Research Article
BibTex RIS Cite

Islamophobia Image in the Post-Truth Age: Traces of Digital Game in New Zealand Attack

Year 2022, , 315 - 340, 30.12.2022
https://doi.org/10.47951/mediad.1193846

Abstract

The New Zealand Attack of March 15, 2019 was recorded as an unprecedented terrorist act. This case, which is the example of Islamophobia by settling in position beyond killing, has occurred as a set of indicators consisting of symbols. In addition to this indicator-centered image, the instrumentalization of new communication technologies has made the case a viral in social networks. The hyperreal nature of the attack was effective in the research with the comparative case analysis. Thus, the techniques used in the action were examined after it was understood that the original value of the case was realized in the context of the new space. This evaluation indicated that the attack emulated the violence-themed Call of Duty digital game in terms of technique and content. The aim of this study is to point to the fact that the attack, which took place in real life, has become natural with the instrumentation of new media, and has turned into a case that reveals the topology of the post-truth age. The findings revealed that the attack get an image similar to Call of Duty by using technique and technology, and Islamophobic terrorism was covered up by turning it into a dystopian reality show, and also showed that new technologies with user-participatory nature had a role in the rise of the era when truth lost its importance.

References

  • Altuğ, Y. (1987). Terörizm sorunu. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 52(1-4), 47-99.
  • Bauman, Z. (2014). Desert spectacular. İçinde The Flâneur (ss. 138-158). Routledge.
  • BBC. (2019). Yeni Zelanda cami saldırıları sonrası yarı otomatik silahları yasaklayacak. BBC News Türkçe. https://www.bbc.com/turkce/ haberler-dunya-47649896.
  • Bhatt, K. (2007). Believability in computer games. IE2004 Australian Workshop on Interactive Entertainment., 81.
  • Binark, M. ve Bayraktutan-Sütcü, G. (2008). Kültür endüstrisi ürünü olarak dijital oyun. Kalkedon.
  • Bleich, E. (2011). What is Islamophobia and how much is there? Theorizing and measuring an emerging comparative concept. American Behavioral Scientist, 55(12), 1581-1600.
  • Castells, M. (2016). İletişim gücü. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davey, J. and Ebner, J. (2019). The great replacement: The violent consequences of mainstreamed extremism. Institute for Strategic Dialogue, 7, 1-36.
  • Doğu, B. (2009). Yeni bir türün inşası: Gerçek yaşam simülasyonları. İçinde Dijital Oyun Rehberi içinde. M. Binark, G. Bayraktutan-Sütcü, I. B. Fidaner (Der.), (ss. 247-275). Kalkedon.
  • Erdem, B. K. ve Sayılgan, Ö. B. (2011). Aristotelesçi mantık bağlamında yeni medyada öykü anlatımı: “Call of Duty” örneği. Marmara İletişim Dergisi, 18, 82-101.
  • Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices. Cambridge University Press.
  • Han, B.-C. (2016). Şiddetin topolojisi (D. Zaptçıoğlu, Çev.). Metis Yayınları.
  • Han, B.-C. (2020). Psikopolitika neoliberalizm ve yeni iktidar teknikleri (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Hıdır, Ö. (2012). Avrupa’da Müslüman olmak. Hayat Yayınları.
  • Huizinga, J. (2006). Homo ludens: Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme (Çev. M. Ali Kılıçbay). Ayrıntı Yayınları.
  • Iqbal, Z. (2010). Understanding Islamophobia: Conceptualizing and measuring the construct. European Journal of Social Sciences, 13(4), 574-590.
  • Jenkins, B. M. (1980). The Study of terrorism: Definitional problems (The Rand Paper Series.). Rand Corp Santa Monica Ca.
  • Lings, M. (2006). Hz. Muhammed’in hayatı (N. Şişman, Çev.) (C. 3). İnsan Yayınları.
  • Okur, M. (2017). Kıbrıs temalı video oyun tasarımı. Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Perešin, A. (2007). Mass media and terrorism. Medijska istraživanja: znanstveno-stručni časopis za novinarstvo i medije, 13(1), 5-22.
  • Šisler, V. (2008). Digital Arabs: Representation in video games. European Journal of Cultural Studies, 11(2), 203-220.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage Publications.
  • Timberg, C., Harwell, D., and Tran, A. B. (2019, Mart 16). 49 shot dead at New Zealand mosques. The Washington Post. https://www. pressreader.com/usa/the-washington-post/20190316/ page/1
  • TRT Haber. (2019). Yeni Zelanda’da 2 camiye terör saldırısı: 49 ölü. https://www.trthaber.com/haber/dunya/yeni-zelandada-2-camiye-teror-saldirisi-49-olu-408488.html
  • VOA. (2019). Yeni Zelanda Başbakanı: ‘Silah konusunda harekete geçme vakti’. Amerika’nin Sesi | Voice of America - Turkish. https://www.voaturkce.com/a/yeni-zelanda-basbakani-silah-konusunda-harekete-gecme-vakti/4836005.html

İslamofobi’nin Post Hakikat Dönemde Görünümü: Yeni Zelanda Saldırısı’nda Dijital Oyun İzleri

