The methods that schools us efor security applications, is important both
fort he safety of schools and for the effect of safety applications. The purpose of this study is to determine the school
security implementations based on the school manager’s opinions and to
determine the opinions of school managers and teachers regarding the findings
about school security implementations.The model of this research is survey
model in which both quantitative and qualitative research approaches are used. Within the scope of the
research, the data collection tools created by the researchers and datas were
collected from 130 school principals through questionnaires and 24 school
principals and 24 teachers through semi-structured interview forms. In this research,
in the light of the fact that “security camera systems” and “the camera system
which can be watched online, out from the school” are among the security systems used at
schools, it has been determined that the most common security system used is
cameras. It has been
determined that school managers use camera systems mostly for “watching for
outsiders entering into school and watching their behaviors while inside the
school” and “detecting conflicts arise in between students”. However, in this
research it is revealed that the cameras are also used for the following
reasons; “to control if teachers are attending the classes on time”, “to
control if teachers are coming or going to the school on time”, “to monitor the
teacher on the shift”, “to monitor the teacher’s behaviors” and “to monitor the
performance of the teachers in classes”. All of the school managers and most of
the teachers finding the use of cameras in education environments and for the
inspection of the teachers ordinary is thought to be a subject that should be
discussed by the researchers.
Okulların
güvenlik uygulamaları için kullandıkları yöntemler gerek okulların güvenliğinin
sağlanması gerekse güvenlik amacıyla yapılan uygulamaların etkisi açısından
önem taşımaktadır. Bu araştırmanın
amacı, okul müdürlerinin görüşlerine dayanarak okul güvenliği uygulamalarını
saptamak ve okul güvenliği uygulamaları konusundaki bulgulara yönelik
öğretmenlerin ve okul müdürlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın
modeli, nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının birlikte kullanıldığı betimsel
tarama modelidir. Araştırma kapsamında araştırmacılar tarafından oluşturan veri
toplama araçlarından anket aracılığı ile 130 okul müdüründen, yarı yapılandırılmış
görüşme formları aracılığı ile de 24 okul müdürü ve 24 öğretmenden verilerin
toplanması sağlanmıştır. Araştırmanın sonucunda okullarda uygulanan güvenlik
sistemleri arasında “güvenlik kamera sistemi” ve “internet üzerinden okul
dışından da okulu gözleyebilmeyi sağlayan kamera sistemi” göz önüne alındığında, en çok uygulanan güvenlik
sisteminin kameralar olduğu saptanmıştır. Kamera sistemlerini, okul müdürlerinin en
çok “okul dışından gelen kişileri saptamak ve okul içindeki davranışlarını
izlemek” ile “öğrenciler arasında çıkan çatışmaları saptamak” amacıyla
kullandıkları bunun yanı sıra kameraların “öğretmenlerin derslere giriş-çıkış
saatlerini kontrol etmek”, “öğretmenlerin okula geliş-gidiş saatlerini
izlemek”, “nöbetçi öğretmenleri izlemek”, “öğretmenlerin davranışlarını
izlemek” ve “öğretmenlerin derslerdeki performansını izlemek” amacıyla
kullanıldığı da araştırma kapsamında ortaya çıkmıştır. Kameraların öğretim
ortamlarında ve öğretmenlerin denetimi amacıyla kullanılmasını okul
müdürlerinin tümü ile öğretmenlerin önemli bir kısmının olağan karşılaması,
araştırmacılarca tartışılması gereken bir konu olarak görülmüştür. Okul
güvenliğini sağlamak amacıyla kullanılan uygulamaların kullanım amaçları ve
kullanım şekillerine ilişkin okul yönetimi, öğretmenler, öğrenciler ve veliler
bilgilendirilmelidir. Ayrıca okulların güvenliği konusunda okul yönetimi ile
öğretmenlerin ortak karar almaları ve birlikte hareket etmeleri konusunda okul
yöneticileri öncü olmalıdır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.