Review
BibTex RIS Cite

An Analysis of the Discovery of the Camera as a Technological Device and the Birth of Cinema

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 229 - 252, 30.12.2022
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1189378

Abstract

The development of the art of cinema, whose birth was realized with the invention of the Cinematograph, is based on the invention of many devices such as the Shadow Plays and Laterna Magica, Chronophotography, Théâtre Optique, Kinetograph. The camera on which the image is recorded is one of the most important factors in the production process for the art of cinema, which is essentially the device that is based on the principle that a receiver records the image and a transmitter shows the image by reflecting it. The development of the camera is directly related to the development of technology. Accordingly, technological developments have an immediate impact on the production processes in cinema. This article closely examines the technological process of the emergence of cinema and develops a detailed point of view with examples.

References

  • Abisel, N. (2014). Sessiz Sinema. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir? (İ. Şener, Çev.) İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Bergan, R. (2011). The Film Book: A Complete Guide to The World of Film. New York: Dorling Kindersley Limited.
  • Betton, G. (1989). Sinema Tarihi. (Ş. Tekeli, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2013). Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill.
  • Braun, M. (2010). Eadweard Muybridge. London: Reaktion Books Ltd.
  • Burnie, D. (2000). Eyewitness Light. (P. Fontini, Çev.) New York: Dorling Kindersley Publishing.
  • Campany, D. (2008). Photography and Cinema. London: Reaktion Books.
  • Erdoğan, N. (1992). Alternatif Sinema Kitabı. İstanbul: Ağaç Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Gündüz, A. (2013). 100 Liraya Kendi Filmini Çek. İstanbul: Kafekültür Yayıncılık.
  • Gernsheim, H. (1986). A Concise History of Photography. New York: Dover Publications.
  • Hans, E., & Gombrich, J. (2014). Sanatın Öyküsü. (Ö. Erduran, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Küçükcan, U. (2013). Hareketli Görüntü Tarihi. (F. Bodur, Dü.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kılıç, L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Kılıç, L. (2013). Görsel Kültür. (T. Fikret Uçar, Dü.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kafalı, N. (1990). , İletişim Sanatları İçinde Görsel Anlatım ve Görüntü Yaratma Gücü Olarak Kameranın Gücü-İşlevleri Bağlamında İletişim Ortamı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Labosier, J. (2004). From the Kinetoscope to the Nickelodeon: Motion Picture Presentation and Production in Portland, Oregon from 1894 to 1906. Film History(16).
  • Leeds, V. (2012). Bibliography: Selected Dates in Cinema Art, Science, and Technology. Glimpse Journal.
  • MEGEP. (2012). Pinhole (İğne Deliği) Kamera. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Onaran, Â. Ş. (1994). Sessiz Sinema Tarihi. Ankara: Kitle Yayıncılık.
  • Özön, N. (1964). Sinema El Kitabı. İstanbul: Elif Kitabevi.
  • Özön, N. (1985). Sinema Uygulayımı, Sanatı, Tarihi. İstanbul: Hil Yayın.
  • Teksoy, R. (2005). Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık.
  • Tosi, V. (2005). Cinema Before Cinema: The Origins of Scientific Cinematography. London: A British Universities Film & Video Council Publication.
  • Vardar, B. (2012). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Wade, N. (2014). Philosophical Instruments and Toys: Optical Devices Extending the Art of Seeing. Journal of the History of the Neurosciences(13).
  • Yılmaz, B. (2015). Deklanşör ve Tetik: Fotoğraf Sanatı ve Ölüm. Art-Sanat(4).