Year 2022, , 315 - 340, 30.12.2022
https://doi.org/10.47951/mediad.1193846

Abstract

15 Mart 2019 tarihli Yeni Zelanda Saldırısı benzerine henüz rastlanmayan bir terör eylemi olarak tarihe geçmiştir. Öldürme girişiminin ötesinde bir konuma yerleşerek İslam düşmanlığının somut örneğini veren vaka; simge ve sembollerden oluşan göstergeler bütünü olarak meydana gelmiştir. Bu gösterge merkezli görüntünün yanında yeni iletişim teknolojilerinin araçsallaştırılması vakayı sosyal ağlar ve sosyal medya mecralarında tüketime uygun bir viral durumuna getirmiştir. Araştırmanın karşılaştırmalı örnek olay çözümlemesi tekniğiyle yürütülmesinde saldırının hipergerçek niteliği etkili olmuştur. Nitekim vakanın özgün değerinin internet ağına bina edilen yeni mekan bağlamında gerçekleşmekten ileri geldiğinin anlaşılması üzerine eylem sırasında kullanılan teknikler incelenmiş; bu değerlendirme saldırının teknikten içeriğe taşıdığı nitelikler çerçevesinde şiddet temalı Call of Duty dijital oyununa öykündüğünü imlemiştir. Çalışmanın amacı gerçek hayata eklemlenmiş terör eyleminin yeni medyanın enstrümanlaştırılmasıyla doğallaştığı, post hakikat çağın topolojisini ortaya koyan bir vaka görünümü yakaladığı gerçeğine dikkat çekmektir. Elde edilen bulgular, incelenen saldırının teknik ve teknolojiden yardım alarak Call of Duty benzerliğinde bir görüntü yakaladığını; distopik bir reality şova dönüşmeyle İslamofobi tandanslı terörün üstünün örtüldüğünü; hakikatin gözden düştüğü dönemin yükselişinde yeni teknolojilerin kullanıcı katılımlı doğasının pay sahibi olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Altuğ, Y. (1987). Terörizm sorunu. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 52(1-4), 47-99.
  • Bauman, Z. (2014). Desert spectacular. İçinde The Flâneur (ss. 138-158). Routledge.
  • BBC. (2019). Yeni Zelanda cami saldırıları sonrası yarı otomatik silahları yasaklayacak. BBC News Türkçe. https://www.bbc.com/turkce/ haberler-dunya-47649896.
  • Bhatt, K. (2007). Believability in computer games. IE2004 Australian Workshop on Interactive Entertainment., 81.
  • Binark, M. ve Bayraktutan-Sütcü, G. (2008). Kültür endüstrisi ürünü olarak dijital oyun. Kalkedon.
  • Bleich, E. (2011). What is Islamophobia and how much is there? Theorizing and measuring an emerging comparative concept. American Behavioral Scientist, 55(12), 1581-1600.
  • Castells, M. (2016). İletişim gücü. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davey, J. and Ebner, J. (2019). The great replacement: The violent consequences of mainstreamed extremism. Institute for Strategic Dialogue, 7, 1-36.
  • Doğu, B. (2009). Yeni bir türün inşası: Gerçek yaşam simülasyonları. İçinde Dijital Oyun Rehberi içinde. M. Binark, G. Bayraktutan-Sütcü, I. B. Fidaner (Der.), (ss. 247-275). Kalkedon.
  • Erdem, B. K. ve Sayılgan, Ö. B. (2011). Aristotelesçi mantık bağlamında yeni medyada öykü anlatımı: “Call of Duty” örneği. Marmara İletişim Dergisi, 18, 82-101.
  • Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices. Cambridge University Press.
  • Han, B.-C. (2016). Şiddetin topolojisi (D. Zaptçıoğlu, Çev.). Metis Yayınları.
  • Han, B.-C. (2020). Psikopolitika neoliberalizm ve yeni iktidar teknikleri (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Hıdır, Ö. (2012). Avrupa’da Müslüman olmak. Hayat Yayınları.
  • Huizinga, J. (2006). Homo ludens: Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme (Çev. M. Ali Kılıçbay). Ayrıntı Yayınları.
  • Iqbal, Z. (2010). Understanding Islamophobia: Conceptualizing and measuring the construct. European Journal of Social Sciences, 13(4), 574-590.
  • Jenkins, B. M. (1980). The Study of terrorism: Definitional problems (The Rand Paper Series.). Rand Corp Santa Monica Ca.
  • Lings, M. (2006). Hz. Muhammed’in hayatı (N. Şişman, Çev.) (C. 3). İnsan Yayınları.
  • Okur, M. (2017). Kıbrıs temalı video oyun tasarımı. Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Perešin, A. (2007). Mass media and terrorism. Medijska istraživanja: znanstveno-stručni časopis za novinarstvo i medije, 13(1), 5-22.
  • Šisler, V. (2008). Digital Arabs: Representation in video games. European Journal of Cultural Studies, 11(2), 203-220.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage Publications.
  • Timberg, C., Harwell, D., and Tran, A. B. (2019, Mart 16). 49 shot dead at New Zealand mosques. The Washington Post. https://www. pressreader.com/usa/the-washington-post/20190316/ page/1
  • TRT Haber. (2019). Yeni Zelanda’da 2 camiye terör saldırısı: 49 ölü. https://www.trthaber.com/haber/dunya/yeni-zelandada-2-camiye-teror-saldirisi-49-olu-408488.html
  • VOA. (2019). Yeni Zelanda Başbakanı: ‘Silah konusunda harekete geçme vakti’. Amerika’nin Sesi | Voice of America - Turkish. https://www.voaturkce.com/a/yeni-zelanda-basbakani-silah-konusunda-harekete-gecme-vakti/4836005.html
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Fikriye Çelik 0000-0003-1633-0357

Ebru Davulcu 0000-0002-7971-1184

Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Çelik, F., & Davulcu, E. (2022). İslamofobi’nin Post Hakikat Dönemde Görünümü: Yeni Zelanda Saldırısı’nda Dijital Oyun İzleri. Journal of Media and Religion Studies, 5(2), 315-340. https://doi.org/10.47951/mediad.1193846

Creative Commons License MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.