Algoritmik düşünmenin, problem çözme, programlama ve kodlama gibi matematiksel süreçlerin merkezinde yer alan temel matematiksel becerilerden biri olmasının yanında, literatürde ilgili çalışmaların çok sınırlı olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışma ortaokul öğrencilerinin algoritmik düşünme becerilerini teorik bir boyutta incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bir durum çalışmasıdır ve çalışma grubu Ordu ilindeki farklı devlet okullarının 5. ve 6. sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 138 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubunun sırasıyla %54 ve %45'i kız ve erkek, %50 ve %45'i ise beş ve altıncı sınıf öğrencisidir. Çalışma grubundaki öğrencilerin belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme, veri toplama aracı olarak ise araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan Algoritmik Düşünme Testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin algoritmik düşünme becerilerini %43 oranında kullanabildikleri gözlenmiştir. Öğrencilerin en başarılı oldukları soruların algoritmik sorular kategorisinde, en başarısız oldukları soruların ise mantık soruları kategorisinde yer aldığı görülmüştür. Çalışma sonucunda konuyla ilgili olarak yapılabilecek farklı çalışmalar için bazı öneriler sunulmuştur.
Besides
algorithmic thinking is a basic mathematical skill that places on the centre of
mathematical processes such as problem solving, programming and coding, it is
seen that studies related to algorithmic thinking in the literature are very
limited. In this context, this study aims to investigate the algorithmic
thinking skills of secondary school students at a theoretical dimension. This
is a case study and the study group consist of 138 students in total studying
at 5th and 6th grades of different public secondary schools in the province of
Ordu. Roughly, fifty-four and forty-five percents of the study group consist of
female and male and fifty and forty-nine percent of them consist of fifth and
sixth graders respectively. Criteria sampling method of objective sampling
methods was used in determining the study group and Algorithmic Thinking Test developed by the author as a data
collection tool was administered to the students in the study group. As a
result of the study, the algorithmic thinking skills of the students were
assessed considering the sub-dimensions of these skills and students in the
study group had 43% of the achievement averages in using algorithmic thinking
skills at the end of the study. It is seen that algorithmic tasks are the most successful questions for the
students, and the logic is the most
unsuccessful. Some recommendations were presented for relevant studies that can
be carried out about the subject in the future.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |