This study focuses on the bibliometric data of research articles containing the concept of "halal label" in the Web of Science database. Consumption of certain products is prohibited in Islamic law. Manufacturers also place halal labels on their products in line with the certificates they have received to indicate that the products are in compliance with Islamic law and there is no harm in consuming them by Muslims. The halal label not only directs the purchasing behavior of consumers but also helps manufacturers to sell their products and make a profit. Within the scope of this study, it was determined that there were 36 research articles containing "halal labels". It has been determined that researches on this subject have started since 2013, and researchers in countries such as Indonesia and Malaysia attach special importance to this subject. Although the issue of halal labels is very important, it has been revealed that researchers do not focus on this issue. It has been determined that most of the studies on halal labels (n=15) were published by the journal named “Journal of Islamic Marketing”. As a result of the study, it was determined that the researchers did not focus on halal label and identity, value, identity factors, social value, community, consumer, subjective norms, and advertising.
Bu çalışma Web of Science veri tabanında yer alan “helal etiket” kavramını içeren araştırma makalelerin bibliyometrik verilerine odaklanmaktadır. İslam hukukunda bazı ürünlerin tüketilmesi yasaklanmıştır. Üreticiler de ürünlerin İslam hukukuna uygun olduğunu ve Müslümanların tüketmesinde bir sakınca olmadığını belirtmek için ürünlerine aldıkları sertifikalar doğrultunda helal etiketi yerleştirmektedir. Helal etiketi, tüketicilerin satın alma davranışlarını yönlendirdiği gibi üreticilerin de ürünlerini satması ve kar elde etmesine yardımcı olmaktadır. Bu çalışma kapsamında “helal etiket” içeren 36 araştırma makalesinin olduğu belirlenmiştir. Bu konuda yapılan araştırmaların 2013 yılından itibaren başladığı, Endonezya ve Malezya gibi ülkelerde yer alan araştırmacıların bu konuya özel önem verildiği tespit edilmiştir. Helal etiket konusu oldukça önemli olmasına rağmen araştırmacıların bu konu üzerine çok yoğunlaşmadığı ortaya çıkmıştır. Helal etiket üzerine yapılan araştırmalar en fazla (n=15) “Journal of Islamic Marketing” isimli dergi tarafından yayımlandığı belirlenmiştir. Çalışma sonucunda araştırmacıların helal etiket ile kimlik, değer, kimlik faktörleri, sosyal değer, topluluk, tüketici, öznel normlar ve reklamcılık konularına odaklanmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Sociology of Religion |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.