Research Article
BibTex RIS Cite

Witchcraft Culture and Magic Practices as an Example of Subculture on TikTok: WitchTok

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 90 - 128, 28.06.2023

Abstract

TikTok, the application of the Chinese company ByteDance, based on humorous and ironic routines, daily life trends, creating and sharing short videos, was the most downloaded application in 2020. This study deals with the content published under the WitchTok tag on TikTok. Contemporary pagans and other modern practitioners of Witchcraft convey their magical practices through micro-videos. Moreover, some of these contemporary witch publishers claim to be doing digital activism. These contents teach spell recipes and the properties of the materials used, as well as how to use certain items, and provide advice on where to sell the materials. Publications labeled WitchTok reveal how magic is conceptualized in digital media, while showing how Witchcraft, which has a historical value, has been shaped by consumerism. The purpose of this research is to conduct descriptive research on the relationship between religious, cultural and economic values of the interaction created by the content producers, who define themselves as mystical activists, through TikTok. In this context, the most watched videos published with the #WitchTok tag were examined. By making an exploratory evaluation of the videos discussed in the study, the question of how modern modernity is and the economic aspect of witchcraft are examined. As a result, "commercialized" pagan practices were identified. In the study, which established a dialectical relationship between TikTok and identity, it was revealed that socio-cultural imaginations have the potential to shape religious discourses and practices.

