Bilişim teknolojileri ile gündeme gelen ve çok hacimli, çok hızlı ve çok çeşitli veri olarak tanımlanan Big Data, birçok alanla birlikte muhasebeyi de etkilemiştir. Big Datanın muhasebe eğitimi, muhasebe uygulamaları ve muhasebe mesleğini yakından etkileyeceği konusu son yıllarda muhasebe meslek örgütleri ve otoritelerinin gündemini oluşturmaktadır. Bu çalışmada Big Datanın tanımı, fırsatları, tehditleri, muhasebe uygulamaları ve muhasebe mesleğinde yaratacağı etkileri ortaya konulmuş ve Big Datanın gelecek 10 yıl içinde muhasebe mesleğine olacak etkisi ile ilgili, 790 muhasebe meslek mensubuna anket uygulanmış ve 740 adet anket değerlendirilmeye alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, meslek mensuplarının Big Datanın gelecek 10 yıl içinde muhasebe mesleğine etkisi hakkında, kuşak, cinsiyet, mesleki deneyim, yaşanılan yer, mezun olunan fakülte ve çalışma biçimleri gibi demografik değişkenlere göre, farklı bakış açılarına sahip oldukları tespit edilmiştir.
Big Data, which is defined as very high volume, very velocity and wide variety of data and coming up with information technologies, is closely related to many fields and sectors. Another field under the influence of Big Data is the accounting. The subject that Big Data will closely affect the accounting education, accounting practices and accounting profession is the agenda of professional accounting organizations and authorities in recent years. In this study, the definition of Big Data, opportunities, challenges, accounting practices and its effects on accounting profession are revealed. According to thedemographic factors, the perspectives of professional accountants operating in our country have been determined through a questionnaire about the impact of Big Data on accounting profession in next 10 years. The questionnaire was applied to 790 professional accountants and 740 valid questionnaires were taken into consideration. According to the results, accounting profession have different views about the effects of the BIG DATA on accounting profession over the next 10 years according to the demographic variables such as generation, gender, professional experience, place of residence, graduated faculty and working styles.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | MAIN SECTION |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2017 |
Submission Date | July 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 4 |