Pre-service Teachers’ Perceptions of the Conceptt of Teacher: A Metaphoric Study. The main purpose of this study is to determine teacher candidates’ mental images about concept of teacher via metaphors. This research was carried out by participating of 370 teacher candidates studying at Dicle University Ziya Gokalp Education Faculty Department of Primary Education, in 2011-2012 academic year. The research data were collected by an open-ended questionnaireDescriptive analysis technique which is a qualitative research method were used to analyze the data. Teacher candidates explained the concept of teacher via some metaphors such as parent, family, gardener, guide, light and shepherd. The metaphors created by teacher candidates collected under categories of reshaping, guiding, information source, not prestigious, flexible, model teacher and the teacher who has got a holy profession. Based on metaphors created by teacher candidates, it is seen that profession of teaching is explained with more than one and different metaphors.
Bu çalışmanın temel amacı, öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesidir. Araştırma verileri, 2011-2012 güz döneminde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü 5 farklı ana bilim dalında öğrenim gören 370 öğretmen adayından elde edilmiştir. Araştırma verileri açık uçlu anket formları aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel ve nicel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Öğretmen adayları, öğretmen kavramını anne-baba, aile, bahçıvan, rehber, ışık, çoban gibi metaforlarla açıklamıştır. Öğretmen adaylarının oluşturduğu metaforlar şekillendirici, yol gösterici, bilgi kaynağı, statüsüz, esnek, model ve kutsal bir iş yapan öğretmen kategorileri altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının oluşturdukları metaforlar temel alındığında, öğretmen kavramının birden fazla ve birbirinden farklı metaforla açıklandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 1 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.