Muhasebe
meslek mensubu olmaya aday lisans öğrencilerinin, mesleki açıdan yetkin olma ve
oluşan gelişmelere uyum sağlayabilmelerindeki en önemli unsur şüphesiz
eğitimdir. Bundan dolayı muhasebe eğitimini düzenleyen ve birçok ülkede
uygulama alanı bulan Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları
geliştirilmiştir. Bu standartların Türkiye’de de uygulama alanı bulması mesleki
açıdan son derece önemlidir. Çalışmada lisans düzeyinde verilen muhasebe eğitiminin,
Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartlarını karşılama düzeylerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde geliştirilmiş olan bir değerlendirme anketi
ile konu hakkındaki veriler toplanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler
SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiş, “t testi” ve “tek yönlü varyans
analizi” (one-way ANOVA) yapılmıştır. Sonuç olarak, lisans düzeyinde verilen
muhasebe eğitiminin, Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları çerçevesinde,
yürütülmesi gerektiği kanısına varılmış ve bazı çözüm önerilerinde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | MAIN SECTION |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2019 |
Submission Date | November 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |
Authorship
MBDD follows the guidelines in COPE Authorship Guideline to ensure fair recognition of contributions to a research paper (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship ). Authorship carries both credit and responsibility, and it is essential that all listed authors have made significant contributions to the research.
For multi-author studies, the Contributions of Authors must be declared after the conclusion and before the bibliography of the paper. The authors' initials and last names should be used to indicate which author contributed to which part of the manuscript. Details can be found by clicking the “Article Submission Checklist” button. The authors can acknowledge contributions that do not merit authorship.
The author(s) should disclose the use of generative Artificial Intelligence (AI) and AI-assisted tools in design and implementation of the research. Such use need to be disclosed within the methodology section of the manuscript. Use of AI does not preclude the manuscript from publication, rather provides a transparent picture of the research.