New media platforms are now used as important communication tools in many places apart from their individual purposes. These platforms, which are used for many economic, political and cultural purposes, are used to influence the masses as a means of power. This situation is mostly evaluated by politicians themselves for political purposes. It is observed that all over the world, especially political leaders use their social media accounts very actively in the context of political communication. For this reason, this study examines the Twitter accounts of politicians who are active in politics in Türkiye. The study consists of the analysis of the Twitter accounts of political party leaders who have seats in the Turkish Parliament during the 27th Legislative Period, and only the accounts of the leaders of these political parties are examined. In the study, user accounts on Twitter, a social media platform microblogging application, between 13-20 February 2023 are analyzed with Maxqda qualitative data analysis program.
Yeni medya platformları bireysel amaçlarının dışında da artık birçok mecrada önemli iletişim araçları olarak kullanılmaktadır. Ekonomik, siyasi, kültürel birçok amaç için kullanılan bu platformlar bir güç aracı olarak kitleleri etkilemek içinde kullanılmaktadır. Bu durum daha çok siyasi amaçlar doğrultusunda bizzat siyasiler tarafından değerlendirilmektedir. Dünyanın her yerinde özellikle siyasi liderlerin sosyal medya hesaplarını siyasal iletişim bağlamında oldukça aktif kullandıkları görülmektedir. Bu nedenle bu çalışma Türkiye’de aktif siyaset yapan siyasilerin Twitter hesaplarını incelemektedir. Çalışma 27. Yasama döneminde TBMM’de sandalyesi bulunan siyasi parti liderlerinin Twitter hesaplarının analizinden ibarettir ve kapsam olarak sadece bu siyasi partilerin liderlerinin hesapları incelenmektedir. Çalışmada 13-20 Şubat 2023 tarihleri arasında sosyal medya platformu olan mikroblog uygulaması Twitter’da bulunan kullanıcı hesapları Maxqda nitel veri analizi programı ile analiz edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | July 17, 2024 |
Submission Date | May 13, 2024 |
Acceptance Date | July 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |