Bu araştırmanın temel amacı lise öğretmenlerinin mesleki motivasyon
algılarının incelenmesidir. Öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin,
motivasyonlarında anlamlı farklılığa neden olacak faktörlerin bilinmesinin,
mesleği önemseme nedenlerinin ve motivasyon artışında/düşüşünde etkili olan
faktörlerin anlaşılmasında bu araştırmanın katkı sağlaması beklenmektedir. Araştırma
karma yöntemli olup hem nicel hem nitel desenler birlikte kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel kısmının örneklemini 2016–2017 öğretim yılı içerisinde Siirt
il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde görev yapan tesadüfi
örnekleme yoluyla seçilen toplam 236 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın
nitel kısma ait çalışma grubunu liselerde görevli öğretmenler içinden kolay
ulaşılabilir örnekleme yoluyla seçilen 28 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak nicel kısımda Şener (2009) tarafından geliştirilen
“Mesleki Motivasyon Ölçeği” yer almaktadır. Nitel kısımda ise araştırmacılar
tarafından oluşturulan yapılandırılmış görüşme formu yer almaktadır. Verilerin
çözümlenmesinde, nicel kısım için betimsel analiz ve fark testlerinden, nitel
kısım için içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda lise
öğretmenlerinin mesleki motivasyon algılarının orta seviyede olduğu; eğitim
durumu, meslek seçimindeki istek ve mesleki memnuniyet değişkenlerinde anlamlı
farklılık olduğu görülmüştür. Eğitim düzeyi arttıkça mesleki motivasyonun da
arttığı, mesleklerini isteyerek seçen öğretmenlerin ve mesleki memnuniyeti olan
öğretmenlerin motivasyonlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın
nitel kısmında lise öğretmenlerinin mesleğin önemini vurgulamada, mesleki
motivasyonun artmasında/düşüşünde dış unsurları daha çok öne çıkardığı
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.