Research Article
BibTex RIS Cite

GENEL MUHASEBE DERSİ HAKKINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN METAFORİK ALGILARI: ERZİNCAN BİNALİ YILDIRIM ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 829 - 854, 30.09.2019
https://doi.org/10.31460/mbdd.521393

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin genel muhasebe
dersine yönelik algılarını
renk, hayvan,
besin türü, mevsim, oyun, çiçek ve eşya metaforları aracılığıyla incelemektir.
Bu amaç doğrultusunda

Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde
öğrenim gören ve genel muhasebe dersini almış olan öğrencilere anket
uygulanmıştır. Uygulamaya ilişkin verilerin analizinde frekans, yüzde, Ki -
Kare Testi ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin her bir kategori için en yaygın olarak kullandıkları metaforlar
sırayla siyah, pırasa, kış, yılan, kaktüs, saklambaç ve hesap makinesidir. Genel
olarak öğrencilerin söz konusu yedi metafora ilişkin algılarında olumsuz
anlamın daha çok kullanıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin genel
muhasebe dersine ilişkin algıları arasında “zor, sıkıcı ve karmaşık bir ders
olarak muhasebe”, “gerekli, faydalı, önemli bir ders olarak muhasebe” ve “dikkat
ve çok çalışma gerektiren bir ders olarak muhasebe” algılarının ön plana
çıktığı görülmektedir. Son olarak öğrencilerin muhasebe mesleğini seçme
düşüncesi ile renk, mevsim, çiçek ve eşya metaforlarına yükledikleri anlamlar
arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akpınar, S. ve Ş. Yıldız. 2018. "Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar", Muhasebe ve Finansman Dergisi, (77).
  • Altun, S.A. ve Ç. Apaydın. 2013. "Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İliskin Metaforik Algıları", Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19 (3).
  • Amernic, J. ve R. Craig. 2009. "Understanding Accounting Through Conceptual Metaphor: Accountıng Is An Instrument?", Critical Perspectives on Accounting, 20 (8).
  • Arslan, F. 2008. "Metaforik Tercihler Bakımından Akif’i Okuyabilmek", I. Uluslararası Mehmet Akif Sempozyumu
  • Beattie IV, V. B. Collins. ve B. McInnes 1997. "Deep and Surface Learning: A Simple Or Simplistic Dichotomy?", Accounting Education, 6 (1).
  • Booth, P., P.Luckett. ve R. Mladenovic 1999. "The Quality Of Learning in Accounting Education: The İmpact of Approaches to Learning on Academic Performance", Accounting Education, 8 (4).
  • Bozpolat, E. 2016. "Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları", İlköğretim Online, 15 (4).
  • Cerit, Y. 2008. "Öğretmen Kavrami İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4).
  • Çelenk, H., M. Atmaca. ve E. Horasan. 2010. "Marmara Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Alanına Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma" Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Makale Koleksiyonu
  • Erol Fidan, M. (2019). “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimi Hakkındaki Metaforik Algıları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi İİBF Örneği”, Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Dergisi, 1 (1).
