The purpose of thisstudy is tocompare the human rightsand democracy education courses offered with in the context of social studies teacher education programs provided in Turkey and certain European Union countries with respect to their semester, credit, content, and achievement criteria. The data related to the secriteria were obtained from the following data bases: Agencies of the European Union, European Agency for Development in Special Needs Education, Eurydice- Network on Education Systems and Policies in Europe, and Eurybase-Descriptions of National Systems and Policies. A descriptive survey method was used to determine the current status of human rightsand democracy education courses given in Turkey and in some other European countries. The results demonstrated that there were some differences in the human rightsand democracy education courses with respect to their given semester and credits; however, the differences were not remarkable. In every academic year there are compulsory human rightsand democracy education ncourses in Austria, Czech Republic, Lithuania, Ireland, Luxembourg, Greece, Denmark, and Sweden. When total number of human right sand democracy education courses were examined, it was seen that Sweden and Luxembourg have ten compulsory courses and Greece has nine compulsory courses. The examination of ECTS credits of courses with respect to academic year and country showed that Sweden has 90 ECTS of human rights and democracy education courses and the courses are given in each semester of teacher education program. The contents of the human rightsand democracy education courses in European Union countries are consisted of cultural differences, universal rights, social inclusion, justice and equality, and equality of opportunity. However, in Turkey, the content of the courses are consisted of political, legal, social and economic arrangements, politics, and social order
social studies teacher education programs human rightsand democracy education equity social inclusion
Bu çalışmada Türkiye ve Avrupa Birliği’ne üye bazı ülkelerin sosyal bilgiler öğretmenliği programlarındaki insan hakları ve demokrasi eğitimine yönelik derslerin dönem, kredi, içerik ve başarılı sayılma kriterlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. İfade edilen kriterlere ait bilgilere Agencies of the European Union, European Agency for Development in Special Needs Education, Eurydice- Network on Education Systemsand Policies in Europe, Eurybase- Descriptions of National Systemsand Policies gibi veri tabanlarından ulaşılmıştır.Çalışmada var olan durumu belirlemeye yönelik betimsel bir araştırma metodu kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları ülkelerin sosyal bilgiler öğretmenliği programlarında insan hakları ve demokrasi eğitimi ile ilgili derslerde kredi ve dönem açısından çeşitlilik görülmekle beraber çok önemli farklılaşmalar bulunmadığını göstermiştir. Örneğin, Avusturya, Çek Cumhuriyeti, Litvanya, İrlanda, Lüksemburg, Yunanistan, Danimarka ve İsveç’te insan hakları ve demokrasi eğitimine yönelik lisans süresince her akademik yılda zorunlu derslerin olduğu görülmüştür.İnsan hakları ve demokrasi eğitimine ilişkin derslerin yıllara göre toplam sayıları incelendiğinde, İsveç ve Lüksemburg’ta 10, Yunanistan’da 9 dersle en fazla zorunlu dersin olduğu ülkelerdir. İnsan Hakları ve Demokrasi eğitimine ilişkin zorunlu derslerin AKTS kredilerinin yıl ve ülke bazında değerlendirilmesi sonucunda İsveç 90 AKTS ile 4 yıllık lisans süresince her yıl, insan hakları ve demokrasi eğitimine ilişkin zorunlu derslerin görüldüğü bir ülke olduğu görülmüştür. AB ülkelerinde insan hakları ve demokrasi eğitimine ilişkin verilen derslerde kültürel farklara özen, evrensel haklar, sosyal katılım, adalet ve eşitlik, fırsat eşitliği gibi konular derslerin içeriklerini oluşturmaktadır. Türkiye’de ise ders içeriklerini siyasi, hukuki, toplumsal ve ekonomik düzenlemeler, siyaset, toplumsal düzen gibi konular oluşturmaktadır.
sosyal bilgiler öğretmenliği eğitim programları insan hakları ve demokrasi eğitimi eşitlik sosyal katılım
Birincil Dil | tr,en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.