
  • Johnson, J. G., Cohen, P., Smailes, E. M., Kasen, S., & Brook, J. S. (2002). Television Viewing and Aggressive Behavior During Adolescence and Adulthood. Science, 295, 2468-2471.
  • Karakaya, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin Çok Yönlü Olarak Değerlendirilmesi, İstanbul İli Avrupa Yakası Örneği Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Karataş, Z. B. (2002). Anne Baba Saldırganlığı İle Lise Öğrencilerinin Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.Kula, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Örgencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri ve Saldırganlık Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • McWhirter, BT, Besett-Alesch, T.M., Horibata, J. ve Gat, I. (2002). Loneliness in High Risk Adolescents: the Role of Coping, Self-esteem, and Empathy. Journal of Youth Studies, 5(1), 69-84.
  • Kula, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Örgencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri ve Saldırganlık Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Mumcu, H. E. (2017). Bazı AB Ülkelerinde Uygulanan Engelli Spor Politikalarının Ekonomik, Sosyal ve Proje Bazlı Olarak Türkiye ile Karşılaştırması. Doktora Tezi Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. s. 217.
  • Ögel, K., D. Tamar, D. Çakmak (1997). Ergenlik Döneminde Madde Kullanımı, Ege Psikiyatri Sürekli Yayınları, Sayı 2(4), s. 502-519.
  • Pınar, N. (2006). Görsel Medya ve Şiddet Kültürünün Ortaöğretim Öğrencileri Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Sezen, G. ve Paliç, G. (2011). Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisi Algılarının Belirlenmesi, 2. International Conference on New Trends in Educations and Their Implications, 27-29 April 2011, Antalya.
  • Sorias, Emine, O. (1988). Sosyal Destek Kavramı. E.Ü. Tıp fakültesi Dergisi, 27(1), 1988
  • Şekeroğlu, M. Ö. (2017) Study of the Concepts of Athletic Identity and Continuous Sport Self-Confidence in the Light of Various Variables.
  • Şenyüzlü, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinde Spora Katılımın Saldırgan Davranışlar Üzerine Etkilerinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Şişman, Y. (2006). Sokakta Çalışan Çocukların Yaşam Koşulları ve Gelecek Beklentileri. Sosyal Bilimler Dergisi, Ankara.
  • Vatandaş, C. (2003). Aile ve Şiddet. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. Afyonkarahisar
  • World Health Organization. (1998). Health Promotion Glossary, Geneva, Switzerland
  • Yavuzer, H. (2000). Çocuk Psikolojisi, 19. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yıldırım, İ. (2010). Anne Baba Desteği ve Başarı. Anı Yayıncılık, Ankara.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Articles
Authors

Yunus Emre Güler

Halil Bişğin 0000-0001-6874-168X

Kazım Kaya 0000-0003-0246-2738

Publication Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Güler, Y. E., Bişğin, H., & Kaya, K. (2018). ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-17.
AMA Güler YE, Bişğin H, Kaya K. ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. mauusbid. December 2018;2(3):1-17.
Chicago Güler, Yunus Emre, Halil Bişğin, and Kazım Kaya. “ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 2, no. 3 (December 2018): 1-17.
EndNote Güler YE, Bişğin H, Kaya K (December 1, 2018) ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 2 3 1–17.
IEEE Y. E. Güler, H. Bişğin, and K. Kaya, “ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, mauusbid, vol. 2, no. 3, pp. 1–17, 2018.
ISNAD Güler, Yunus Emre et al. “ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 2/3 (December 2018), 1-17.
JAMA Güler YE, Bişğin H, Kaya K. ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. mauusbid. 2018;2:1–17.
MLA Güler, Yunus Emre et al. “ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 3, 2018, pp. 1-17.
Vancouver Güler YE, Bişğin H, Kaya K. ERGEN FUTBOLCULARDA ŞİDDET EĞİLİMİ İLE SOSYAL DESTEK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. mauusbid. 2018;2(3):1-17.