Öz: Ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarını değerlendirmek oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı, “Öğretmen Olarak Anne Baba Envanteri”ni Türkçeye uyarlamaktır. Bu envanter, 3-9 yaş arası çocuğa sahip ebeveynlerin tutumlarını değerlendirmek için kullanılmaktadır. “Öğretmen Olarak Anne Baba Envanteri”ndeki maddeler, ebeveynlerin çocukları ile ilgili duygu ve düşüncelerini belirten durumları belirleyip cevaplamalarını gerektirir. “Öğretmen Olarak Anne Baba Envanteri” ebeveyn-çocuk arasındaki etkileşimleri yaratıcılık, disiplin, oyun, hayal kırıklığı ve öğretme-öğrenme olmak üzere beş boyut açısından değerlendirmek için oluşturulmuştur. Bu araştırmada, “Öğretmen Olarak Anne Baba Envanteri” Adana’daki 5-6 yaş çocuğa sahip gönüllü 191 anne 160 baba olmak üzere toplam 361 kişiye uygulanmıştır. Bu anne-babalar, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 8 farklı okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların ebeveynleri arasından seçilmiştir. Envanterin uyarlanmasında geçerlik güvenirlik çalışmaları için iç tutarlık, cronbach alpha, güvenirlik tekrar test, geçerlik ölçümü faktör yapısı kullanılmıştır. Faktör analizi sonuçları, uyarlanan ölçeğin orijinal ölçeğe benzer şekilde faktör yapısına sahip olduğunu göstermiştir. Ölçeğin Cronbach alpha katsayısı 0.83 olarak elde edilmiştir. Güvenirlik için test-tekrar test korelasyon katsayısı 0.88 olarak bulunmuştur. Orijinal yapısı için bazı uyum testlerine de bakılmıştır. Strom (1984) tarafından geliştirilip Yılmaz Bolat tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretmen Olarak Anne Baba Envanteri”, geçerli ve güvenilir bulunmuştur. Sonuçta RMSEA=.05, RMR=.03, SRMRI=.06, GFI=.86, AGFI=.84, X²/sd: 2.01, X²: 909.05, p<0.01 olarak bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen olarak anne baba envanteri, geçerlik, güvenirlik, faktör analizi
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 12 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.