Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF BOLOGNA PROCESS ON ACCOUNTING PROFESSION: COMPARISON BETWEEN GLOBAL PRACTICES AND TURKEY’S PRACTICE

Year 2015, Volume: 17 Issue: 3, 639 - 666, 01.09.2015

Abstract

Started to achieve standardization in higher education and to influence a general area; the issue of how Bologna Process effects curriculums is addressed in this paper in terms of “accounting based” lectures and 13 national university curriculums are analyzed. As a result of this analyze; it is seen that veryfew accounting lectures are in the curriculum of the programs. In this paper, the general and specialterms of becoming a certified accountant in the USA and European countries are compared with Turkey. In Turkey, taking
specified credits in accounting to become a certified accountant is not required and graduating from particular faculties is legally enough to start becoming a certified accountant process raises a quality issue of the profession.

References

  • Avrupa Komisyonu, Eğitim, Bilim ve Kültür Bakanlığı. 2007. “Yükseköğretim Yapısı 2006/07 Bologna Sürecinde Ulusal Eğilimler”, Ankara: Du&Se Ajans, Eurydice Avrupa Eğitim Bilgi Ağı.
  • Başara, Hayriye. 2010. “Bologna Sürecinin “Güzel Sanatlar ve Tasarım Eğitiminde” Bir Model Olarak Kritiği”, International Conference on New Trends in Education and TheirImplications, 11-13 November 2010, Antalya-Turkey.
  • Çelik, Zafer. 2012. “Bologna Süreci’nin Avrupa Yükseköğretim Sistemi Üzerine Etkileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2.
  • Görkem, Hilal. 2014. “Bologna Sürecinde Maliye Bölümleri ve Maliye Eğitimi: Öğrenci Görüşleri”, Journal of Life Economics, DOI : 10.15637/jlecon.201416988.
  • Gümrükçü, Harun. 2010. “Bologna Süreci’nin Tarihi Gelişimi ve Bologna Toplantılarında Alınan Kararların Analizleri Bologna Süreci ve Türkiye”, Antalya: Yorum Yayın.
  • Gümüş, Adnan ve Kurul, Nejla. 2011. “Üniversitelerde Bologna Sğreci Neye Hizmet Ediyor?”, Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
  • Güneş, Firdevs. 2012. “Bologna Süreci ile Yükseköğretimde Öngörülen Beceri ve Yetkinlikler”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1.
  • Korkut, Fidan ve Mızıkacı, Fatma. 2008. “Avrupa Birliği, Bologna Süreci ve Türkiye’de Psikolojik Danışman Eğitimi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 53.
  • Sağlam, Mustafa, Özüdoğru, Fatma ve Çıray, Funda. 2011. “Avrupa Birliği Eğitim Politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne Etkileri”, Yüzüncü yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1.
  • Serbest Muhasebeci Malî Müşavirlik ve Yeminli Malî Müşavirlik Kanunu, 3568 Sayılı Kanun,13.06.1989 tarih ve 20194 sayılı Resmi Gazete.
  • Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Mesleklerine İlişkin Haksız Rekabet ve Reklam Yasağı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, 16.05.2015 tarih ve 29357 Sayılı Resmi Gazete.
  • Terzi, Serkan, Şen Kıymetli, İlker ve Solak, Bilal. 2013. “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 59.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). 2007. “Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi”, Ankara: Meteksan A.Ş., Yayın No. 2007-1.

BOLOGNA SÜRECİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE ETKİSİ: DÜNYA UYGULAMALARI İLE TÜRKİYE UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2015, Volume: 17 Issue: 3, 639 - 666, 01.09.2015

Abstract

Yükseköğretim eğitiminde standartlaşma ve genel bir etki alanı oluşturmak amacıyla başlatılan Bologna sürecinin ders programlarına nasıl yansıdığı sorununu “muhasebe temelli” dersler açısından ele almaya çalışan bu çalışmada 13 ulusal üniversitenin ders programları incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda programlarda çok az sayıda muhasebe dersi olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada
ayrıca Amerika Birleşik Devletleri’nde ve Avrupa ülkelerinde mali müşavir olabilmenin genel ve özel şartları Türkiye ile kıyaslanmıştır. Türkiye’de mali müşavir olabilmenin şartları arasında belli bir miktarda muhasebe dersi alma kriterinin olmayışı ve yasal olarak belli fakültelerden mezun olabilmenin mali müşavirlik sürecinin başlatılması için yeterli olması bu mesleği icra edeceklerin kalite sorununu gündeme getirmektedir.