  • Fernandez‐Duque, D. ve M. L. Johnson. (1999). Attention Metaphors: How Metaphors Guide The Cognitive Psychology Of Attention, Cognitive Science, 23 (1).
  • Gökgöz, A. 2012. "Determination Of Perceptions About Accountants Through Metaphors: A Case Of Turkey", Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, 4 (2).
  • Gökgöz, A. ve A. S. Dizkırıcı. 2013. "How is Accounting Perceived in Cognitive Level? A Study Based On Metaphor", Paper Presented at the International Conference on Economic and Social Studies.
  • Güler, M. A. Agca, ve D. Boz. 2016. "İşletme Öğrencilerinin Muhasebe Algılarının Metaforlar Yardımıyla Anlatılması", Press Academia Procedia, 2 (1).
  • Gültekin, M. 2013. "İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar", Eğitim ve Bilim, 38 (169).
  • Güveli, E. , A.S. İpek, E. Atasoy. ve H. Güveli, 2011. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2 (2).
  • Güven, B. ve S. Güven. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Metafor Oluşturma Becerilerine İlişkin Nicel Bir Araştırma”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (2). Hacırüstemoğlu, R. 2008. "Bilgi Çağında Muhasebe Eğitimi", Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 10 (3).
  • Hart, R. P., S. E. Jarvis, W. P. Jennings, ve D. Smith-Howell. (2004). Political Keywords: Using Language That Uses Us.
  • http://www.surveysystem.com/sscalc.htm (Erişim Tarihi: 30. 01. 2019)
  • Lakoff, G., M. Johnson. 2005, “Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil” Çeviren Gökhan Yavuz DEMİR, Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Limon, İ. ve M. Durnalı. 2018. "Doktora Öğrencilerinin Doktora Eğitimi Ve Öğretim Üyelerine Yönelik Metaforik Algıları", Sakarya University Journal of Education, 8 (1).
  • Lynch, H.L. and T.R. Fisher-Ari. 2018. "What We Learned about Using Metaphors in College Teaching: Methods and Meanings", College Teaching, 66 (2).
  • Miles, M. B. and A. M. Huberman. 1994, Qualitative data analysis, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, London.
  • McGoun, E.G., M.S. Bettner ve M.P. Coyne. 2007. "Pedagogic Metaphors And The Nature of Accounting Signification", Critical Perspectives on Accounting, 18 (2). doi:https://doi.org/10.1016/j.cpa.2005.12.003.
  • Skorczynska, H. 2014. “Metaphor and Education: Reaching Business Training Goals through Multimodal Metaphor” Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.570
  • Şaban, A. 2008, “ Primary School Teachers and Their Students ‘Mental Images about the Concept of Knowledge’”, Elementary Education Online, 7 (2).
  • Şaban, A. 2009, “Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2).
  • Yalçın, M. E. A. Özoğlu ve A. Dönmez. 2016. "Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları", Eğitim ve Bilim, 41 (185).
  • Yıldırım, A. ve H. Şimşek. 2005. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 829 - 854, 30.09.2019
https://doi.org/10.31460/mbdd.521393

