Research Article
BibTex RIS Cite

LİSANS DÜZEYİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİNİN ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİM STANDARTLARINI KARŞILAMA DÜZEYİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 21 Issue: 2, 482 - 507, 03.07.2019
https://doi.org/10.31460/mbdd.485946

Abstract

Muhasebe
meslek mensubu olmaya aday lisans öğrencilerinin, mesleki açıdan yetkin olma ve
oluşan gelişmelere uyum sağlayabilmelerindeki en önemli unsur şüphesiz
eğitimdir. Bundan dolayı muhasebe eğitimini düzenleyen ve birçok ülkede
uygulama alanı bulan Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları
geliştirilmiştir. Bu standartların Türkiye’de de uygulama alanı bulması mesleki
açıdan son derece önemlidir. Çalışmada lisans düzeyinde verilen muhasebe eğitiminin,
Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartlarını karşılama düzeylerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde geliştirilmiş olan bir değerlendirme anketi
ile konu hakkındaki veriler toplanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler
SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiş, “t testi” ve “tek yönlü varyans
analizi” (one-way ANOVA) yapılmıştır. Sonuç olarak, lisans düzeyinde verilen
muhasebe eğitiminin, Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları çerçevesinde,
yürütülmesi gerektiği kanısına varılmış ve bazı çözüm önerilerinde bulunulmuştur. 

References

  • KAYNAKÇA
  • Alkan, G. 2015. “İşletmelerim Ön Lisans Muhasebe Eğitiminden beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17 (1)
  • Altın, M. 2009. Muhasebe Eğitiminin İşletme Beklentilerini Karşılama Düzeyinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Apostolou, B., Hassell, J.M., Rebele, J.E. ve Watson, S.F. 2010. “Accounting Education Literature Review (2006-2009)”. Journal of Accounting Education, 28 (3-4)
  • Aydın, S. 2007. Muhasebe Eğitiminin İşletme Beklentilerini Karşılama Derecesinin Ölçülmesi ve Uluslararası Muhasebe eğitimi Standartlarına Uygunluğunun Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bay, M.M. 2010. “MEGEP Kapsamında Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi Uygulamasında Karşılaşılan Aksaklıklar ve Çözüm Önerileri: Ankara Örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Crawford, L., Helliar, C., Monk, E. ve Veneziani, M. (2013), “International Accounting Education Standards Board: Organisational Legitimacy within the Field of Professional Accountancy Education”, Accounting Forum, (38)
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. 2009. “Powerpoint ve Klasik Usulde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıkların Tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1)
  • Daştan, A. 2008. Bilgi ve Eğitim Teknolojilerinde Yaşanan Gelişmelerin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Türkiye Değerlendirmesi, Sıramat Yayınları, Ankara.
  • Durak, G. 2009. Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini karşılama Düzeyinin İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Erol, M. ve Erkan, G. 2008. “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde Bir Araştırma”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Degisi, (14)
  • Karasar, N. 2003. Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kızıl, C. Çetin, A.T. ve Bulunmaz, A. 2014. “Accounting Education Approach in the Context of New Turkish Commercial Code and Turkish Accounting Standards”, Emerging Markets Journal, 4 (1)
