The
aim of this research is to determine what kind of appearance is it in terms of
coherence of the narrative texts written by students at level B1and learn
Turkish Language as a foreign one. In accordance with this purpose, the
inverstigation has been moved on how the narrative texts written by students at
level B1 who learn Turkish language as a foreign one have a quality in terms of
linguistic information and lexical compatibility. The research done for this
purpose has been designed as a case study and document review method has been
used as data collection method. Students at level B1 have been considered
suitable for writing narrative texts and the study group consisted of 60
students selected on the basis of volunteerism from them who are at the
competence level of B1 from Çukurova University Turkish Language Teaching
Research and Application Center, Adana Science and Technology University
Turkish Language Teaching Research and Application Center. It is assumed that
the Turkish language teaching taking into consideration that has been taken by
the students who have completed their education which is on the level of B1 can
write an event text which they can reflect their experiences and impressions,
and can make their representations. In
line with this assumption, firstly, the activities to improve writing skills
and the texts in textbooks prepared at A1 A2 and B1 level have been examined
and in this direction various writing topics have been defined. Then, these
topics have been presented to the expert opinion and aspects have been obtained
from the experts who worked in the field of Turkish education and teaching
Turkish language as a foreign one. Accordingly,the students have been asked to write a story
consisting of 550-700 words by completing a story given the initiator event.
The items of coherence have been taken as criteria in the evaluation of the
narrative texts written by the students in terms of coherence and It has been
attempted to determine the frequency of usage of coherence items in the texts
written by the students. For this purpose, content analysis has been done and the
text written by each student has been evaluated separately by two researchers.
An evaluation form has been created which is based on theoretical explanations
of compatibility in order to evaluate the coherence properties of narrative
texts in terms of textlinguistics and each student's text has been evaluated in
terms of the inclusion of coherence properties.
Textlinguistics coherence narrative text writing skill Turkish education
Bu
araştırmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B1 düzeyindeki
öğrencilerin yazdıkları öyküleyici metinlerin bağdaşıklık açısından nasıl bir
görünüm sergilediğini tespit etmektir. Araştırma durum çalışması olarak
desenlenmiş, veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi yöntemi
kullanılmıştır. B1 düzeyindeki öğrencilerin öyküleyici bir metin yazabilmek
için uygun olduğu düşünülmüş, Çukurova Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve
Araştırma Merkezi ile Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Türkçe Öğretimi
Uygulama ve Araştırma Merkezinden B1 yeterlilik düzeyinde olan öğrencilerden
gönüllülük esasına dayalı olarak seçilen 60 öğrenci çalışma grubunu
oluşturmuştur. Öğrencilerden başlatıcı olayın verildiği bir öyküyü tamamlayarak
550-700 sözcükten oluşan bir öykü yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin yazdığı
öyküleyici metinlerin bağdaşıklık açısından değerlendirilmesinde bağdaşıklığı
sağlayan ögeler ölçüt olarak alınmış ve öğrencilerin yazdıkları metinlerde söz konusu
bağdaşıklık ögelerini kullanma sıklıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla
içerik analizi yapılmış, her bir öğrenci tarafından yazılan metin iki
araştırmacı tarafından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Öyküleyici metinlerin
bağdaşıklık özelliklerini metindilbilimsel açıdan değerlendirebilmek için
bağdaşıklığa ilişkin yapılan kuramsal açıklamaları temel alarak bir
değerlendirme formu oluşturulmuş ve her öğrencinin yazdığı metin bağdaşıklık
ögelerine yer verme niteliği bakımından değerlendirilmiştir.
Metindilbilim bağdaşıklık öyküleyici metin yazma becerisi Türkçe öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.