Abstract

References

  • Akpınar, S. ve Ş. Yıldız. 2018. "Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar", Muhasebe ve Finansman Dergisi, (77).
  • Altun, S.A. ve Ç. Apaydın. 2013. "Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İliskin Metaforik Algıları", Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19 (3).
  • Amernic, J. ve R. Craig. 2009. "Understanding Accounting Through Conceptual Metaphor: Accountıng Is An Instrument?", Critical Perspectives on Accounting, 20 (8).
  • Arslan, F. 2008. "Metaforik Tercihler Bakımından Akif’i Okuyabilmek", I. Uluslararası Mehmet Akif Sempozyumu
  • Beattie IV, V. B. Collins. ve B. McInnes 1997. "Deep and Surface Learning: A Simple Or Simplistic Dichotomy?", Accounting Education, 6 (1).
  • Booth, P., P.Luckett. ve R. Mladenovic 1999. "The Quality Of Learning in Accounting Education: The İmpact of Approaches to Learning on Academic Performance", Accounting Education, 8 (4).
  • Bozpolat, E. 2016. "Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları", İlköğretim Online, 15 (4).
  • Cerit, Y. 2008. "Öğretmen Kavrami İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4).
  • Çelenk, H., M. Atmaca. ve E. Horasan. 2010. "Marmara Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Alanına Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma" Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Makale Koleksiyonu
  • Erol Fidan, M. (2019). “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimi Hakkındaki Metaforik Algıları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi İİBF Örneği”, Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Dergisi, 1 (1).
  • Fernandez‐Duque, D. ve M. L. Johnson. (1999). Attention Metaphors: How Metaphors Guide The Cognitive Psychology Of Attention, Cognitive Science, 23 (1).
  • Gökgöz, A. 2012. "Determination Of Perceptions About Accountants Through Metaphors: A Case Of Turkey", Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, 4 (2).
  • Gökgöz, A. ve A. S. Dizkırıcı. 2013. "How is Accounting Perceived in Cognitive Level? A Study Based On Metaphor", Paper Presented at the International Conference on Economic and Social Studies.
  • Güler, M. A. Agca, ve D. Boz. 2016. "İşletme Öğrencilerinin Muhasebe Algılarının Metaforlar Yardımıyla Anlatılması", Press Academia Procedia, 2 (1).
  • Gültekin, M. 2013. "İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar", Eğitim ve Bilim, 38 (169).
  • Güveli, E. , A.S. İpek, E. Atasoy. ve H. Güveli, 2011. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2 (2).
  • Güven, B. ve S. Güven. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Metafor Oluşturma Becerilerine İlişkin Nicel Bir Araştırma”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (2). Hacırüstemoğlu, R. 2008. "Bilgi Çağında Muhasebe Eğitimi", Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 10 (3).
  • Hart, R. P., S. E. Jarvis, W. P. Jennings, ve D. Smith-Howell. (2004). Political Keywords: Using Language That Uses Us.
  • http://www.surveysystem.com/sscalc.htm (Erişim Tarihi: 30. 01. 2019)
  • Lakoff, G., M. Johnson. 2005, “Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil” Çeviren Gökhan Yavuz DEMİR, Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Limon, İ. ve M. Durnalı. 2018. "Doktora Öğrencilerinin Doktora Eğitimi Ve Öğretim Üyelerine Yönelik Metaforik Algıları", Sakarya University Journal of Education, 8 (1).
  • Lynch, H.L. and T.R. Fisher-Ari. 2018. "What We Learned about Using Metaphors in College Teaching: Methods and Meanings", College Teaching, 66 (2).
  • Miles, M. B. and A. M. Huberman. 1994, Qualitative data analysis, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, London.
  • McGoun, E.G., M.S. Bettner ve M.P. Coyne. 2007. "Pedagogic Metaphors And The Nature of Accounting Signification", Critical Perspectives on Accounting, 18 (2). doi:https://doi.org/10.1016/j.cpa.2005.12.003.
  • Skorczynska, H. 2014. “Metaphor and Education: Reaching Business Training Goals through Multimodal Metaphor” Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.570
  • Şaban, A. 2008, “ Primary School Teachers and Their Students ‘Mental Images about the Concept of Knowledge’”, Elementary Education Online, 7 (2).
  • Şaban, A. 2009, “Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2).
  • Yalçın, M. E. A. Özoğlu ve A. Dönmez. 2016. "Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları", Eğitim ve Bilim, 41 (185).
  • Yıldırım, A. ve H. Şimşek. 2005. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section MAIN SECTION
Authors

Ersin Kurnaz This is me 0000-0002-6787-5368

Tuğba Eyceyurt Batır 0000-0003-4688-1811

Publication Date September 30, 2019
Submission Date February 2, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 21 Issue: 3

Cite

APA Kurnaz, E., & Eyceyurt Batır, T. (2019). GENEL MUHASEBE DERSİ HAKKINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN METAFORİK ALGILARI: ERZİNCAN BİNALİ YILDIRIM ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(3), 829-854. https://doi.org/10.31460/mbdd.521393

Authorship
MBDD follows the guidelines in COPE Authorship Guideline to ensure fair recognition of contributions to a research paper (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship ). Authorship carries both credit and responsibility, and it is essential that all listed authors have made significant contributions to the research.

For multi-author studies, the Contributions of Authors must be declared after the conclusion and before the bibliography of the paper. The authors' initials and last names should be used to indicate which author contributed to which part of the manuscript. Details can be found by clicking the “Article Submission Checklist” button. The authors can acknowledge contributions that do not merit authorship.


The author(s) should disclose the use of generative Artificial Intelligence (AI) and AI-assisted tools in design and implementation of the research. Such use need to be disclosed within the methodology section of the manuscript. Use of AI does not preclude the manuscript from publication, rather provides a transparent picture of the research.