References

  • Adorno, T.W. (2002). The stars down to earth and other essays on the irrational in culture. Psychology Press.
  • Aras, İ. (2022). Çin’in sosyal medya yükselişi ve siyasi tepkiler: TikTok. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Arslan, M. (2011). Paranormalizm ve din. İstanbul: Bilsam Yayıncılık.
  • Asad, T. (2007). Sekülerliğin biçimleri, Hristiyanlık, İslamiyet ve modernlik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barnard, A. (2016). Simgesel düşüncenin doğuşu, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Barnette, J. (2022). Hocus-Pocus: WitchTok education for baby witches. In TikTok Cultures in the United States (ss. 97-107). Rest of World: Routledge and CRC Press
  • Bauman, Z. (2002). Kuşatılmış toplum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beck, U. (2011). Risk toplumu başka bir modernliğe doğru. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bola, H. (1978). Felsefi doktrinler sözlüğü. Ankara: Akçağ.
  • Bourdieu, P. (2023). Kültür üretimi sembolik ürünler sembolik sermaye. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Braidotti, R. (2013). İnsan sonrası. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Bromley, D. G. (2007). Teaching new religious movements. Oxford: Oxford University Press.
  • Bonsu, J. A. (2021). Embodied authenticity: Negotiating power and resistance on WitchTok. International Journal of Communication. 15, 3030-3049.
  • Castree, N. (2008). Neoliberalising nature: Processes, effects, and evaluations. Environment and Planning A: Economy and Space. 40 (1), 153–173. https://doi.org/10.1068/a39100
  • Clarke P. B. (2012). Din sosyolojisi yaşadığımız dünya. İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Çelik, K. (2022). Yapay zekâ gazeteciliği ve yaratacağı sorunlar. Mecmua. (13. sayı),143-158. Doı: 10.32579/MECMUA.999308.
  • Çiçek, B. Ö. (2021). Bir tarih ve teoloji yazım aracı olarak tanrıça kültü (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul, Türkiye.
  • Dijk, V.J. (2006). The network society: A new context for planning. Journal of Planning Education and Research, 26(1), 43-49.
  • Dijk, V.J. (2018). Ağ toplumu. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Dijk. V.J. (2019). İdeoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınlar.
  • Du Bois, J. (2014). Towards a dialogic syntax. Cognitive Linguistics. 25(3), 359-410.
  • Eliade M. (2015). Kutsal ve kutsal dışı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eliade M. (2018). İmgeler ve simgeler. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Eliade M. (2017). Okültizm, büyücülük ve kültürel modalar, İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Evolvi, G. (2020). Materiality, Authority, and Digital Religion: The Case of a Neo-Pagan Forum. Entangled Religions, 11(3).
  • Filiz, H. (2021). Televizyonun ve Tik Tok’un Türk aile yapısı ile ilişkisi ve kültürel değerler üzerindeki rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(78),1080-1095.
  • Fine, J. C. (2020). # MagicResistance: Anti‐Trump Witchcraft as register circulation. Journal of Linguistic Anthropology. 30(1), 68-85.
  • Flanagan, K. (2017). Teolojideki sosyoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fowler, L. R., Schoen, L., Smith, H. S. & Morain, S. R. (2022). Sex education on TikTok: A content analysis of themes. Health promotion practice. 23(5), 739-742.
  • Goodfellow, N. (2020). "Hexing the patriarchy": The commodification of Witchcraft on TikTok. Humanities and Social Sciences Communications. 7(1),1-8.
  • Guenon R. (1997). Geleneksel formlar ve kozmik devirler. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Güngör, A.İ. (2017). Dinler arası ilişkiler el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güngör, H (2020). Türk din etnolojisi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Halis, G., (2019). Göbeklitepe sembolizmi. İstanbul: A7 Kitap.
  • Han, B.C. (2017). Şeffaflık toplumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hanegraaff, W. J. (2000). New age religion and secularization, NVMEN. 47(3), 288-312.
  • Haughton, B. (2008). Gizlenen tarih kayıp medeniyetler, gizli bilgiler ve eskiçağın sırları. İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Hebdige, D. (2004). Altkültür: Tarzın anlamı. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Hepp A. (2014). Medyatikleşen kültürler. İstanbul: Dipnot Yayınları.
  • Heselton, P. (2012). Witchfather: A Life of Gerald Gardner. Cambridge: Thoth Pub.
  • Hobsbawm, E. (2006). Geleneğin İcadı. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Hughes, M. M. (2018). Magic for the resistance: Rituals and spells for change. Woodbury: Llewellyn Publications.
  • Hume, L. (1997). Witchcraft and Paganism in Australia. Melbourne: University of Melbourne Press.
  • Hutton, R. (1999). The triumph of the moon: A history of modern pagan Witchcraft, Oxford: Oxford University Press.
  • Jenks, C. (2007). Altkültür: Toplumsalın parçalanışı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kartari, A. (2014). Kültür, farklılık ve iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kaur, P. (2020). Tik-Tok: Influence on youth in India. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology. 17(6), 4194-4207.
  • Kaur-Gill, S. (2023). The cultural customization of TikTok: Subaltern migrant workers and their digital cultures. Media International Australia. 186(1), 29-47.