  • Kutlu, H. A., Tazegül, A. ve Elyıldırım, Ü.Y. 2014. “Sayısal Çağda Alternatif Öğretme-Öğrenme Yaklaşımlarının Muhasebe Eğitiminde Uygulanabilirliği: Kafkas, Ardahan ve Atatürk Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 14 (43)
  • Kutlu, H.A. 2010. “Muhasebe Eğitiminin, Nitelikli İşgücü Yetiştirme Açısından Değerlendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46)
  • McPeak, D. Pincus, K.V. ve Sundem, G.L. 2012, “The International Accounting Education Standards Board: Influencing Global Accounting Education”, Issues in Accounting Education, 27 (3)
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) 2003. Ticaret Eğitimi Araştırması, Mesleki ve Teknik Eğitim Araştırma ve Geliştirme Merkezi Başkanlığı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Öncü, S. ve Aktaş, H. 2004, “Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) 2014, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Klavuzu, ÖSYM, Ankara. Sezgin, İ. 2000, Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Soylu, S. 2014, Mesleki Açık Öğretim Lisesi Muhasebe Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Sugahara, S. ve Wilson, R. 2013, “Discourse Surrounding the International Education Standards for Professional Accountants (IES): A Content Analysis Approach”, Accounting Education: An International Journal, 22 (3)
  • Süer, H.M. 2007, Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Taşkın, E. 2001, Eğitim ve Geliştirme, Papatya Yayıncılık, İstanbul.
  • Tazegül, A. 2007, Türkiye’de Vergi Kayıp ve Kaçakçılığının Nedenleri ve Önlenmesine Yönelik Muhasebe Meslek Mensuplarının Görüşleri: Kars Örneği, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kars.
  • Tazegül, A. ve Karabayır, M.E. 2015, Muhasebe Eğitim Standartlarının Lisans Eğitiminde Gerçekleşme Durumu: Öğrenci Kazanımları Değerlendirme Çalışması, XXXIV. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Tazegül, A., Senger, Ö. ve Kaygın, C.Y. 2013, “MYO’larında Muhasebe Eğitiminin Önemi ve Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Bölümden Memnuniyetlerinin ve Mesleki Beklentilerinin Ridit Analizi ile Değerlendirilmesi: Kars - Ardahan – Iğdır Örneği”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2)
  • Terim, B. Ve Öztürk, A. 2009, “Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Gördes Meslek Yüksek Okulunda Bir Uygulama”, Celal Bayar Ünibersitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (2)
  • Tokay, S.H. Deran, A. ve Arslan, S. 2011, “Lojistik Maliyet Yönetiminde İzlenebilecek Stratejiler ve Muhasebe Eğitiminden Beklentiler”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29)
  • Uyar, S. 2008, "Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesinde Muhasebe Eğitimi", Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 10 (1)
  • Uyar, S. ve Yelgen, E. 2012, “Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2)
  • Yardım, E. 2009, Ortaöğretimde Muhasebe Eğitiminin MEGEP ile Yeniden Yapılandırılması Sonrası Öğrenci ve İşveren Memnuniyetinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Yıldız, F. ve Durak, G. 2011, “Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi” Muhasebe ve Finansman Dergisi, (49)
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. 2007, “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1)
  • International Federation of Accountant (IFAC). www.ifac.org (Erişim tarihi: 27.02.2015).
Year 2019, Volume: 21 Issue: 2, 482 - 507, 03.07.2019
https://doi.org/10.31460/mbdd.485946