References

  • Avrupa Komisyonu, Eğitim, Bilim ve Kültür Bakanlığı. 2007. “Yükseköğretim Yapısı 2006/07 Bologna Sürecinde Ulusal Eğilimler”, Ankara: Du&Se Ajans, Eurydice Avrupa Eğitim Bilgi Ağı.
  • Başara, Hayriye. 2010. “Bologna Sürecinin “Güzel Sanatlar ve Tasarım Eğitiminde” Bir Model Olarak Kritiği”, International Conference on New Trends in Education and TheirImplications, 11-13 November 2010, Antalya-Turkey.
  • Çelik, Zafer. 2012. “Bologna Süreci’nin Avrupa Yükseköğretim Sistemi Üzerine Etkileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2.
  • Görkem, Hilal. 2014. “Bologna Sürecinde Maliye Bölümleri ve Maliye Eğitimi: Öğrenci Görüşleri”, Journal of Life Economics, DOI : 10.15637/jlecon.201416988.
  • Gümrükçü, Harun. 2010. “Bologna Süreci’nin Tarihi Gelişimi ve Bologna Toplantılarında Alınan Kararların Analizleri Bologna Süreci ve Türkiye”, Antalya: Yorum Yayın.
  • Gümüş, Adnan ve Kurul, Nejla. 2011. “Üniversitelerde Bologna Sğreci Neye Hizmet Ediyor?”, Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
  • Güneş, Firdevs. 2012. “Bologna Süreci ile Yükseköğretimde Öngörülen Beceri ve Yetkinlikler”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1.
  • Korkut, Fidan ve Mızıkacı, Fatma. 2008. “Avrupa Birliği, Bologna Süreci ve Türkiye’de Psikolojik Danışman Eğitimi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 53.
  • Sağlam, Mustafa, Özüdoğru, Fatma ve Çıray, Funda. 2011. “Avrupa Birliği Eğitim Politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne Etkileri”, Yüzüncü yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1.
  • Serbest Muhasebeci Malî Müşavirlik ve Yeminli Malî Müşavirlik Kanunu, 3568 Sayılı Kanun,13.06.1989 tarih ve 20194 sayılı Resmi Gazete.
  • Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Mesleklerine İlişkin Haksız Rekabet ve Reklam Yasağı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, 16.05.2015 tarih ve 29357 Sayılı Resmi Gazete.
  • Terzi, Serkan, Şen Kıymetli, İlker ve Solak, Bilal. 2013. “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 59.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). 2007. “Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi”, Ankara: Meteksan A.Ş., Yayın No. 2007-1.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section MAIN SECTION
Authors

Beyhan Marşap This is me

Cemal Elitaş This is me

Mahmut Kadir İşgüven

Publication Date September 1, 2015
Submission Date May 29, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Marşap, B., Elitaş, C., & İşgüven, M. K. (2015). BOLOGNA SÜRECİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE ETKİSİ: DÜNYA UYGULAMALARI İLE TÜRKİYE UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(3), 639-666.

Authorship
MBDD follows the guidelines in COPE Authorship Guideline to ensure fair recognition of contributions to a research paper (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship ). Authorship carries both credit and responsibility, and it is essential that all listed authors have made significant contributions to the research.

For multi-author studies, the Contributions of Authors must be declared after the conclusion and before the bibliography of the paper. The authors' initials and last names should be used to indicate which author contributed to which part of the manuscript. Details can be found by clicking the “Article Submission Checklist” button. The authors can acknowledge contributions that do not merit authorship.


The author(s) should disclose the use of generative Artificial Intelligence (AI) and AI-assisted tools in design and implementation of the research. Such use need to be disclosed within the methodology section of the manuscript. Use of AI does not preclude the manuscript from publication, rather provides a transparent picture of the research.