  • Kellner, D. (2014). Yeni medya ve yeni okuryazarlık: Yeni binyılda eğitimin yeniden yapılandırılması. M. Çakır (Der.). Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar, ss.413-444. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Kieffer, K. (2020). Manifesting millions: How women’s spiritual entrepreneurship genders capitalism. Nova Religio. The Journal of Alternative and Emergent Religions. 24(2), 80-104.
  • Kobaza, O. S. (2022). Sosyal medyada duyarlılığın yitimi: TikTok örneği. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 18, 82–99. https://doi.org/10.51293/socrates.283
  • Köse, A. (2011). Kutsalın dönüşü. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kurt, A. (2017). Din sosyolojisi. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Leger, D.H. (2004). Sekülerleşme, gelenek ve dindarlığın yeni şekilleri. H. Aydınalp (Çev.). Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 26 (1). 45-58
  • Strauss, L. (2016). Irk-tarih-kültür. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lofton, K. (2017). Consuming religion. Chicago: University of Chicago Press.
  • Lyotard, J. F. (2019). Postmodern durum. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Michaelmhughes, (2018, 13 Febuary). Binding Trump: Looking back on one year of #MagicResistance . . . and looking ahead. https://michaelmhughes.medium.com/binding-trump-looking-back-on-one-year-of-magicresistance-and-looking-ahead-46c1f46a264c adresinden erişildi.
  • Miller, C. (2022). How modern Witches enchant TikTok:Intersections of digital, consumer, and material culture(s) on#WitchTok. Religions. 13:118, 1-22. https://doi.org/10.3390/rel13020118
  • Morgan, D. (2020). WitchTok: TikTok, algorithmic power, and ritual renewal. Journal of Digital Humanities. 9 (2), 212-234.
  • Neumaier, A. (2020). The big friendly counter-space? Interreligious encounter within social media, Religion, 50:3, 392-413, DOI: 10.1080/0048721X.2020.1754605
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri I. Ankara: Yayınodası Yayınları.
  • Palonek-Kozdęba, K. (2022). Witchcraft activism on the ınternet in the context of Russian ınvasion of ukraine. Maska. 49/2, 33-47
  • Partridge, E. L. K. (2021). Digital spirituality: Technological re-enchantment in 2020/1? An exploration of witchcraft and reality shifting on tiktok as (post) modern spiritualities existing in wouter hanegraaff’s ‘mirror of secular thought. (Doctoral dissertation). SOAS University of London, UK.
  • Pınarbaşı, G. (2021). Spiritüel ağlar: Sosyal medya ve yön değiştiren inançlar. İstanbul: Okur Akademi.
  • Promey, S. M. (2014). Spiritual sensations and material transformations in Hawai'i volcanoes national park. Sensational Religion, 7/21, 625-650.
  • Possamai, A. (1999). Diversity in alternative spiritualities: Keeping new age at bay. Australian Religion Studies Review, 12 (2). 111-123.
  • Possamai, A. (2000). A profile of New Agers: social and spiritual aspects. Journal of Sociology, 36(3), 364–377. https://doi.org/10.1177/144078330003600306
  • Possamaï, A. (2002). Cultural consumption of history and popular culture in alternative spiritualities. Journal of Consumer Culture. 2(2), 197–218. https://doi.org/10.1177/146954050200200203
  • Ritzlere, G. (2019). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rogerson, A. M. (2021). WitchTok and the emergence of a contemporary Witchcraft practice. The Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies. 23(2), 183-203.
  • Greenhalgh, S. P., Willet, K. B. S. & Koehler, M. J. (2019) Approaches to mormon ıdentity and practice in the #ldsconf Twitter Hashtag, Journal of Media and Religion, 18:4, 122-133, DOI: 10.1080/15348423.2019.1696121
  • Statista. (2021). Number of global social network users 2017–2025. Available online: https://www.statista.com/statistics/278414 /number-of-worldwide-social-network-users/ (Erişim tarihi: 10 Ocak 2023).
  • Taş, İ. (2012). İhvân-ı Safâ’da felsefe ve din münasebeti. Konya: Palet Yayınları.
  • Tekin, B. (2015). Orta çağ İspanya’sında büyü, büyücülük ve “La Celestina” adlı esere yansıması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. 55(1), 305-324.
  • Thornton T. A. (2016). Ideas Of Order, The Meanıng And Appeal Of Contemporary Astrologıcal Belıef, (Doctoral dissertation). University of Oregon, ABD. https://www.proquest.com/openview/6159139c3e8e4533d7640179913a6c8a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750
  • Trainor, C. (2021). Consuming Witchcraft on TikTok: WitchTok and the commercialization of magic. celestial vibes. Journal of New Age & Esoteric Studies. 1(1), 75-95.
  • Ünlü-Dalaylı, F. (2022). Sosyal medya ve mahremiyet: “You” dizisi çözümlemesi. Journal of Communication Science Researchs. 2(2), 84-97.
  • Vetter, J. (2011). Semantik WEB im überblick, http://www.medien.ifi.lmu.de/fileadmin/mimuc/hs_ws0506/papers/Semantic_WEB_Ueberblick.pdf. München: Universitaet München.
  • Weimann & Masri (2023) Research Note: Spreading Hate on TikTok, Studies in Conflict & Terrorism, 46:5, 752-765, DOI: 10.1080/1057610X.2020.1780027
  • Wilber, K, (1995). Transandantal sosyoloji. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Yegen, C. & Bilgin, B. C. (2023). Alternatif habercilik çerçevesinde TikTok: Politainment ve bir ‘eğlence haber’ aracı olarak TikTok platformunun potansiyeli. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 11(1), 474-499.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

