The Opinions of the 1st Grade Primary School Teachers On First Reading-Writing Skills of the Immigrant Students. This research was made on the basis of the respective opinions of the 1st Grade Teachers of Primary Education in the densely immigrant-receiving parts of the City of Mersin for determining what the first reading-writing skills of the students therein were in relation with their status on whether they had received pre-school education, or not. Survey model was used in the study for determining the actual condition. Study group of the research is comprised of 54 1st Grade Teachers of Primary Education in the densely immigrant-receiving parts of the City of Mersin. The data, having been received during the research by means of the open-ended questions, were examined, and interpreted by way of content analysis. Content analysis is a systematic analysis of written and verbal materials. The findings obtained in the study can be summarized as follows: ,according to the opinions of the teachers, students who went to pre-school are more successful in reading, writing, and sight reading compared to the student who did not. According to the opinions of the teachers, students with pre-school education in the immigrant-receiving parts of the city have been found more successful in reading-writing in comparison to those lacking pre-school education. Available findings show parallelism with similar previously conducted researches.
Bu araştırma, ilköğretim 1. sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre, Mersin ilinde yoğun göç alan bölgelerdeki öğrencilerin ilk okuma yazma becerilerinin okul öncesi eğitim alma durumlarına göre nasıl olduğunu tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, var olan bir durumun ortaya konulması amaçlandığından tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, Mersin ilinde yoğun göç alan bölgelerde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan toplam 54 ilköğretim birinci sınıf öğretmeni üzerinde anket çalışması yapılarak gerçekleşmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, göç eden bölgelerdeki okul öncesi eğitim alan öğrencilerin, okul öncesi eğitim almayanlara göre okuma, yazma ve görsel okuma becerileri yönünden daha başarılı oldukları bulunmuştur. Farklı değişkenler açısından değerlendirilen öğretmen görüşleri cinsiyete göre incelendiğinde göç eden bölgelerdeki ilköğretim 1.sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma becerileri ile ilgili görüşleri arasında erkek öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık gözlenmiştir. Ancak görsel okuma becerileri ile ilgili görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin mezun oldukları okullara göre, göç eden bölgelerdeki öğrencilerin okuma becerileri ile ilgili görüşleri arasında 2 yıllık eğitim enstitüsü mezunu öğretmenler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Yapılan nitel analiz sonuçlarına göre ise, göç alan bölgelerde okul öncesi eğitimin okuma yazma becerisinin gelişimine farklı yönlerden katkı sağladığı, ancak okul öncesi eğitim alan öğrencilerin dersten çabuk sıkıldıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: göç, okul öncesi eğitim, okuma-yazma becerisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 1 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.