Tartışmacı
metinde yazar, bir görüşü veya düşünceyi, karşıt görüşü çürüterek gerekçelerle
kendi görüşüne okuyucuyu inandırmasıdır.
Tartışmacı metin, ana ve yardımcı elementler olmak üzere iki ana
kısımdan oluşmaktadır (Tiryaki, 2011). Ana elementler; veri, iddia, karşı iddia
ve sonuçtur. Yardımcı elementler, destek gerekçesi ve çürütme gerekçesidir.
Gerekçeler, yazarın görüşünü kuvvetlendiren dil birimleridir. Bu dil birimleri,
iddianın gelebilecek saldırılara karşı nasıl başarılı bir şekilde
savunulabileceğini ve karşı iddianın nasıl çürütebileceğini gösteren
unsurlardır (Eemeren ve Grootendorst, 2004). Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni
adaylarının tartışmacı metinlerinde gerekçelendirmede kullandıkları düşünceyi
geliştirme yollarını tespit etmektir.
Çalışmanın modelini nitel araştırma tekniklerinden betimsel tarama
oluşturmaktadır. Çalışma grubunu, Mustafa Kemal Üniversitesi Türkçe
Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 3 ve 4. sınıftan toplam 100 öğrenci
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen
“Tartışmacı Metin Yazma Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik
analizi yönteminden yararlanılarak elde edilen metinlerin gerekçeleri, destek
ve çürütme gerekçesi olarak ayrı ayrı sınıflandırılmıştır. Daha sonra bu
gerekçeleri oluşturmada kullanılan düşünceyi geliştirme yolları içerik analizi
ile tespit edilerek örnek metinlerle sunulmuştur. Bu sonuçlar, frekans (f) ve
yüzde (%) değerleri ile tablolaştırılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda tartışmacı
metinde kullanılan düşünceyi geliştirme yollarının destek gerekçesine göre
dağılımı şu şekildedir: Açıklama (% 38.91), örnekleme (%23.15), karşılaştırma
(%15.27), benzetme (%12.31), zıtlıklardan yararlanma (%6.89), tanık gösterme
(%3.44) ve sayısal verilerden yararlanmadır (%0). Çürütme gerekçesine göre
dağılımı, açıklama (%29.29), örnekleme (%25.25), karşılaştırma (%23.23),
benzetme (%9.09), zıtlıklardan yararlanma (%12.12), sayısal verilerden
yararlanma (%1.01) ve tanık gösterme (%0) şeklindedir.
Tartışmacı metin gerekçelendirme düşünceyi geliştirme yolları Türkçe eğitimi
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.