TikTok’ta Bir Alt kültür Örneği Olarak Cadılık Kültürü ve Büyü Uygulamaları: WitchTok Örneği

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 90 - 128, 28.06.2023

Abstract

Çinli ByteDance firmasının esprili ve ironik rutinleri, günlük hayatı, trendleri kısa videolar oluşturup paylaşmaya dayanan uygulaması TikTok, 2020 yılında en çok indirilen uygulama olmuştur. Bu çalışma, TikTok‘ta, WitchTok etiketi altında yayınlanan içerikleri ele almaktadır. WitchTok, kendilerini cadı ve çağdaş pagan olarak takdim eden içerik üreticilerinin kullandığı bir etikettir. Modern cadılık uygulayıcıları; mikro videolar aracılığıyla, büyü uygulamalarını kullanıcılara aktarmaktadır. Bu içerikler, büyü tarifleri ve kullanılan malzemelerin özellikleri ile belirli nesnelerin nasıl kullanılacağını öğretmekte ve materyallerin nerede satıldığıyla ilgili tavsiyelerde bulunmakta ve yönlendirme yapmaktadırlar. WitchTok etiketli yayınlar, büyünün dijital mecralarda nasıl yeniden üretildiğini ortaya koyarken tarihte kutsal alana dair bir anlamı olan cadılığın tüketimcilik tarafından nasıl şekillendirildiğini göstermektedir. Bu araştırmanın amacı, kendisini spiritüel cadı olarak tanımlayan içerik üreticilerinin TikTok aracılığıyla oluşturduğu etkileşimin dinî, kültürel ve ekonomik değerlerle ilişkisine dair betimsel bir araştırma yapmaktır. Bu bağlamda; araştırmanın örneklemi, TikTok platformunda WitchTok etiketi ile yer alan videolar amaca yönelik örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Malzeme, en çok izlenen videolara gelen yorumların okunması yolu ile desteklenmiştir. Araştırma, TikTok platformu üzerinden geniş bir kitleye ulaşan cadılığın modern görünümünü anlama ve kutsalla olan ilişkisine yönelik bir yorumlama çabasıdır. Çalışmada ele alınan videolara betimsel bir değerlendirme yapılarak cadılığın ekonomik yönü incelenmektedir. Araştırmada sonuç olarak "ticarileştirilmiş" pagan uygulamalar tespit edilmiştir.