Abstract

References

  • KAYNAKÇA
  • Alkan, G. 2015. “İşletmelerim Ön Lisans Muhasebe Eğitiminden beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17 (1)
  • Altın, M. 2009. Muhasebe Eğitiminin İşletme Beklentilerini Karşılama Düzeyinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Apostolou, B., Hassell, J.M., Rebele, J.E. ve Watson, S.F. 2010. “Accounting Education Literature Review (2006-2009)”. Journal of Accounting Education, 28 (3-4)
  • Aydın, S. 2007. Muhasebe Eğitiminin İşletme Beklentilerini Karşılama Derecesinin Ölçülmesi ve Uluslararası Muhasebe eğitimi Standartlarına Uygunluğunun Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bay, M.M. 2010. “MEGEP Kapsamında Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi Uygulamasında Karşılaşılan Aksaklıklar ve Çözüm Önerileri: Ankara Örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Crawford, L., Helliar, C., Monk, E. ve Veneziani, M. (2013), “International Accounting Education Standards Board: Organisational Legitimacy within the Field of Professional Accountancy Education”, Accounting Forum, (38)
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. 2009. “Powerpoint ve Klasik Usulde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıkların Tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1)
  • Daştan, A. 2008. Bilgi ve Eğitim Teknolojilerinde Yaşanan Gelişmelerin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Türkiye Değerlendirmesi, Sıramat Yayınları, Ankara.
  • Durak, G. 2009. Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini karşılama Düzeyinin İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Erol, M. ve Erkan, G. 2008. “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde Bir Araştırma”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Degisi, (14)
  • Karasar, N. 2003. Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kızıl, C. Çetin, A.T. ve Bulunmaz, A. 2014. “Accounting Education Approach in the Context of New Turkish Commercial Code and Turkish Accounting Standards”, Emerging Markets Journal, 4 (1)
  • Kutlu, H. A., Tazegül, A. ve Elyıldırım, Ü.Y. 2014. “Sayısal Çağda Alternatif Öğretme-Öğrenme Yaklaşımlarının Muhasebe Eğitiminde Uygulanabilirliği: Kafkas, Ardahan ve Atatürk Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 14 (43)
  • Kutlu, H.A. 2010. “Muhasebe Eğitiminin, Nitelikli İşgücü Yetiştirme Açısından Değerlendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46)
  • McPeak, D. Pincus, K.V. ve Sundem, G.L. 2012, “The International Accounting Education Standards Board: Influencing Global Accounting Education”, Issues in Accounting Education, 27 (3)
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) 2003. Ticaret Eğitimi Araştırması, Mesleki ve Teknik Eğitim Araştırma ve Geliştirme Merkezi Başkanlığı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Öncü, S. ve Aktaş, H. 2004, “Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) 2014, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Klavuzu, ÖSYM, Ankara. Sezgin, İ. 2000, Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Soylu, S. 2014, Mesleki Açık Öğretim Lisesi Muhasebe Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Sugahara, S. ve Wilson, R. 2013, “Discourse Surrounding the International Education Standards for Professional Accountants (IES): A Content Analysis Approach”, Accounting Education: An International Journal, 22 (3)
  • Süer, H.M. 2007, Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Taşkın, E. 2001, Eğitim ve Geliştirme, Papatya Yayıncılık, İstanbul.
  • Tazegül, A. 2007, Türkiye’de Vergi Kayıp ve Kaçakçılığının Nedenleri ve Önlenmesine Yönelik Muhasebe Meslek Mensuplarının Görüşleri: Kars Örneği, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kars.
  • Tazegül, A. ve Karabayır, M.E. 2015, Muhasebe Eğitim Standartlarının Lisans Eğitiminde Gerçekleşme Durumu: Öğrenci Kazanımları Değerlendirme Çalışması, XXXIV. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Tazegül, A., Senger, Ö. ve Kaygın, C.Y. 2013, “MYO’larında Muhasebe Eğitiminin Önemi ve Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Bölümden Memnuniyetlerinin ve Mesleki Beklentilerinin Ridit Analizi ile Değerlendirilmesi: Kars - Ardahan – Iğdır Örneği”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2)
  • Terim, B. Ve Öztürk, A. 2009, “Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Gördes Meslek Yüksek Okulunda Bir Uygulama”, Celal Bayar Ünibersitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (2)
  • Tokay, S.H. Deran, A. ve Arslan, S. 2011, “Lojistik Maliyet Yönetiminde İzlenebilecek Stratejiler ve Muhasebe Eğitiminden Beklentiler”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29)
  • Uyar, S. 2008, "Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesinde Muhasebe Eğitimi", Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 10 (1)
  • Uyar, S. ve Yelgen, E. 2012, “Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2)
  • Yardım, E. 2009, Ortaöğretimde Muhasebe Eğitiminin MEGEP ile Yeniden Yapılandırılması Sonrası Öğrenci ve İşveren Memnuniyetinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Yıldız, F. ve Durak, G. 2011, “Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi” Muhasebe ve Finansman Dergisi, (49)
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. 2007, “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1)
  • International Federation of Accountant (IFAC). www.ifac.org (Erişim tarihi: 27.02.2015).
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section MAIN SECTION
Authors

Yunus Kaya

Publication Date July 3, 2019
Submission Date November 20, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 21 Issue: 2

Cite

APA Kaya, Y. (2019). LİSANS DÜZEYİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİNİN ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİM STANDARTLARINI KARŞILAMA DÜZEYİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(2), 482-507. https://doi.org/10.31460/mbdd.485946

Cited By

Authorship
MBDD follows the guidelines in COPE Authorship Guideline to ensure fair recognition of contributions to a research paper (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship ). Authorship carries both credit and responsibility, and it is essential that all listed authors have made significant contributions to the research.

For multi-author studies, the Contributions of Authors must be declared after the conclusion and before the bibliography of the paper. The authors' initials and last names should be used to indicate which author contributed to which part of the manuscript. Details can be found by clicking the “Article Submission Checklist” button. The authors can acknowledge contributions that do not merit authorship.


The author(s) should disclose the use of generative Artificial Intelligence (AI) and AI-assisted tools in design and implementation of the research. Such use need to be disclosed within the methodology section of the manuscript. Use of AI does not preclude the manuscript from publication, rather provides a transparent picture of the research.