Teknolojik Bir Aygıt Olarak Kameranın Keşfi ve Sinemanın Doğuş Döneminin İncelemesi

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 229 - 252, 30.12.2022
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1189378

Abstract

Doğuşu Sinematograf’ın icadına tekabül eden sinema sanatının gelişimi, Gölge Oyunları ve Büyülü Fener, Fotoğraf Tüfeği, Optik Tiyatro, Kinetograf gibi pek çok aygıtın icadına dayanmaktadır. Temelde bir alıcının görüntüyü kaydetmesi ve bir göstericinin görüntüyü yansıtarak göstermesi prensibine dayanan sinema sanatı için görüntünün kaydedildiği aygıt olan kamera, üretim sürecinin en önemli faktörlerinden biridir. Kameranın gelişimi, teknolojinin gelişmesiyle doğrudan bağlantılıdır. Dolayısıyla yaşanan teknolojik gelişmeler sinemadaki üretim süreçlerini yakından etkilemektedir. Bu makale teknolojik olarak sinemanın oluşması sürecini yakından incelemekte, ayrıntılı ve örnekli bir bakış sunmaktadır.

References

  • Abisel, N. (2014). Sessiz Sinema. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir? (İ. Şener, Çev.) İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Bergan, R. (2011). The Film Book: A Complete Guide to The World of Film. New York: Dorling Kindersley Limited.
  • Betton, G. (1989). Sinema Tarihi. (Ş. Tekeli, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2013). Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill.
  • Braun, M. (2010). Eadweard Muybridge. London: Reaktion Books Ltd.
  • Burnie, D. (2000). Eyewitness Light. (P. Fontini, Çev.) New York: Dorling Kindersley Publishing.
  • Campany, D. (2008). Photography and Cinema. London: Reaktion Books.
  • Erdoğan, N. (1992). Alternatif Sinema Kitabı. İstanbul: Ağaç Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Gündüz, A. (2013). 100 Liraya Kendi Filmini Çek. İstanbul: Kafekültür Yayıncılık.
  • Gernsheim, H. (1986). A Concise History of Photography. New York: Dover Publications.
  • Hans, E., & Gombrich, J. (2014). Sanatın Öyküsü. (Ö. Erduran, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Küçükcan, U. (2013). Hareketli Görüntü Tarihi. (F. Bodur, Dü.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kılıç, L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Kılıç, L. (2013). Görsel Kültür. (T. Fikret Uçar, Dü.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kafalı, N. (1990). , İletişim Sanatları İçinde Görsel Anlatım ve Görüntü Yaratma Gücü Olarak Kameranın Gücü-İşlevleri Bağlamında İletişim Ortamı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Labosier, J. (2004). From the Kinetoscope to the Nickelodeon: Motion Picture Presentation and Production in Portland, Oregon from 1894 to 1906. Film History(16).
  • Leeds, V. (2012). Bibliography: Selected Dates in Cinema Art, Science, and Technology. Glimpse Journal.
  • MEGEP. (2012). Pinhole (İğne Deliği) Kamera. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Onaran, Â. Ş. (1994). Sessiz Sinema Tarihi. Ankara: Kitle Yayıncılık.
  • Özön, N. (1964). Sinema El Kitabı. İstanbul: Elif Kitabevi.
  • Özön, N. (1985). Sinema Uygulayımı, Sanatı, Tarihi. İstanbul: Hil Yayın.
  • Teksoy, R. (2005). Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık.
  • Tosi, V. (2005). Cinema Before Cinema: The Origins of Scientific Cinematography. London: A British Universities Film & Video Council Publication.
  • Vardar, B. (2012). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Wade, N. (2014). Philosophical Instruments and Toys: Optical Devices Extending the Art of Seeing. Journal of the History of the Neurosciences(13).
  • Yılmaz, B. (2015). Deklanşör ve Tetik: Fotoğraf Sanatı ve Ölüm. Art-Sanat(4).
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Görkem Katmer 0000-0001-5097-0441

Early Pub Date September 24, 2022
Publication Date December 30, 2022
Acceptance Date December 23, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Katmer, G. (2022). Teknolojik Bir Aygıt Olarak Kameranın Keşfi ve Sinemanın Doğuş Döneminin İncelemesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 8(2), 229-252. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1189378

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.