References

  • Adorno, T.W. (2002). The stars down to earth and other essays on the irrational in culture. Psychology Press.
  • Aras, İ. (2022). Çin’in sosyal medya yükselişi ve siyasi tepkiler: TikTok. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Arslan, M. (2011). Paranormalizm ve din. İstanbul: Bilsam Yayıncılık.
  • Asad, T. (2007). Sekülerliğin biçimleri, Hristiyanlık, İslamiyet ve modernlik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barnard, A. (2016). Simgesel düşüncenin doğuşu, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Barnette, J. (2022). Hocus-Pocus: WitchTok education for baby witches. In TikTok Cultures in the United States (ss. 97-107). Rest of World: Routledge and CRC Press
  • Bauman, Z. (2002). Kuşatılmış toplum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beck, U. (2011). Risk toplumu başka bir modernliğe doğru. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bola, H. (1978). Felsefi doktrinler sözlüğü. Ankara: Akçağ.
  • Bourdieu, P. (2023). Kültür üretimi sembolik ürünler sembolik sermaye. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Braidotti, R. (2013). İnsan sonrası. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Bromley, D. G. (2007). Teaching new religious movements. Oxford: Oxford University Press.
  • Bonsu, J. A. (2021). Embodied authenticity: Negotiating power and resistance on WitchTok. International Journal of Communication. 15, 3030-3049.
  • Castree, N. (2008). Neoliberalising nature: Processes, effects, and evaluations. Environment and Planning A: Economy and Space. 40 (1), 153–173. https://doi.org/10.1068/a39100
  • Clarke P. B. (2012). Din sosyolojisi yaşadığımız dünya. İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Çelik, K. (2022). Yapay zekâ gazeteciliği ve yaratacağı sorunlar. Mecmua. (13. sayı),143-158. Doı: 10.32579/MECMUA.999308.
  • Çiçek, B. Ö. (2021). Bir tarih ve teoloji yazım aracı olarak tanrıça kültü (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul, Türkiye.
  • Dijk, V.J. (2006). The network society: A new context for planning. Journal of Planning Education and Research, 26(1), 43-49.
  • Dijk, V.J. (2018). Ağ toplumu. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Dijk. V.J. (2019). İdeoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınlar.
  • Du Bois, J. (2014). Towards a dialogic syntax. Cognitive Linguistics. 25(3), 359-410.
  • Eliade M. (2015). Kutsal ve kutsal dışı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eliade M. (2018). İmgeler ve simgeler. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Eliade M. (2017). Okültizm, büyücülük ve kültürel modalar, İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Evolvi, G. (2020). Materiality, Authority, and Digital Religion: The Case of a Neo-Pagan Forum. Entangled Religions, 11(3).
  • Filiz, H. (2021). Televizyonun ve Tik Tok’un Türk aile yapısı ile ilişkisi ve kültürel değerler üzerindeki rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(78),1080-1095.
  • Fine, J. C. (2020). # MagicResistance: Anti‐Trump Witchcraft as register circulation. Journal of Linguistic Anthropology. 30(1), 68-85.
  • Flanagan, K. (2017). Teolojideki sosyoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fowler, L. R., Schoen, L., Smith, H. S. & Morain, S. R. (2022). Sex education on TikTok: A content analysis of themes. Health promotion practice. 23(5), 739-742.
  • Goodfellow, N. (2020). "Hexing the patriarchy": The commodification of Witchcraft on TikTok. Humanities and Social Sciences Communications. 7(1),1-8.
  • Guenon R. (1997). Geleneksel formlar ve kozmik devirler. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Güngör, A.İ. (2017). Dinler arası ilişkiler el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güngör, H (2020). Türk din etnolojisi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Halis, G., (2019). Göbeklitepe sembolizmi. İstanbul: A7 Kitap.
  • Han, B.C. (2017). Şeffaflık toplumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hanegraaff, W. J. (2000). New age religion and secularization, NVMEN. 47(3), 288-312.
  • Haughton, B. (2008). Gizlenen tarih kayıp medeniyetler, gizli bilgiler ve eskiçağın sırları. İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Hebdige, D. (2004). Altkültür: Tarzın anlamı. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Hepp A. (2014). Medyatikleşen kültürler. İstanbul: Dipnot Yayınları.
  • Heselton, P. (2012). Witchfather: A Life of Gerald Gardner. Cambridge: Thoth Pub.
  • Hobsbawm, E. (2006). Geleneğin İcadı. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Hughes, M. M. (2018). Magic for the resistance: Rituals and spells for change. Woodbury: Llewellyn Publications.
  • Hume, L. (1997). Witchcraft and Paganism in Australia. Melbourne: University of Melbourne Press.
  • Hutton, R. (1999). The triumph of the moon: A history of modern pagan Witchcraft, Oxford: Oxford University Press.
  • Jenks, C. (2007). Altkültür: Toplumsalın parçalanışı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kartari, A. (2014). Kültür, farklılık ve iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kaur, P. (2020). Tik-Tok: Influence on youth in India. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology. 17(6), 4194-4207.
  • Kaur-Gill, S. (2023). The cultural customization of TikTok: Subaltern migrant workers and their digital cultures. Media International Australia. 186(1), 29-47.
