Bu çalışmadaki amaç
Uşak ilinde tekstil alanında eğitim alan lise öğrencilerinin beklentilerini
belirlemektir. Bu amaçla, Uşak ilinde tekstil alanında eğitim alan 120 lise
öğrencisiyle 15 sorudan oluşan anket yapılmıştır. Araştırmanın evren büyüklüğü
örneklem büyüklüğüne (120 öğrenci) eşittir. Anket tekniğine uygun olması
açısından birbirini doğrulayan sorular konmuştur. Güvenli anket sorularına aynı
cevabı veren 83 kişi güvenli anketçi olarak belirlenmiş ve analizler tespit
edilenler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Anket, Uşak Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Tekstil Teknolojisi Alanı
ile Uşak Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Tekstil Teknoloji Bölümü ve Giyim ve
Üretim Bölümü öğrencilerine uygulanmıştır. Öğrenciler anket öncesinde Uşak
Üniversitesi; Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu; Tekstil, Giyim, Ayakkabı ve
Deri Bölümü'nde eğitim hayatlarına devam edebilme olanakları üzerine
bilgilendirilmiştir. Anket sonuçları Uşak ilinde tekstil alanında eğitim gören
öğrencilerin %46‘sının kadın, %54’ünün erkek olduğunu göstermektedir. Bu
öğrencilerin işlerini seçerken dikkat edecekleri en önemli etken sorulduğunda
“Sosyal Güvencesi” olarak işaretleyen 27 kişi (%33), “Kariyer İmkânı” olarak
işaretleyen 23 kişi (%28), “Parası” olarak işaretleyen 17 kişi (%20),
“Rahatlığı” olarak işaretleyen 10 kişi (%12) ve “Fark etmez” olarak işaretleyen
6 kişi (%7) saptanmıştır. Ankette şık verilmeden öğrencilerin kendi fikirlerini
öğrenebilmek için açık uçlu olarak sorulan “Okuduğunuz bölümde mesleki alanda
yüksekokula gitme tercihinizin olumlu olması için meslek yüksekokulundan
beklentileriniz nelerdir?” sorusuna verilen cevaplar incelendiğinde “kariyer
imkânı” 19 kişi (%23) tarafından yazılmıştır. Aynı soruya 13 kişi (%16) “rahat
ve kolay olması”, 11 kişi (%13) “sosyal faaliyet”, 10 kişi (%12) “beklentim
yok” olarak cevap vermişlerdir. Özet olarak, Uşak ilinde tekstil alanında
okuyan öğrencilerin; %20’si kariyer ile ilgili fikir sahibi olup bu alanda
kendilerini geliştirmeyi planladıklarını belirtirken %10’u beklentilerinin
olmadığını bildirmişlerdir. Tekstil alanında eğitim alan öğrencilerin sektöre
kazandırılması, uygun rehberlik ve kariyer planlama desteği, mesleğin iyi
yönlerinin ve geleceğinin birinci elden gösterilmesi ile mümkündür. Bu öğrencilerin
dört yıllık lise eğitimiyle aldıkları mesleki donanımın sektör için önemi ile
ilgili farkındalığının oluşturulması, eğitimde bir üst basamağa geçiş için
gerekli motivasyonu sağlayacaktır. Önerilen planlamaların yapılması, gerekli
bilgi ve donanıma sahip olan, sektörün ihtiyaç duyduğu teknik eleman sorununa
çözüm getirecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |