Merhamet, sıkıntı içerisindeki olana yönelik, vicdanın harekete geçirdiği, acziyeti giderme çabasını içeren fiillerdir. Zorbalık ise güçlü olanın güçsüz olana devamlı ve kasıtlı olarak uyguladığı her türden şiddet eylemidir. Bu araştırmada birbirinin zıddı varsayılan iki kavram ile ilgili öğretmenlerin görüşleri nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen çerçevesinde incelenmiştir. Öğretmenlere “Zorbalık” ve “Merhamet” kavramlarına ilişkin algılarını, bu kavramlarla ilgili gözlemledikleri örnekleri ve bu iki kavram arasındaki ilişki hakkındaki görüşlerini açıklamaları amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Dijital ortamda gerçekleştirilen veri toplama işlemi neticesinde 16 öğretmenin verdiği cevaplar içerik analizi ile incelenmiştir. Buna göre öğretmenlerin zorbalık ve merhamet kavramlarını “bir mıknatısın iki kutbu” şeklinde algıladıkları söylenebilir. Öğretmenler merhameti, acıma hissi ile tüm canlıların iyiliğini isteme ve onlara karşı empatik tutum içerisinde olma kapsamında ortaya çıkan bir duygu şeklinde tanımlarken zorbalığı, kişiye yönelik güç dengesizliği içeren, psikolojik ve fiziksel şiddet davranışına maruz bırakma ve kötü muamelede bulunma türlerini kapsayan bir durum olarak tanımlamaktadır. Bu çalışma ile okullarda görülen zorbalık ve mobbing olaylarına farklı bir bakış açısı sunulmuştur. Bu bakış açısı çerçevesinde okullarda zorbalık ile mücadele çerçevesinde geliştirilecek uygulamalarda merhamet kavramının da bir odak noktası olarak gözden kaçırılmaması önerilmektedir.
Compassion is the deeds that are directed against the troubled one, sparked by the conscience, and involve the effort to resolve the neediness. Bullying, on the other hand, is any act of violence that the strong perpetually and deliberately inflicts on the weak. In this study, the opinions of teachers about these two concepts, which are considered to be opposite of each other, were examined within the framework of phenomenological design, which is one of the qualitative research methods. A semi-structured interview form was prepared for teachers to explain their perceptions of the concepts of "Bullying" and "Compassion", the examples they observed in relation to these concepts and their views on the relationship between these two concepts. The answers given by the teachers upon data collection process carried out in the digital environment were analyzed with content analysis. Accordingly, it can be said that teachers perceive the concepts of bullying and compassion as "two poles of a magnet". Teachers define compassion as a feeling that emerges within the scope of desiring the well-being of all living things and having an empathetic attitude towards them, and define compassion as a situation that includes the imbalance of power, exposure to psychological and physical violence and maltreatment. With this study, a different perspective is presented to bullying and mobbing events in schools. Within the framework of this perspective, it is suggested that the concept of compassion should be given priority as a focal point in practices that will be developed within the framework of combating bullying in schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2021 |
Submission Date | December 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |