The purpose of this study is to examine the effects of strategic integration according to Direct Instruction Model on the skills of students with low vision in mathematics like rhythmic counting backwards in three, line concept, simple fraction and multiplying two-digit numbers without carry overs. The participants are three students with low vision passing the third grade of elementary school. The research model was multiple probe across design in single subject. The mathematical skills in this study include four different association types: verbal association, concepts, correlated features sequence and cognitive strategy. Effectiveness, reliability and social validity were collected during the data collection process. Monitoring data was obtained on the seventh, fourteenth and twenty-first days and generalization data was obtained whether the participants generalize their skills to various materials/situation and different people. Fluency data were collected for rhythmic counting. Social validity data were collected. As a result, it was concluded that the instructions provided through strategic integration according to Direct Instruction Model were effective on the skills of rhythmic counting backwards in three, line concept, simple fraction and multiplication with two-digit numbers. After the instruction, students could generalize these skills. Also, social validity results had positive outcomes.
Direct instruction model Student with low vision Strategic integration Mathematical skills Mathematical concepts
Araştırmanın amacı, az gören öğrencilerin matematikte üçerli geriye doğru ritmik sayma, doğru kavramı, basit kesir ve iki basamaklı sayılarla eldesiz çarpma işlemi yapma becerileri üzerinde Doğrudan Öğretim Modeli’ne göre stratejik bütünleştirme yapılarak gerçekleştirilen öğretimin etkisini araştırmaktır. Katılımcıları ilkokul 3. sınıfa geçen az gören üç öğrenci oluşturmuştur. Araştırma modeli tek denekli araştırma modellerinden yoklama denemeli denekler arası çoklu yoklama modelidir. Araştırmada yer verilen matematik becerileri dört farklı bilgi biçimi içermiştir; sözel zincir, kavram, kural ilişkisi ve bilişsel strateji. Veri toplama sürecinde etkililik, güvenirlik ve sosyal geçerlik verileri toplanmıştır. Katılımcılardan 7., 14. ve 21. günlerde izleme verileri toplanmış, farklı materyal/durum ve kişilere genelleyip genelleyemediklerini belirlemek için genelleme verileri alınmıştır. Ritmik sayma becerisi için akıcılık verileri toplanmıştır. Sosyal geçerlik verileri alınmıştır. Araştırmada Doğrudan Öğretim Modeli’ne göre stratejik bütünleştirme yapılarak gerçekleştirilen öğretimlerin matematikte üçerli geriye doğru ritmik sayma, doğru kavramı, basit kesir ve iki basamaklı sayılarla eldesiz çarpma işlemi yapma becerileri üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretimlerin ardından öğrencilerin kazandıkları becerileri genelleyebildikleri gözlenmiştir. Sosyal geçerlik verilerinde olumlu sonuçlara ulaşılmıştır.
Doğrudan Öğretim Modeli Az Gören Öğrenciler Stratejik Bütünleştirme Matematik Becerileri Matematik Kavramları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | June 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |