The aim of this study is to determine the cognitive structures of the students who will take the
“accounting” course at the undergraduate level with the Word Association Test technique.The research
was conducted with students who had not taken an “Accounting” course in business departments.
The students participating in the research were given the keyword “accounting” and were asked to
write the first 10 words that came to their minds and form a sentence about the key concept. In the
study, 187 words were repeated 993 times as a result of the word association test and a total of 93
sentences were reached. When the answers given by the participants to the keyword were examined,
it was determined that the words “money, account, income-expense, mathematics, tax, calculation”
were mostly repeated. As a result of the study, it has been commented that the Word Association Test
can be used to determine the positive-negative pre-learning of the students about the lesson and that
it will contribute to the preparation of learning environments that will increase the students’ interest
in the lesson.
Accounting Word Assocation Tests Accounting Education Muhasebe Eğitimi Muhasebe Kelime İlişkilendirme Testi Bilişsel Yapı Hazır Bulunuşluk
Bu çalışmanın amacı, Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) tekniği ile lisans seviyesinde ilk kez
“muhasebe” dersi alacak öğrencilerin bu dersle ilgili olarak bilişsel yapılarının belirlenmesidir.
Araştırma İskenderun Teknik Üniversitesinde 2021-2022 Güz Dönemi’nde Havacılık Yönetimi ve
Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret bölümlerinde daha önce “Muhasebe” dersi almamış öğrencilerle
yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere “muhasebe” anahtar kavramı verilmiş ve akıllarına ilk
gelen 10 kelime ve ilgili bir cümle yazmaları istenmiştir. Çalışmada KİT sonucu 187 kelime 993
kez tekrar edilmiş ve toplam 93 cümleye ulaşılmıştır. Katılımcıların anahtar kavrama verdikleri
cevaplar incelendiğinde en fazla “para, hesap, gelir-gider, matematik, vergi, hesaplama” kelimelerinin
tekrar edildiği tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin dersle ilgili olumlu- olumsuz ön
öğrenmelerinin tespiti için KİT kullanılabileceği ve bu sayede öğrencilerin derse ilgilerini artıracak
öğrenme ortamlarının hazırlanmasına katkı sağlayacağı yorumu yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 12, 2023 |
Submission Date | March 25, 2022 |
Acceptance Date | September 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 68 |