  • Kellner, D. (2014). Yeni medya ve yeni okuryazarlık: Yeni binyılda eğitimin yeniden yapılandırılması. M. Çakır (Der.). Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar, ss.413-444. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Kieffer, K. (2020). Manifesting millions: How women’s spiritual entrepreneurship genders capitalism. Nova Religio. The Journal of Alternative and Emergent Religions. 24(2), 80-104.
  • Kobaza, O. S. (2022). Sosyal medyada duyarlılığın yitimi: TikTok örneği. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 18, 82–99. https://doi.org/10.51293/socrates.283
  • Köse, A. (2011). Kutsalın dönüşü. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kurt, A. (2017). Din sosyolojisi. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Leger, D.H. (2004). Sekülerleşme, gelenek ve dindarlığın yeni şekilleri. H. Aydınalp (Çev.). Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 26 (1). 45-58
  • Strauss, L. (2016). Irk-tarih-kültür. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lofton, K. (2017). Consuming religion. Chicago: University of Chicago Press.
  • Lyotard, J. F. (2019). Postmodern durum. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Michaelmhughes, (2018, 13 Febuary). Binding Trump: Looking back on one year of #MagicResistance . . . and looking ahead. https://michaelmhughes.medium.com/binding-trump-looking-back-on-one-year-of-magicresistance-and-looking-ahead-46c1f46a264c adresinden erişildi.
  • Miller, C. (2022). How modern Witches enchant TikTok:Intersections of digital, consumer, and material culture(s) on#WitchTok. Religions. 13:118, 1-22. https://doi.org/10.3390/rel13020118
  • Morgan, D. (2020). WitchTok: TikTok, algorithmic power, and ritual renewal. Journal of Digital Humanities. 9 (2), 212-234.
  • Neumaier, A. (2020). The big friendly counter-space? Interreligious encounter within social media, Religion, 50:3, 392-413, DOI: 10.1080/0048721X.2020.1754605
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri I. Ankara: Yayınodası Yayınları.
  • Palonek-Kozdęba, K. (2022). Witchcraft activism on the ınternet in the context of Russian ınvasion of ukraine. Maska. 49/2, 33-47
  • Partridge, E. L. K. (2021). Digital spirituality: Technological re-enchantment in 2020/1? An exploration of witchcraft and reality shifting on tiktok as (post) modern spiritualities existing in wouter hanegraaff’s ‘mirror of secular thought. (Doctoral dissertation). SOAS University of London, UK.
  • Pınarbaşı, G. (2021). Spiritüel ağlar: Sosyal medya ve yön değiştiren inançlar. İstanbul: Okur Akademi.
  • Promey, S. M. (2014). Spiritual sensations and material transformations in Hawai'i volcanoes national park. Sensational Religion, 7/21, 625-650.
  • Possamai, A. (1999). Diversity in alternative spiritualities: Keeping new age at bay. Australian Religion Studies Review, 12 (2). 111-123.
  • Possamai, A. (2000). A profile of New Agers: social and spiritual aspects. Journal of Sociology, 36(3), 364–377. https://doi.org/10.1177/144078330003600306
  • Possamaï, A. (2002). Cultural consumption of history and popular culture in alternative spiritualities. Journal of Consumer Culture. 2(2), 197–218. https://doi.org/10.1177/146954050200200203
  • Ritzlere, G. (2019). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rogerson, A. M. (2021). WitchTok and the emergence of a contemporary Witchcraft practice. The Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies. 23(2), 183-203.
  • Greenhalgh, S. P., Willet, K. B. S. & Koehler, M. J. (2019) Approaches to mormon ıdentity and practice in the #ldsconf Twitter Hashtag, Journal of Media and Religion, 18:4, 122-133, DOI: 10.1080/15348423.2019.1696121
  • Statista. (2021). Number of global social network users 2017–2025. Available online: https://www.statista.com/statistics/278414 /number-of-worldwide-social-network-users/ (Erişim tarihi: 10 Ocak 2023).
  • Taş, İ. (2012). İhvân-ı Safâ’da felsefe ve din münasebeti. Konya: Palet Yayınları.
  • Tekin, B. (2015). Orta çağ İspanya’sında büyü, büyücülük ve “La Celestina” adlı esere yansıması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. 55(1), 305-324.
  • Thornton T. A. (2016). Ideas Of Order, The Meanıng And Appeal Of Contemporary Astrologıcal Belıef, (Doctoral dissertation). University of Oregon, ABD. https://www.proquest.com/openview/6159139c3e8e4533d7640179913a6c8a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750
  • Trainor, C. (2021). Consuming Witchcraft on TikTok: WitchTok and the commercialization of magic. celestial vibes. Journal of New Age & Esoteric Studies. 1(1), 75-95.
  • Ünlü-Dalaylı, F. (2022). Sosyal medya ve mahremiyet: “You” dizisi çözümlemesi. Journal of Communication Science Researchs. 2(2), 84-97.
  • Vetter, J. (2011). Semantik WEB im überblick, http://www.medien.ifi.lmu.de/fileadmin/mimuc/hs_ws0506/papers/Semantic_WEB_Ueberblick.pdf. München: Universitaet München.
  • Weimann & Masri (2023) Research Note: Spreading Hate on TikTok, Studies in Conflict & Terrorism, 46:5, 752-765, DOI: 10.1080/1057610X.2020.1780027
  • Wilber, K, (1995). Transandantal sosyoloji. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Yegen, C. & Bilgin, B. C. (2023). Alternatif habercilik çerçevesinde TikTok: Politainment ve bir ‘eğlence haber’ aracı olarak TikTok platformunun potansiyeli. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 11(1), 474-499.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 83 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Gülenay Pınarbaşı 0000-0002-8758-287X

Early Pub Date June 25, 2023
Publication Date June 28, 2023
Submission Date May 9, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Pınarbaşı, G. (2023). TikTok’ta Bir Alt kültür Örneği Olarak Cadılık Kültürü ve Büyü Uygulamaları: WitchTok Örneği. Medya Ve Kültür, 3(1), 90-128.