Akıllı sistem donanımlarının hızla
yaygınlaştığı günümüzde, akıllı taşıtlar da hızla gündemimize girdi. İnsan
müdahalesine gerek kalmadan, bilgisayar desteği ile donatılmış modüllerin,
üzerlerine yerleştirildiği sistemler “akıllı” olarak adlandırılmaktadır.
Uçaklarda kullanılan “Otomatik Pilot” uygulamasının, kara taşıtlarında da
kullanılmasının araştırılması sonucunda ortaya çıkan Akıllı taşıtlarda, yol
çizgilerinden trafik levhalarına, trafik ışıklarından kişi ve cisim algılama
yöntemlerine, kaza uyarı sistemlerinden hız ayar sistemlerine kadar yerleşik
tüm sistemlerin önemli rolü vardır.
Akıllı sistemler üzerine yerleştirilen
algılayıcılar (Ultrasonik, kamera, kızılötesi), GPS sistemleri, uzaktan
haberleşme cihazları, ses ve görüntü aktarma sistemleri gibi donanımlarla elde
edilen veriler kullanılarak, hedeflenen amaçlar gerçekleştirilebilmektedir.
Algılayıcılar, GPS alıcı ve haberleşme cihazları navigasyon için gerekli
yardımcı aletlerdir. En önemli
sistemlerden birisi de “Human-machine interface” olarak ifade edilen araç
kontrol panelinin olduğu kumanda sistemleridir. Uçaklardaki kokpit gibi, aracın
her türlü kumanda işlemi buradan yapılmakta, acil durum olduğundan ise yine
araç bu sistem üzerinden yolcuyu uyarmaktadır.
Akıllı taşıtların kullanımının artması
sonucunda, insan hatalarından kaynaklanan trafik kazalarının önüne
geçilebilecek, araçların hem birbirleri ile hem de akıllı trafik sistemini
oluşturan donanımlarla haberleşmesi sayesinde, yollarda daha düzenli bir trafik
akışı mümkün hale gelebilecektir. En büyük handikap ise, olası bir trafik
kazası sonucunda, “sorumlu kim?” sorusunun cevabıdır.
Bu çalışmada, en çok kullanılan otomobil, otobüs, kamyon vb. gibi kara
taşıtlarında konuşlandırılmış akıllı sistemlerin temel bileşenleri, bu
bileşenlerin icrası ile ilgili işlemler ile taşıtlarda otonomiden bahsedilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |