The importance of early childhood education as a foundation for lifelong learning and human development has been studied from several perspectives, including economists, child development experts, psychologists, and educators. Thus, a significant volume of scientific research on early childhood education has been published worldwide. This research aimed to perform a bibliometric analysis of published scientific studies on early childhood education covered in the Social Sciences Citation Index (SSCI) in the Web of Science (WoS) database. To this end, a survey design and the bibliometric analysis technique were used. 7,373 academic studies published between 1976 and 2022 were analysed. The analysis results yielded the rate of increase of academic studies on early childhood education, the most common language of publication, the most common type of publication, the most productive institution, the journals with the most publications, the countries with the most publications, the number of citations in publications, and the most frequently used keywords. It is believed that this research will provide a perspective for researchers who plan to conduct research in the field of early childhood education.
Yaşam boyu öğrenme ve insan gelişimi için bir temel olarak erken çocukluk eğitiminin önemi, ekonomistler, çocuk gelişimciler, psikologlar ve eğitimciler dahil olmak üzere farklı bakış açılarından incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda dünya çapında erken çocukluk eğitimi hakkında önemli miktarda bilimsel araştırma yayımlanmıştır. Bu araştırma ile WoS ‘da SSCI veri tabanında, erken çocukluk eğitimi üzerine yayımlanmış bilimsel çalışmaların bibliyometrik analizini gerçekleştirmek amaçlanmıştır. Araştırmada, betimsel yöntemlerden tarama modeli kullanılmış ve bibiliyometrik analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırmada 1976-2022 yılları arasında yayımlanan 7.373 akademik çalışma analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucuna göre; erken çocukluk eğitimi ile ilgili yayımlanan akademik çalışmaların artış oranı en sık yayın yapılan dil en çok yapılan akademik çalışma, en üretken kurum, en fazla akademik yayımın olduğu dergiler, en çok akademik yayım üreten ülkeler, akademik yayınların atıf sayıları, en çok kullanılan anahtar kelimeler ortaya çıkmıştır. Bu araştırmanın erken çocukluk eğitimi alanında bilimsel çalışma yapmayı planlayan araştırmacılara bir perspektif geliştireceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | March 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |