Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin genel muhasebe
dersine yönelik algılarını renk, hayvan,
besin türü, mevsim, oyun, çiçek ve eşya metaforları aracılığıyla incelemektir.
Bu amaç doğrultusunda
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde
öğrenim gören ve genel muhasebe dersini almış olan öğrencilere anket
uygulanmıştır. Uygulamaya ilişkin verilerin analizinde frekans, yüzde, Ki -
Kare Testi ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin her bir kategori için en yaygın olarak kullandıkları metaforlar
sırayla siyah, pırasa, kış, yılan, kaktüs, saklambaç ve hesap makinesidir. Genel
olarak öğrencilerin söz konusu yedi metafora ilişkin algılarında olumsuz
anlamın daha çok kullanıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin genel
muhasebe dersine ilişkin algıları arasında “zor, sıkıcı ve karmaşık bir ders
olarak muhasebe”, “gerekli, faydalı, önemli bir ders olarak muhasebe” ve “dikkat
ve çok çalışma gerektiren bir ders olarak muhasebe” algılarının ön plana
çıktığı görülmektedir. Son olarak öğrencilerin muhasebe mesleğini seçme
düşüncesi ile renk, mevsim, çiçek ve eşya metaforlarına yükledikleri anlamlar
arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | MAIN SECTION |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | February 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |
Authorship
MBDD follows the guidelines in COPE Authorship Guideline to ensure fair recognition of contributions to a research paper (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship ). Authorship carries both credit and responsibility, and it is essential that all listed authors have made significant contributions to the research.
For multi-author studies, the Contributions of Authors must be declared after the conclusion and before the bibliography of the paper. The authors' initials and last names should be used to indicate which author contributed to which part of the manuscript. Details can be found by clicking the “Article Submission Checklist” button. The authors can acknowledge contributions that do not merit authorship.
The author(s) should disclose the use of generative Artificial Intelligence (AI) and AI-assisted tools in design and implementation of the research. Such use need to be disclosed within the methodology section of the manuscript. Use of AI does not preclude the manuscript from publication, rather provides a transparent picture of the research.