This study was carried out to determine the effectiveness of the problem-based blended learning environment prepared based on the characteristics of both face-to-face and e-learning environments and students’ attitudes. The study group consists of 42 third grade students (28 females and 14 males) in the spring semester of the 2019-2020 academic year in a science teaching program at a state university. In the first half of the term, the students were given a face-to-face science teaching laboratory lesson as an experimental practice, with web-based problem-based science teaching laboratory lesson in the second half. At the end of the experimental applications, the data were obtained through the Web-Based Problem Based Learning Attitude Scale and the Blended Learning Environments Scale. In addition, the students’ positive and negative opinions about the educational process during the pandemic period were collected from students through open-ended questions. As a result of the study, it was determined that the students had a positive attitude towards science laboratory lesson, collaborative working, web-based learning, and problem solving. In addition, it was determined that students perceive face-to-face learning environments as more effective than online environments and have technical problems with online environments. When the answers given by the students to the open-ended questions were examined, the students found it positive in terms of being able to watch the distance education lessons in the pandemic period again and save time. They stated that they experienced negativity in terms of technical and internet-based problems, ineffectiveness of group work, lack of communication and inequality of opportunity in education.
Blended learning Problem-based learning Distance education Web-based learning
Bu çalışma hem yüz yüze hem de çevrimiçi öğrenme ortamlarının özelliklerinden yola çıkarak hazırlanan probleme dayalı harmanlanmış öğrenme ortamının etkililiğini ve öğrenci tutumlarını belirlemek üzere gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, bir devlet üniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği programında 2019-2020 öğretim yılı bahar dönemindeki 42 (28 kadın 14 erkek) üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilere dönemin ilk yarısında yüz yüze ikinci yarısında uzaktan eğitim olacak şekilde probleme dayalı fen öğretim laboratuvar dersi deneysel uygulama olarak verilmiştir. Deneysel uygulama sonunda Web Tabanlı Probleme Dayalı Öğrenme Tutum Ölçeği ve Harmanlanmış Öğrenme Ortamları Ölçeği aracılığıyla veriler elde edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin pandemi dönemindeki eğitim sürecine yönelik olumlu ve olumsuz görüşleri açık uçlu sorular aracılığıyla yazılı olarak öğrencilerden toplanmıştır. Çalışma sonunda öğrencilerin fen laboratuvar dersine, iş birliği içinde çalışmaya, webe dayalı öğrenmeye ve problem çözmeye yönelik olumlu tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin yüz yüze öğrenme ortamlarını çevrimiçi ortamlara göre daha etkili olarak gördükleri ve çevrimiçi ortamlar ile ilgili teknik sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar incelendiğinde, öğrenciler pandemi dönemindeki uzaktan eğitim derslerinin tekrar izlenebilmesi ve zamandan tasarruf sağlaması yönlerinden olumlu bulurken; teknik ve internet kaynaklı sorunların olması, grup çalışmalarının etkisizliği, iletişim eksikliği ve eğitimdeki fırsat eşitsizliği yönlerinden olumsuzluk bulduklarını belirtmişlerdir.
Harmanlanmış öğrenme Probleme dayalı öğrenme Uzaktan eğitim Web tabanlı öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1 |